Min søn er knap 11 år gammel, går i en almindelig klasse og har ADHD. Han er ikke på medicin pga for kraftige bivirkninger.
Vores forløb og samarbejde med skolen har været og er langt. Min dreng, lad os kalde ham Peter, er en dreng med vanvittigt mange ressourcer, og hjemme mærker vi begrænset til hans udfordringer. Han er begavet over gennemsnittet og har gode sociale kompetencer i en mindre ramme. Han er den mest hensynsfulde og omsorgsfulde dreng. Hjemme laver han alle sine pligter uden problemer, han tilbyder hjælp af sig selv, han er varm og betænksom. Når han har legeaftaler 1-1 er der ingen problemer overhovedet. Sådan har det altid været. Aldrig så meget som en eneste konflikt, det er også de tilbagemeldinger vi har fået.
Desværre er Peter ekstremt udfordret i skolen. Ekstremt ekstremt. Han har ikke fået et fagligt udbytte i efterhånden flere skoleår pga sin ADHD. Når han er i et klasserum med mange (og der er støj i klassen) fylder han desværre rigtig meget. Han har meget udtalt motorisk og verbal uro, og de andre synes han er mega irriterende af samme årsag og vælger ham fra.
Vi samarbejder tæt med skolen. Pt har han meget reduceret skema pga det er så hårdt for ham at være i skole, og når han er der, tilbringer han mange af sine timer i mellemform, hvor de er to voksne og måske 5 børn. Det trives han i, men har også en tendens til at søge mod klassen.
Mange vil måske spørge: hvorfor er han ikke i specialklasse? Det har vi selvfølgelig vendt flere gange. Problemet er, at Peter som sagt er enormt velbegavet og har så mange ressourcer som han har. Både PPR, alle de lærere der har kendt ham gennem tiden, den special og inklusionsvejleder der er tætteste på ham og har været det i årevis (og som er helt fantastisk) siger, at han er ikke en specialklassedreng.
Han har alt for mange ressourcer, og de forventer han vil mistrives i et specialtilbud med børn, der er meget udfordrede på deres socialkognitive færdigheder og som ikke er et match intellektuelt.
Men pt er problemet så bare, at de andre børn og forældre har et Mega negativt syn på ham og ikke vil give ham en chance. Peter har aldrig legeaftaler. Når vi efterspørger, er der enten afslag eller intet svar. Han er ensom. Og det er så synd, når nu han fungerer så godt på legeaftaler og er enormt samarbejdsvillig, velafstemt og velfungerende i dke kontekst. Det har vi selvfølgelig formidlet til de andre forældre både på forældremøde og over skriftlig kommunikation.
I dag har min datter veninder på besøg. Peter var virkelig mut og nedtrykt. Så siger han "Det er bare snyd, at Josefine har venner, der vil være sammen med hende". Og lidt senere siger han, at han nok ikke har nogen venner, fordi han er tyk (det er han i øvrigt ikke).
Jeg har det så skidt over alt det her, og jeg bruger så meget tid og ressourcer på at hjælpe og støtte min dreng.
Men hvor kan vi finde venner til ham? Det er jo svært for ham at finde ind i det store fællesskab.
Mange hilsner fra en meget bekymret mor