Anonym skriver:
Hvilke selvregulerings værktøjer har virket for dig?
Jeg har ikke biopolar, men ADHD. Har aldrig været manisk (dog kan jeg godt have adhd hyperfokus) og aldrig nået heeelt ned på bunden, men har ofte skullet igennem lette depressioner. Desværre fik jeg afvide det var meget normalt når man er sendiagnotiseret, at man kan have oplevet mange bump på vejen (stress, depression, angst).
så tænker da, at jeg gerne vil høre om de værktøjer, så jeg kunne prøve at implementere dem, selvom det var værre da jeg var ung. 

Det jeg bruger i hverdagen er særligt når jeg bliver lidt manisk omkring fx træning som har været en stor synder for mig (det gør mig høj og bliver overdrevet til mange timer dagligt kan ikke styre det) så hækler jeg eller ligger kabale (med rigtige kort) .. jeg laver simpelthen noget der kræver min opmærksomhed og giver mig ro på i hovedet, for mig er det at skulle sidde og tælle eller sige fx kort i hovedet på engelsk (hvad kort det er) kræver mit fokus nok til jeg kan falde ned. Nogen gange kan jeg nøjes med 15 min, andre gange er det noget jeg må sætte mig med flere gange over længere tid.
derudover har jeg et kort jeg kan have i min pung jeg fik i terapi med mine sindstilstande - om jeg er i alarm beredskab, overglad eller neutral, og så kan jeg tage det frem og se på hvor jeg er, og så har jeg en dertilhørende plan vi lavede med hvad der hjælper mig med at komme tilbage i det neutrale leje. (Meditation, gå ture, og dagbog virker godt for mig bl.a.) det lyder måske dumt, men det hjælper meget at kunne se på det kort og sige “her er jeg nu, hvordan kommer jeg tilbage dertil”.
Hvis jeg ikke kan finde ro i mig selv til at hækle hvis jeg ikke får stoppet det inden det tager til, stopper jeg simpelthen alt jeg foretager mig og sætter mig ned, og bare er.. indtil jeg har fået ro i kroppen. Det sker sjælendt da jeg har stor ro i mine aktiviteter og laver dem udover når jeg regulere mit stemningsleje, hvilket jeg tror også holder det neutralt.
jeg kom i gruppeterapi hvor vi udarbejdede en masse skemaer og fik fundet frem til hvad der var bedst for den enkelte, hvad der hjælper en selv, og støtte til at finde det der hjalp og udveklse erfaringer (også når det ikke fungerede).
jeg synes at det hele lød åndssvagt dengang.. men det virker for mig