Anonym skriver:
Hej med jer,
For lidt over 4 uger siden fødte jeg min søn. Han er rigtig dejlig og har taget virkelig fint på mht. vægt og er gået fra en fødselsvægt på 3745 til 4500 kilo her i begyndelsen af sidste uge.
Han har klyngeammet rigtig meget fra start, og sutteteknikken er stadig ikke helt, hvor den skal være (han slipper tit, og er blevet afkræftet af en ØNH mht. evt stramt tunge/læbebånd). Klyngeamningen er stoppet nu, men det gav mig virkelig en hård start på amningen, med sår på brystvorterne og 8 timers lange stretches hvor han KUN ville spise.
Sagen er bare, at han græder rigtig meget, når han ikke får fat i det første sekund ved mine bryster. Og det ender også med at jeg faktisk græder og bliver super frustreret. Amning er ikke dén "bonding" oplevelse, som jeg læste den skulle være. Det er mere en stressfaktor for mig, og det kan være rigtig svært at være i, når han er SÅ sulten, at han paradoksalt ikke vil have mad.
Gennem de sidste dage er vi tyet til at give ham modermælkserstatning i flaske, når han er rigtig "slem". Altså blot én gang om dagen. Jeg vil allerhelst give ham brystmælk i flaske, men jeg kan simpelthen ikke pumpe nok ud, når han ammer hver anden time hos mig.
Jeg ved ikke helt hvad jeg efterspørger hos jer. Jeg har brugt alle de tips jeg kunne finde om, at han skulle få ordentligt fat, men når han endelig gør, kan han finde på at skubbe mig væk med sine hænder, eller slippe fordi han har brug for en kort pause (hvorefter han så græder, når han indser at han ikke har fat længere).
Måske har jeg brug for trøst? For at nogen fortæller mig om det bliver bedre, eller hvad jeg skal gøre med hans gråd. Han kan ikke få fat når han græder, så amninger kan ofte være præget af desperate forsøg på at trøste ham, hvorefter han græder så snart han lægges til igen. Det er mega hårdt, og jeg synes det tager meget af energien fra mig. Amningerne har påvirket min selvtillid og jeg føler mig som en dårlig mor, fordi han er sulten i dé øjeblikke og jeg ikke kan hjælpe ham godt nok... Og samtidig føler jeg der er en stigma om MME, så dér mærker jeg også en skam for at bruge det som supplement. Min mor siger, at man ikke skal "give op" og gå til flaske... og det er virkelig hårdt også. Hun har haft 5 børn og fuldammet dem alle.
Jeg har rigtig mange følelser om min præstation som mor. For når man bliver drænet sådan af amning på et følelsesmæssigt plan også, føler jeg ikke jeg kan være der tilstrækkeligt for ham for at få "kontakt".
Så... bliver det bedre?
Hvornår fik I styr på amningen, og er det normalt, at den stresser så meget, og at babyerne skriger sådan, når de ikke får fat i første sekund?
Mvh
En lidt fortvivlet førstegangsmor
Om det bliver bedre, måske. Det vigtigste spørgsmål er om du vil slippe amningen eller blive ved.
Hvis du bliver ved og det lykkes godt, så er det en fed følelse, at man er kommet til mål og det kører. Men der er jo ingen garantier for at det sker.
du kunne evt. aftale en deadline med dig selv, fx en måned til. Og hvis det stadig ikke kører godt så stopper du.
Amning skal jo ikke være for enhver pris. Det allervigtigste er, at du nyder din tid med din lille dreng. Det kommer aldrig igen.
mht. Gråd, så hjalp det mig at tænke, at ddet for babyer jo bare er en form for snak…de fortæller deres følelser/behov, gråd hos baby betyder ikke nødvendigvis smerte eller alarm! som hvis en voksen græder.