Hvordan pokker får vi ham lært at cykle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
HapsHapsHaps skriver:

Jeg tænker det er de absolut færreste 1. Klasser der kommer på cykeltur; jeg kunne i hvert fald aldrig drømme om at gøre det med mine 1. Klasser �� 

Her er de på cykelture fra sidste år i børnehaven, så altså fra de ca 4,5-5,5 år

De har også cykeluge en gang om året i børnehaven, min datter lærte det sidste år netop pga cykeluge, så det var hun jo "nødt til" (mellemgruppebarn knap 4 år tror jeg), de må gerne have løbecykel , men det synes jeg er mere de små som lige er kommet i børnehave.

Så her ville det være meget unormalt at man ikke var på cykelturer eller været i det dilemma længe før og tænker også det havde været nemmere at lærer det i 3-4 års alderen, så der er jo ikke andet for end at øve, evt snakke med ham, når han nu er så stor at han er nødt til at øve sig for at kunne lære det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Min søn på 6 år, som vel at mærke, går i 0. Klasse og er på vej mod 1. Efter sommerferien kan ikke cykle! Han nærmest går i panik når vi prøver og vi får ligesom tændt temperamentet hos os begge - han bliver ked af det, vred, frustreret og bange tror jeg. Jeg bliver irriteret og sur over han for pokker ikke bare sætter igang og bare prøver jeg bekymrer mig over, at der i 1. Klasse sikkert er flere og flere der cykler i skole og at der måske kommer cykelture for klassen osv. 

Vi har holdt igen med, at øve det sidste år, da vi ligesom fornemmer han bare ikke gider og er bange/nervøs for det. 
Har I nogle gode cykelfif? 
jeg hat to større børn hvor det aldrig har været er problem at lære og cykle - og ingengang dem vil han tage imod råd fra

Hvorfor skal han tvinges?

Det vil da helt sikkert ikke hjælpe på frygten. Og hjælper da heller ikke I bliver sure og irriteret, det kan han mærke, og han gør det jo ikke for at være problematisk 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

Hvis I bor i København eller omegn, så var trafiklegepladsen i Fælledparken pædagogisk bemanding i hverdage (og nogle weekender i sommerperioden), hvor de står til rådighed og gerne lærer dit barn at cykle. De har cykler mm man kan låne i åbningstiden.

Men ellers ville jeg lade ham køre på løbecykel og træne balance den vej igennem 

Anmeld Citér

25. marts 2024

CKJ

Profilbillede for CKJ
BAE skriver:

Hvorfor skal han tvinges?

Det vil da helt sikkert ikke hjælpe på frygten. Og hjælper da heller ikke I bliver sure og irriteret, det kan han mærke, og han gør det jo ikke for at være problematisk 

Jeg mener bestemt ikke jeg har tvunget ham  

Anmeld Citér

25. marts 2024

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

giv ham en pause - nu bliver det snart bedre vejr og så kan det være han får lyst. Der er jo håndtag til at sætte fast på cyklen som forældre kan holde i. Jeg så dog et trick forleden hvor man ruller et badehåndklæde sammen, som skal rundt om barnet under armene og hvor forældrene så holder - det skulle hjælpe barnet meget bedre med balance og tryghed - har ikke selv prøvet det - men det så dælme smart ud 

Anmeld Citér

25. marts 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

På mit barns skole har cyklen været en del af de aktiviteter der bliver lavet. Ikke deciderede ture, men cykelbane i SFO og lignende. Nu her i 2. klasse er ungerne begyndt at cykle hjem sammen. Så det sætter da visse begrænsninger hvis man ikke kan cykle, men det kan være motivation kommer med sommeren.

Hos os virkede det med løbecykel først og så støtte med en pind bagpå den rigtige cykel til at sætte i gang.

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

Vi stod i det samme, da vores dreng var i sådan en børnehave med cykelture for storebørns-gruppen, hvor man ikke kunne komme med uden cykel, og alle de andre kunne cykle da de var tre, og han var vores første, og vi blev sindssygt pressede af forventninger fra omgivelserne. Godt vi er blevet klogere.

Nå, men det vi gjorde til sidst, var at give belønninger. Han cyklede fra far til mor (kort først, senere længere) og tilbage, og så fik han en chokoladeknap, en peanut eller noget andet. Det virkede. Han fik lært at cykle.

Nu går han i 2.klasse og kan snildt cykle - men han er stadig ikke fan. Han er ligesom bare lidt nervøs over konceptet, og har alle dage været det. Set i bakspejlet ville jeg ønske, vi havde været ligeglade med børnehavens forventninger og krav til storebørns-gruppen og havde stresset mindre over emnet. Både for drengens og vores egen skyld.

Men altså - belønning gjorde tricket her i huset.

Anmeld Citér

25. marts 2024

Tullebadulle

Køb en stang som ikke er fast men som er vipper/ fast fjerder. Måske kan din mand gøre det i stedet for (du lyder ikke som den ideelle til det).

Anmeld Citér

25. marts 2024

HilliHallo

Anonym skriver:

Ikke alle har bedsteforældre, der lige bor i nærheden og kan afsætte tid til at lære barnebarnet at cykle. 

Det er fuldstændig korrekt Det var blot inspiration. Nogle kan godt selv tænke "hm, god ide. Lille Aksel har en rigtig god relation til sin Faster/Onkel/Mors veninde/Nabo/Oldefar eller lignende. 

Men det ville blive et virkelig langt skriv, hvis jeg skulle remse alle mulige relationer op, for at ramme plet - det er tilladt at tænke selv

Anmeld Citér

25. marts 2024

Tip!

Vil han løbe på løbehjul? 
træn hans balance - evt tjek om han kunne have væske på ørene. 
Det kan være direkte ubehageligt at cykle/gynge/snurre rundt hvis han har væske på ørene. 

og brug for Guds skyld ikke støttehjul, det giver kun en falsk tryghed, og så skal i blot afvænne dem også. 
Hav fokus på alt andet balance end cykel for en stund. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.