Hvor finder jeg venner til min søn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2024

Anonym trådstarter

Mammamosa skriver:

Men kan også være der ikke er en skole i miles omkreds, som har sådanne klasser. Nogle steder kan de desværre godt vurderer at barnets ressourcer er for gode i forhold til de tilbud det ellers vil kunne tilbydes og du har helt ret i dit “tværtimod”. Det er også mit indtryk. Nogle steder er der bare flere tilbud end andre. 

Det er nemlig også en pointe ud over det andet jeg har svaret til EKAB. Jeg tror også, at man skal huske, at der er forskel på fra kommune til kommune, hvordan man visiterer til specialtilbud. I nogle kommuner kigger man på, hvor barnet vil matche bedst. I den kommune, hvor jeg selv sidder med PPR-sager på specialområdet visiterer man efter nærhedsprincip. Det vil sige, at barnet visiteres til det specialtilbud, der er fysisk tættest på - det ser man altså mere på end om barnet lige matcher. Før i tiden var det delt op efter fx udfordringer. Der var klasser for børn med indlæringsvanskeligheder, autismeklasser osv. Sådan er det ikke nødvendigvis i alle kommuner. Det kan også være hjælpsomt at huske på. De mellemkommunale forskelle.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2024

Hanspige

Hvis du er i midt/vest Jylland. Så har jeg søn med autisme på 11 år der gerne vil hænge ud

Ellers så vil jeg forslå fritidsaktiviteter

Anmeld Citér

19. februar 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min søn har ADHD, er 16 år og gik i specialklasse indtil vinterferien i 8 klasse. Han er på ingen måde mindrebegavet. Han er rigtig dygtig. Han har nu gået i en almindelig 9 klasse det sidste år og han er bedre fagligt end de drenge der går i klassen. Så det er noget værre vås, at sige, at børn der går i specialklasse er mindrebegavede børn. 

Ang. kammerater ville jeg ikke kigge i skolen, men i fritidsaktiviteter. Din søn trives ikke og kommer i konflikter med de andre børn, og man kan ikke tvinge andre børn til, at ville lege med ham. Jeg ved godt, at det er hårdt. Vi har selv været der. Men vores søn fik kammerater til fodbold og det var rigtig godt for ham. 

Anmeld Citér

19. februar 2024

merethe

Profilbillede for merethe

Jeg vil kigge på fritidsaktiviteter, hvad med badminton?  Nogle af min datters bedste venner er fra hendes badmintonklub.
Min nevø har gået på specialskole i mange år fra 0-9 klasse,  i 10 klasse kom han i en almindelig folkeskoleklasse, min nevø er meget højt begavet og fik 12 i næsten alle sine fag i gymnasiet, nu studerer han på universitet.
Så høj intelligente børn kan sagtens trives i specialklasser. Måske i skal kigge på specialtilbud til ham i en anden kommune, hvis jeres kommune ikke har tilbud der passer til ham.

Anmeld Citér

19. februar 2024

BabyIgen2022

Jeg gik i klasse med en masse børn, der havde gået i børnehave sammen. Jeg blev hjemmepasset af mormor. Mine venner i skolen flyttede skole i de små klasser og så var jeg en odd-man out. I skolen og fritiden blev jeg valgt fra. Men jeg havde mange kusiner og fætre og et stort fællesskab i aktiviteter. Særligt Spejder, sport og musik var mine sociale frirum. Jeg vil nok især anbefale Spejder. Det giver så sindsygt meget og der er virkelig fokus på at kunne noget og at være ordentlige overfor hinanden. Her oplevede jeg at vi alle blev rummet for det, vi var. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.