Vi er 2 voksne og 3 børn på hhv 12, 5 og 3 år..
vi lever for ca. 4500 kr om måneden til alt inklusiv benzin og tøj og gaver osv...
dsv der er ca. 3.000 kr til maden...
jeg køber kun kød på tilbud eller datomærker, brød er Remas billigste lille pakke rugbrød eller datobrød til fryseren..
vi køber agurk og gulerødder og sojabønner/edamamebønner som grønt.. rød peberfrugt hvis det er på tilbud..
hvis børnene går i institution med madordning så husk at hvis de spiser der så får de dækket deres protein og vitaminer på de måltider de får der.. i hvert fald hvis det er en uddannet madmor der står for det.. madmor i vores institution laver mad så at hvis de bare spiser en halv portion til frokost så er de dækket for dagens behov...
havregryn er billigt og kan hurtigt laves til havregrød for nem og billig aftensmad til børnene.. jeg laver selv en portion i en gryde med hhv. 4 dl letmælk og 6 dl vand som varmes op ved max varme, tilsæt 5 dl fintvalset havregryn og rør indtil det begynder at samle sig og ligne havregrød.. dernæst af varmen og rør indtil den konsistens man ønsker.. det smarte ved havregrøden er at næste dag kan en rest strækkes ved at tilføje vand eller mælk når det er opvarmet.. jeg plejer at kunne få ca. 8 portioner ud af det..
pasta er fantastisk nem og billigt mad.. ungerne elsker at spise skruer med fingrene så det kan både spises som varm aftensmad eller lave lidt ekstra til kold frokost næste dag..
hvis I gerne vil have en form for sovs til maden så (hvis man ikke er alt for kræsen) kan hvide bønner i tomatsovs anbefales.. det er billigt, det skal lunes- ikke koges (puha det er ulækkert hvis det når at koge rigtigt op).. og så mætter det mere end almindelig sovs...
hvis I gerne vil spise grønt til maden så er det med at kigge tilbud efter frisk grønt eller fra frost..
saml hvad I skal til en tur så f.eks. lav køreturen med sport til også indkøbsturen og køb ind til en uge af gangen... eller tag cyklen i supermarked og tjek datoerne på kødet og pålægget og kom igen når det er ved at løbe for at få det som dato fremfor fuld pris..
vi har f.eks. lige fanget 7 kg flæskesteg fordelt på 3 stege ved at manden kiggede i butikken ved siden af skolen da han skulle hente sønnen og så dem og så hentede vi dem næste morgen til halv pris.. det bliver til mad til mange dage når jeg deler dem.. den mellemste er blevet til 3 dage...
generelt har jeg altid et lager kørende af de ting jeg ved vi kan bruge til at overleve hvis det hele går galt og vi ikke kan finde noget på tilbud/dato i et stykke tid..
altid kød i fryseren til mindst 14 dage og det er en lille fryser under køleskabet..
har altid mel, sukker, bagepulver og vaniljesukker stående for så kan jeg lave brød med en smule vand, eller pandekager- ikke fantastiske men spiselige...
vi har et barn der bruger ble hele dagen og en der bruger om natten... ham der bruger om natten bruger de samme bleer som ham der bruger hele dagen.. det er væsentlig billigere at købe almindelig bleer end sovebleer og hvis det er Remas du køber så holder de altså godt tæt.. det er sjældent der er uheld i løbet af natten- det handler oftest om at pga børneeksem så klør det mellem tissemand og pung og så får de vendt den så den ligger i klemme i kanten af bleen og så kommer det udenfor i stedet for..
hakket oksekød på dato med høj fedtprocent er nemt at lave en stor portion kødsovs som kan bruges til alt muligt..
herhjemme er vi vilde med Remas lasagnette- jeg bruger en pakke af det til 500 g kød, tilføjer et glas tomatsauce, 1 dåse hakket tomater, 1 pose med pastaskruer (mener det er 1 kg i remas poser), 1 L mælk... det strækker til 2 dage herhjemme.. det fylder næsten en bradepande så du skal have en stor bageform til det..
noget vi har fundet er at de der tortillas fra rema- ikke dem med fuldkorn- er gode som snacks til ungerne.. lunes en smule og så lidt marmelade på og de er lykkelige og de små kan deles om en enkelt så en pakke med 6 stk rækker til 2 dage...
det var lige mine bedste tip lige nu...