Jeg synes det er mindst lige så pudsigt at hvis man ikke selv eksponere sig for børn og ikke eksponere dem for en masse nøgne mennesker, så gør man dem kropsforskrækkede. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvor den ide kommer fra.
Jeg synes faktisk at mange påtvinger den her loose holdning til nøgenhed på andre mennesker, at hvis børn ikke har lyst til at være nøgne foran hinanden når de bader, er der noget helt galt.
Hvis man ikke synes at ens børn skal se en masse nøgne mennesker er der noget galt og man gør dem bange for sin egen krop.
Hvis man ikke vader nøgen rundt foran sine børn i huset, så er man en snerpe og lign.
Ok, hvis jeg forstår dig rigtigt, så synes du, at vi gør din måde at anskue nøgenhed på forkert, fordi vi får nøgenhed til at være lig med åbenhed og påklædning til at være lig med kropsforskrækkelse. Det kan jeg godt se hvad du mener med…
Jeg synes jo som nævnt, at du har lov til at tage alt det tøj på eller af foran dine børn, som du overhovedet har lyst til. Problemet bliver, når man vil bestemme hvad andre skal gøre. Og lige så vel, som jeg ikke skal bestemme at du skal smide tøjet foran dine børn, så kan du heller ikke bestemme, at jeg skal lade være. Det er der næppe problemer med, så længe vi befinder os i hvert vores hjem. Problemerne kan jo opstå i det offentlige rum, hvis du synes, at dine børn ikke skal eksponeres for nøgenhed, for så begynder du jo at ønske, at jeg tager tøj på, hvis vi mødes i omklædningen eller andre steder, hvor nøgenhed er en mulighed. Og det synes jeg ikke, du kan bestemme, for jeg har vel lige så meget lov til at have min holdning, som du har.
Og der tror jeg faktisk også, det er fint for dine børn at se, at man kan have det forskelligt med det her. For det er jo også noget med rummelighed og forståelse for forskellige kroppe og grænser - nogle har det fint med at andre ser deres bare numse. Andre har det mindre fint. Men du må gøre, hvad du vil med din krop - jeg vil bare også have lov til at gøre hvad jeg vil med min - selvfølgelig inden for lovens rammer osv. Det kan jeg kun se som noget positivt - at børn bliver præsenteret for den mangfoldighed.
Og det med, at børn ikke vil bade efter idræt, tror jeg er noget mere kompliceret end hvorvidt deres forældre har været nøgne derhjemme eller ej. Dog holder jeg stadig fast i, at hvis vi gerne vil lære vores børn, at kroppe er forskellige - så må vi jo vise dem forskellige kroppe. Og så synes jeg personligt, at der er noget grundlæggende forkert ved, at visse parter af ens krop er noget, man skal skamme sig over. Det er jo bare kropsdele, for pokker.