Jeg vil bare gerne have det godt, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre herfra. Måske du har nogle erfaringer, gode råd eller noget jeg ikke har prøvet af endnu, som du vil dele med mig?
Udadtil ligner det at alt er godt: Jeg er mor til 2 glade, livlige børn. Gift på 10. år hvor alt er godt. Bor godt, trives i lokalmiljøet, god uddannelse med top 10 resultat og fast arbejde og karriere, gode venner, OK familieforhold i øvrigt.
Jeg har on/off siden jeg var helt ung været påvirket humørmæssigt. Gentagne mindre depressioner og stress. 2 korte sygemeldinger og 1 længere. Jeg tager stadig antidepressiver for den seneste selvom det er noget tid siden. Max dosis. Alligevel er jeg trist, træt, ked af det og energiforladt. Jeg kan ikke koncentrere mig og jeg er grådlabil igen. Det svinger enormt meget fra dag til dag: nogle dage er jeg virkelig energisk og får udrettet en masse og så er jeg helt høj på den følelse. Så går der et par dage og så er jeg i kulkælderen igen. Jeg ved ikke engang hvorfor men tankerne går i gang om at jeg er dum og uduelig, og når koncentrationen så glipper så bekræfter det mig i at det er jeg. Jeg har lyst til at gemme mig eller flygte, og jeg bliver ofte helt handlingslammet af håbløshed og overvældelse.
Jeg vil bare gerne have det godt og være den energiske, glade version. Det forvirrer også venner, familie og kollegaer at jeg det ene øjeblik er sprudlende, social og har mange bolde i luften, og det næste er jeg indelukket og zombieagtig uden grund. Misforstå mig ikke, jeg er meget taknemmelig for alt det jeg har. Det er ting jeg har kæmpet for, og isoleret set gør tingene/personerne mig stolt og glad. Jeg har overvundet den modgang livet har budt mig (som faktisk har været en del) og altid kommet stærkere ud på den anden side.
Jeg har prøvet akupunktur, zoneterapi, meditation, træning af forskellig slags, forskellige diæter og kosttilskud, fokus på søvn, lysterapi, psykolog, lægesamtaler, kropsterapi, alverdens selvhjælpsbøger, humørdagbog, mindfullness, yoga, coatching, mv. Jeg har sænket barren for mig selv mange gange, droppet hormonel prævention, ydet omsorg for mig selv, prioriteret min energi, sagt fra overfor personer og ting som gik mig på, og sikkert flere ting jeg ikke kan huske.
Men jeg sidder stadig og har ondt i hjerte og sjæl. Mange af tingene hjælper kortvarigt og mister så sin effekt.
Er der mon andet jeg kan gøre? Har jeg overset noget?