Mon ikke de fleste forældre kender det, at man kan være fyldt op af familielivet? Det er i hvert fald der jeg er for tiden. Jeg har meget travlt på mit arbejde, og har svært ved at holde energien til også at være på som mor til tre børn om eftermiddagen og i weekenden
Vi er i den situation, at vores forældre er afgået ved døden eller bor langt væk og er gamle, så der er ikke nogen ressource der, som kan aflaste og give noget frihed. Vi har nogle gange barnepige, men ikke så tit, da det er dyrt - og desuden kan jeg også have lidt svært ved at finde energien til det, da man jo altid skal ud så.
Jeg løber sådan sur i det for tiden. Det føles som om, det er pligt, pligt, pligt. Og jeg synes også jeg er nået til et sted, hvor jeg ikke engang ved, hvad det er, jeg gerne vil i de pauser, jeg har. Vil jeg gerne bare sove og se film? Skal jeg se veninder? Skal jeg læse en bog? Hvad er det, jeg skal gøre, for at jeg får samlet energi og lyst til at tage endnu en uge på mandag? Jeg ved det ikke. Jeg føler mig ikke deprimeret, jeg er fx glad for mit arbejde og sådan, men jeg føler lidt, at jeg har mistet lidt føling med mig selv i hjemmelivet. Jeg har ikke rigtig lyst til noget - men jeg synes også det er kedeligt, når der ingenting sker.
Min mand er sød og rar, og prøver at forstå og hjælpe og tager gerne ekstra tid alene med børnene, hvis der er noget, jeg skal. Så det er ikke sådan noget med, at jeg laver det hele i hjemmet. Tvært imod har jeg ofte dårlig samvittighed over, at han tager så stor en tørn.
Vores parforhold halter også lidt - men vi er ok til at snakke om det. Men jeg har heller ikke rigtig lyst til at lave ting med ham. Det bliver let endnu en pligt og dårlig samvittighed over, at vi burde dit og dat sammen.
Burde er virkelig et ord, der fylder meget i vores liv, synes jeg, og som ikke er så let at afskrive. For der er jo mange ting, man godt ved, man burde gøre for sit parforhold, sit hjem, sine børn, sig selv. Jeg føler mig ofte ret egoistisk og doven, for jeg synes ikke, vi har tårnhøje forventninger til os selv - alligevel kniber det bare med energien og motivationen.
Altså, hvordan finder man frem til, hvad det er, der giver gode åndehuller i et lidt låst liv med børn, hus og job, hvor den oplagte feriemulighed for alle unger i fire dage i vinterferien bare ikke lige er til stede? Jeg tror, det ville være megagodt, hvis min mand og jeg kunne få længere tid sammen og alene, til at finde hinanden og nok lidt os selv igen. Men jeg kan ikke umiddelbart se mulighederne.
Det er nok især mig, der kører surt i det - men min mand kan sagtens forstå mine følelser.