Hvordan vidste du, at du var/er psykisk syg??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.143 visninger
17 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. marts 2024

Anonym trådstarter

Ja, overskriften siger det hele…. Jeg mistænker mig selv for at være mentalt/psykisk syg, men kan ikke finde ud af hvad det konkret skulle være.

Min kæreste siger selv, at der er noget galt med mig. 
Så hvordan vidste I, at der var noget “galt” med jer?? 
Hvis I er pårørende må I gerne komme med jeres besyv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2024

HilliHallo

Min tankegang er og har altid været uden for normalen. 

Jeg har flere svære depressive perioder bag mig. 

Jeg oplever at leve i en parallel verden - som et teater. 

Jeg kan ikke holde på relationer. 

Jeg har overnaturlige forestillinger. 

Jeg kan have enormt svært ved at mærke mine følelser. Har ikke store udsving. 

Har paranoia. 

Jeg kan ikke aflæse sociale koder. 

Har Skizotypi og autisme 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

Tror det bedste råd er at du besøger din læge og får en henvisning til psykiater der kan udrede dig og spore dig ind på hvad der kan være galt med dig,  har du sundhedsforsikring kan du bruge den den. 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ja, overskriften siger det hele…. Jeg mistænker mig selv for at være mentalt/psykisk syg, men kan ikke finde ud af hvad det konkret skulle være.

Min kæreste siger selv, at der er noget galt med mig. 
Så hvordan vidste I, at der var noget “galt” med jer?? 
Hvis I er pårørende må I gerne komme med jeres besyv.

Nu ved jeg ikke, om du tænker på kronisk psykisk sygdom eller på en midlertidig tilstand. Der er jo ret stor forskel på at have en depression og på at være kronisk skizofren, fx. Og så har det normale jo vide grænser, så at være “anderledes” eller særlig af natur er ikke nødvendigvis udtryk for en sindslidelse. 

Nå, men jeg har været ramt af depression nogle gange, og da har symptomerne været så tydelige, at der ingen tvivl var. Jeg var “lukket og slukket”, havde ingen mimik, vågnede meget tidligt hver morgen og kunne ikke finde ro, havde absolut ingen appetit, havde ingen lyst til noget som helst, tog intet initiativ. Jeg vil ikke sige, at jeg var ked af det eller fortvivlet - jeg følte ingenting, fungerede bare som en robot. 

Generelt vil jeg sige, at hvis man enten har en forvrænget virkelighedsopfattelse eller er vedvarende angst eller knuget uden ydre årsager, så er det symptomer på, at noget er galt. Der kan være andre symptomer, jeg ikke lige kan forklare fyldestgørende. 

Anmeld Citér

25. marts 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Er det noget der er til gene for dig i din hverdag? Hvis ikke, ville jeg lade det ligge og blot acceptere og rumme dig selv - på godt og ondt. Lær at elsk dig selv og de skæve kanter  

Men hvis du er generet og der er nogle udfald der er belastende, så må du være nysgerrig og søge info og hjælp hos egen læge. 

Pøj pøj med det 

Anmeld Citér

26. marts 2024

Anonym

Bare lige et afklarende spørgsmål:

Når din kæreste siger der er noget galt med dig, føler du så der er hold i det og selv mærker du har udfordringer, eller er han en skidt og type med tendens til psykisk vold? 

uanset hvad så skal du opsøge din læge asap

Anmeld Citér

26. marts 2024

Cerenia

Hvad siger han der er galt med dig? 

kan du mærke dig selv? Mistænker du selv der er noget galt?

jeg havde angst og depression nærmest hele livet indtil for nogle år siden. Jeg var ofte ked af det, bange for alle mulige ting og følte nogle gange at livet ikke var værd at leve. Følte mig træt, havde dårligt selvværd og var bange for at møde nye mennesker. Følte mig meget ensom og forkert. 
fik den rette hjælp og nu i dag er jeg altid glad (sådan da), har masse energi og glæde i livet. Så jeg mærker en kæmpe forskel. 

min bekymring for dig kan være at du ikke selv er i stand til at mærke dig. Psykisk sygdom kan være mange ting og vise sig på mange måder. 

Anmeld Citér

28. marts 2024

Anonym

Cerenia skriver:

Hvad siger han der er galt med dig? 

kan du mærke dig selv? Mistænker du selv der er noget galt?

jeg havde angst og depression nærmest hele livet indtil for nogle år siden. Jeg var ofte ked af det, bange for alle mulige ting og følte nogle gange at livet ikke var værd at leve. Følte mig træt, havde dårligt selvværd og var bange for at møde nye mennesker. Følte mig meget ensom og forkert. 
fik den rette hjælp og nu i dag er jeg altid glad (sådan da), har masse energi og glæde i livet. Så jeg mærker en kæmpe forskel. 

min bekymring for dig kan være at du ikke selv er i stand til at mærke dig. Psykisk sygdom kan være mange ting og vise sig på mange måder. 

Hvad var den rette hjælp for dig? 

Anmeld Citér

29. marts 2024

Cerenia

Anonym skriver:

Hvad var den rette hjælp for dig? 

Intensiv fokus på selvudvikling (forløsning af gamle trauma), årrække psykolog samtaler, fokus på at komme ud af hovedet og ned i kroppen (yoga, meditation), give slip på tanker og historier som ikke gavner mig, omprogrammere min hjerne til det jeg ønsker (have fokus på gode ting i livet og have tillid til livet), acceptere at alle har dårlige dage og det er ok og normalt. Græde en hel masse og få forløsning. Men det der hjalp mest var psilocybin i større mængder som gik ind og ‘resetede’ min hjerne fuldstændig og gav mig nye indblik på mig selv og livet. Siden da forsvandt det hele 100%. 

Anmeld Citér

29. marts 2024

Anonym

Cerenia skriver:

Intensiv fokus på selvudvikling (forløsning af gamle trauma), årrække psykolog samtaler, fokus på at komme ud af hovedet og ned i kroppen (yoga, meditation), give slip på tanker og historier som ikke gavner mig, omprogrammere min hjerne til det jeg ønsker (have fokus på gode ting i livet og have tillid til livet), acceptere at alle har dårlige dage og det er ok og normalt. Græde en hel masse og få forløsning. Men det der hjalp mest var psilocybin i større mængder som gik ind og ‘resetede’ min hjerne fuldstændig og gav mig nye indblik på mig selv og livet. Siden da forsvandt det hele 100%. 

Hvad er psilocybin? Altså, kan regne ud det er medicin, men synes ikke der kommer meget frem omkring det når jeg googler, på danske sider? Er det gennem lægen eller hvordan? Og mange af de andre ting arbejder jeg allerede med.. (Begyndende gentagende depression). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.