Leve for 60 kr om dagen. ? Hjælp/råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.571 visninger
23 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. februar 2024

Anonym trådstarter

Vi er en familie på 5 hvoraf vi har to blebørn. 

Jeg har desværre fået det rigtigt skidt psykisk og er igang med udredning for angst og ptsd, derudover er jeg kommet på revalidering og får ikke ret meget udbetalt. 

Min mand er lavtlønnet og har i den her (desværre efterhånden lange periode) været den bærende ift økonomi. Men men men... Han har fået indberettet forkert til skat og har derfor næsten intet fået udbetalt i denne måned (har mistet 6000 på for meget i skat). Dem får vi selvfølgelig tilbage, men desværre ikke med det samme. 

Nu står vi i den situation at have haft nogle store uventede udgifter også (hvorfor rammer det altid de mest uheldige perioder). ? 

Idag har jeg regnet på det og kan se, at resten af måneden har vi det der svarer til 60 kr om dagen til rådighed. Det meget nyt for os ikke at have mere at kunne bruge.

Så please hjælp (for nægter at gå i minus og tage lån), hvordan gør vi det ? 

Hvad køber man ift mad når man er en familie på vores størrelse?

Hvad med benzin? (Vi bor på landet) kan man gøre noget der, ift. Når børnene skal til deres sport hentes fra vuggestuen (de mindste) ?

Tænker pasta, ris og kartofler er billigt nok, men hvad med tilbehør? Hvordan gøres det billigst muligt?

Ja bare kom med jeres bedste råd ift at leve for 60 kr om dagen tænker det kan lade sig gøre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

sender styrke og håb, det skal nok gå denne måned. Og det vender igen.

Anmeld Citér

14. februar 2024

Anonym

Hold øje med too good to go. 
Lav en madplan for resten af måneden. Lavet udfra hvad I har i fryser, skabe og skuffer. Gem også alle små rester fra aftensmaden. Pludselig har I en “buffet” til jer alle. Spis evt hjemmebagt brød som tilbehør til aftensmaden.
Tjek fx Reshopper om nogen sælger pakker billigt i nærheden af jer. 

Anmeld Citér

14. februar 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Vi er en familie på 5 hvoraf vi har to blebørn. 

Jeg har desværre fået det rigtigt skidt psykisk og er igang med udredning for angst og ptsd, derudover er jeg kommet på revalidering og får ikke ret meget udbetalt. 

Min mand er lavtlønnet og har i den her (desværre efterhånden lange periode) været den bærende ift økonomi. Men men men... Han har fået indberettet forkert til skat og har derfor næsten intet fået udbetalt i denne måned (har mistet 6000 på for meget i skat). Dem får vi selvfølgelig tilbage, men desværre ikke med det samme. 

Nu står vi i den situation at have haft nogle store uventede udgifter også (hvorfor rammer det altid de mest uheldige perioder). ? 

Idag har jeg regnet på det og kan se, at resten af måneden har vi det der svarer til 60 kr om dagen til rådighed. Det meget nyt for os ikke at have mere at kunne bruge.

Så please hjælp (for nægter at gå i minus og tage lån), hvordan gør vi det ? 

Hvad køber man ift mad når man er en familie på vores størrelse?

Hvad med benzin? (Vi bor på landet) kan man gøre noget der, ift. Når børnene skal til deres sport hentes fra vuggestuen (de mindste) ?

Tænker pasta, ris og kartofler er billigt nok, men hvad med tilbehør? Hvordan gøres det billigst muligt?

Ja bare kom med jeres bedste råd ift at leve for 60 kr om dagen tænker det kan lade sig gøre. 

60 kr til 5 mennesker…. Lyder ikke så realistisk.

Du kan lave grød, bage brød selv, lave pasta med kødsovs.. det er ikke så dyrt.

I mine øjne er det netop sådan en periode hvor man eventuelt taler med banken og tager et lån eller trækker over en måned. Eller låner af forældre…

Anmeld Citér

14. februar 2024

Anonym

Drop sporten resten af måneden for at spare på benzin selvom det er træls

To good too go

Nedsatte varer (gule priser)

Skralde 

Mad for fattigrøve laver meget billige madplaner til 4 måske de kan strækkes til 5?

Havregrød lavet på vand til morgenmad 

Handel KUN tilbud 

Spis mere vegetarisk for at spar penge på kød 

Anmeld Citér

14. februar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Mambeno appen er rigtig god til billige madplaner (med indkøbsliste til rema1000 den selv laver!). 
køb dato varer hvis du kan komme til det. 
planlæg køreture så du så vidt muligt kan klare det hele på én køretur, fx hvis du har mulighed for at køre ud og handle stort til en uge og så hente børnene og så hjem.. undgå unødvendige køreture og hvis i har muligheden (alt efter hvor langt ude på landet i bor) så gå eller tag cyklen. 

lav gerne retter i store mængder så i har rester i kan spise. 1 dag om ugen rugbrød til aftensmad, 1-2 dage kødfri. 
bag selv fx kage og boller. 
hjemmelavet pizza, eller tærter kan også bruges i madpakkerne hvis det er. 

Anmeld Citér

14. februar 2024

Felguard

Profilbillede for Felguard

To good to go 

Dato varer 

Varer der kan holde sig længe og ikke bliver hurtigt dårligt. 

Stop madspilds steder hvor man kan få mad 

Et helt andet alternativ, eventuelt sælge noget man har derhjemme som kunne have lidt værdi og måske ikke bruges. 

Anmeld Citér

14. februar 2024

Anonym

Udover hvad de andre skrive (der er mange god råd)

Så kan man give ekstra fyld i fx kødsovs eller lassange ved at putte røde linser og/eller bønner i og derved spare på kødet. Og vælge det billigste kød (kilopris, hvis der er meget kan man bruge halvdele dagen efter) i stedet for at det skal være oksekød.

Spæd frikadellerne op med en masse af de billige grøntsager fx squash, gulerødder, rosenkål(fra frost) eller lignede og selvfølgelig løg. Hvis børnene ikke vil spise det fordi de kan se grøntsagerne, så put al grønt i en foodprocessor/blender med lidt vand og purer det, sådan gjorde min mor da vi var børn. Ellers kan man bare rive dem. Herhjemme består frikadeller altid af halvt kød halvt grønt.

Ellers lad dig inspirere af vegetariske/veganske retter, vi er fx rigtig glade for linsesupper med spinat fra Mia sommer, den laver vi tit og putter ristet kikærter på toppen hvis det skal være billigt.
https://miasommer.org/2014/05/14/linsesuppe-med-spinat/

Eller vil jeg sige ting som kartoffel/porrer supper, egg fried rice med wok grøntsager (når der er æg på tilbud som nu)

Glemt tanken om at der skal en masse kød til alle måltider, ved jeg har skrevet det en del og vi er selv meget glade for kød, men det er også halvdyrt hvis ikke man finder en rigtig godt tilbud/kort dato tilbud.

Smid ikke bare maden uden fordi den har overskrevet bedst før datoen, vær kritisk, kig på den, lugt til den og evt smag, langt det meste kan sagtens bruges efter datoen. Nogle mærker rugbrød kan sagtens spises en uge efter datoen og æg flere måneder efter, så længe man er kritisk og selvfølgelig smider æg ud hvis de lugter.

Til morgenmad ville jeg servere havregrød med en smule sukker og evt kanel og æble til. Eller hjemmelavet boller med billigt pålæg hvis det kan findes.

Til frokost enten billigt rygbrød fx pga tilbud (køb ekstra og frys ned hvis I har den mulighed, når det er meget billigt) eller hjemmelavet boller med hvad I kan finde af billigt pålæg.

Kort dato kød/kødpålæg/brød kan også fryses og tages op når det skal bruges hvis der er et godt tilbud.

Nu ved jeg ikke hvor gamle jeres børn er, men jeg ville snakke med dem om det, så de ved hvorfor de fx ikke kan få slik i weekenden mm og at det kun er en kort periode.

Til sidst så fortæl den nærmeste omkreds (familie og venner mm) hvordan det står til og at det kun er for en periode, til måneden er ovre, hør om de har en pakke rugbrød de kan undvære, en pakke ris eller andet. De fleste er hjælpsomme hvis man tør række ud. Men for guds skyld spørg ikke om penge men mad (min holdning), så man viser det faktisk er mad man mangler mm. 
Når I så er ovenpå igen kan I sammen som familie bage en kage/boller eller andet og give tilbage som tak for hjælpen.

Det blev meget langt, men håber det kan hjælpe.

Anmeld Citér

14. februar 2024

Anonym

Hvad med at skralde? Nu er det længe siden jeg selv var med til det, men har for ikke så længe siden meldt mig i nogle skralde Facebook grupper. Og hold da op, hvor er det nogle vilde fangster folk har nogle dage. Vil selv prøve det igen når jeg ikke længere er gravid.

Anmeld Citér

14. februar 2024

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

I en periode vil jeg melde dem ud af sport. Og bruge de penge til mad. 

Ellers undersøg om kommunen giver en friplads. Det vil jeg mene i ka n gå under også betaler de. 

Også vil jeg lave supper. Og grød. 

Andre kommer med mange finde svar også 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.