Hvor ofte køber I legetøj til jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.845 visninger
24 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. marts 2024

HapsHapsHaps

Af ren nysgerrighed; hvor ofte køber I nyt legetøj til jeres børn?

Jeg har opdaget at flere af mine bekendte ofte tager deres unger med ud for at købe legetøj, "bare fordi". Altså, en tur i Bilka/br/whatever for at finde nyt legetøj, uden nogen særlig årsag end at børnene ønsker sig det.

Jeg er lærer i indskolingen og oplever også ofte børn der fortæller lidt at de har fået nyt af hvad som helst; dimser, skærme, dukker, bamser osv.

Jeg studser ofte over det og tænker mit, fordi det virker lidt voldsomt ind imellem. Jeg har selv to børn - den ene er autist og på ingen måde interesseret i legetøj, men min datter på 2,5 går da helt i selvsving over nuttede bamser og Paw Patrol. Hun får bare ikke rigtig noget af det medmindre der er en rigtig god grund til at hun skal have det, og jeg har aldrig haft hende med i en legetøjsbutik for at vælge legetøj hun havde lyst til at eje.

Måske fatter jeg ingenting; jeg voksede op i en relativt fattig familie og fik sjældnere end sjældent noget som helst. Er flere børn "forkælede" i dag, end førhen? Dumt ord, ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
HapsHapsHaps skriver:

Jeg har opdaget at flere af mine bekendte ofte tager deres unger med ud for at købe legetøj, "bare fordi". Altså, en tur i Bilka/br/whatever for at finde nyt legetøj, uden nogen særlig årsag end at børnene ønsker sig det.

Jeg er lærer i indskolingen og oplever også ofte børn der fortæller lidt at de har fået nyt af hvad som helst; dimser, skærme, dukker, bamser osv.

Jeg studser ofte over det og tænker mit, fordi det virker lidt voldsomt ind imellem. Jeg har selv to børn - den ene er autist og på ingen måde interesseret i legetøj, men min datter på 2,5 går da helt i selvsving over nuttede bamser og Paw Patrol. Hun får bare ikke rigtig noget af det medmindre der er en rigtig god grund til at hun skal have det, og jeg har aldrig haft hende med i en legetøjsbutik for at vælge legetøj hun havde lyst til at eje.

Måske fatter jeg ingenting; jeg voksede op i en relativt fattig familie og fik sjældnere end sjældent noget som helst. Er flere børn "forkælede" i dag, end førhen? Dumt ord, ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det

Jeg tror ikke, at der er noget nyt i, at mange eller de fleste børn jævnligt får nyt legetøj. Det har været ret almindeligt både i min egen barndom, og da mine nu voksne børn var små/yngre. Der kunne blot, meget naturligt, være forskel på, hvor store og dyre ting, de fik, og hvor ofte, alt efter forældrenes holdning og økonomi. De helt dyre ting var - og er vel stadig - primært forbeholdt fødselsdags- og julegaver eller var/er noget, man sparede op til, men en ny bamse eller et stykke legetøj, der er den nye dille, har de fleste i min verden fået hen ad vejen, når forældrene havde lyst at forære dem det. 
Jeg kan nok heller ikke se, hvorfor man ikke skulle give sine børn nyt legetøj indimellem. Vi voksne forkæler jo også os selv med diverse nye sager “bare fordi” - nyt tøj, bøger, hobbyting, pynt til hjemmet osv. Selvfølgelig kan man problematisere omfanget i nogle tilfælde, og i forhold til bæredygtighed er “brug og smid væk”-kulturen ikke optimal, men at glæde sit barn med noget, det kan lege med i mange timer, opfatter jeg som meget “naturligt”. 

Primært er det vel, som det altid har været, definitionen af “en rigtig god grund” til at give det, der er forskellig fra familie til familie. 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

HapsHapsHaps skriver:

Min søn får nyt legetøj et par gange om ugen. Det er som oftest små dimsedutter til 20-40 kr. ikke har nogen speciel grund. 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

Vi har en 9 og 3 år. Og wow jo folk køber og køber. 

Vi snakker om bæredygtighed her hjemme. Med vores 9 årige. Fx har nogle af pigerne i hendes klasse 3 til 4 penalhuse. Og fået nye tasker for hver klasse (wtf og ikke noget af de billige de der stor pakker der er oppe 800kr mm). Hun er 2 klasse. 

Vores datter er god til at passe på hende ting. 

Men hende veninder har jo værelser der er propfuld. Jeg sagde en gang hvor får de plads til alt det der. 

Der var en der sagde at hver 3 mdr. Kører de det væk til boxet. 

Vi køber lidt nyt til ferier eller fx påskeæg (mine børn tåler desværre ikke chokolade) 

Og fødselsdag /jul har vi et max 800kr 

De har 3 onkler og 3 faster +bedsteforældre. De får meget. Og der er ikke andre børn i familierne endnu. 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vores får nyt, hvis de mangler noget billigt og bestemt, som fx en hammer og en billig "telefon", som den yngste ønskede sig.. Men det er bestemt ikke dyre ting.. 

Derudover får de, hvis jeg synes, at der er noget super fedt, men stadig billigt.. 

Alle de store og dyre ting får de kun til fødselsdag og jul.. 

Men gætter på, at de får en lille ting en gang om måneden eller hveranden måned.. Dog rydder vi også tit op i deres legetøj, og fjerner det, som de ikke leger med.. Så de har egentlig ikke særlig meget legetøj på deres værelser 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

Det svinger meget hos os. Hvis jeg ved at min datter har ønsket sig noget bestemt, så kan jeg godt finde på at købe det når der er tilbud i BR - bare fordi.

Jeg køber ikke skrammel til 20-30 kr, både af hensyn til miljøet men også fordi det tit har en kort levetid og bare fylder.

Jeg køber en del på reshopper hvis jeg lige falder over noget, men jeg må også erkende at min datter har virkelig meget legetøj, så jeg prøver at holde det til, at det er malebøger, tuscher og lignende hun får "bare fordi".

Alt i alt får hun nok noget nyt en gang om måneden. 

Lillebror er født omkring jul og han får lidt hist og her, når jeg synes at vi mangler noget mere alderssvarende eller til forår /sommer som jeg ikke tænkte over til jul/fødselsdag. 

Anmeld Citér

25. marts 2024

Anonym

Ikke særlig tit, vi gider ikke være sådan en familie som har jeg ved ikke hvor meget legetøj fra gulv til loft også leger de ikke med halvdelen

Anmeld Citér

25. marts 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Her får de nyt legetøj til jul, fødselsdag og når vi er på ferie. 

Hvis vi er i børneloppen og de finder et eller andet, kan jeg godt finde på at købe det. Men jeg køber ikke skammel. Det må være fx lego, actionfigurer eller nerf gums. Ting som de i forvejen samler på og som ikke bare bliver noget der fylder op

Anmeld Citér

25. marts 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har lyst til at skrive: Så sjældent som muligt Jeg bryder mig ikke om at have “mange ting” - heller ikke til ungerne, som regel synes jeg at deres selvstændige leg og fantasi nærmest drukner når det er for meget “ragelse” at vælge mellem. Vi mangler ikke noget økonomisk, men det er ret vigtig for mig  at lære ungerne at man ikke behøver alt hvad man ønsker sig, men gerne må “nøjes”. 

Og så er der klart mange miljøovervejelser inde over også. Hele familien køber genbrug og har generelt virkelig få ting. Det sørger som bonus også for at her aldrig roder og at vi som børnefamilie i mange år har kunnet bo småt. 

Ps: Det vanskeligste er næsten at få bedsteforældrene til at skrue ned. Vi har bedt dem begrænse sig til jul og fødselsdage. Og snakket lidt med dem om at “bras” fra Tiger måske også kunne høre sjældenhederne til…

Anmeld Citér

25. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Sjælendt.. altså legetøj er primært en ting til fødselsdag/jul. 
En sjælden gang i mellem (måske hver 2-3 måned) får de en lille dims når vi er ude og handle.. og så køber jeg bolde/kridt og lignende løbende efterhånden som vi løber tør. 
større lege ting er kun til fødselsdag og jul, og køber gerne genbrug for at Skåne miljøet lidt. Synes ikke der er grund til at købe nyt i de små aldre, da der er så stor udskiftning i legetøjet at det virker som et sindssygt overforbrug i mine øjne.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.