Fordeling af barsel - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2024

Roselil

Profilbillede for Roselil
hej123hej skriver:

Ja, jeg er total i vildrede om, hvad vi skal vælge, og om jeg fx skal tage de første 3-4 måneder, så have min kæreste til at tage 3,5-4 måneder og så vende tilbage og tage det sidste barsel, eller om jeg skal “køre igennem” med min del og blive væk fra job længe, og min kæreste så nupper de sidste uger til slut. Jeg arbejder deltid (3-4 aftner om ugen) og vil derfor kunne være en stor del af babyen hverdag, mens min kæreste tager barsel, og derfor er jeg ekstra meget i tvivl om, hvad der egentlig vil være smartest - og om jeg derfor skal overdrage noget af min til ham. Han tager gerne mere end det øremærkede.

Jeg synes det er mega svært - hvad har I gjort/gør I hjemme ved Jer og hvorfor?

Jeg ville holde i streg fra fødslen. Barslen er jo ikke kun for baby. Du skal jo også restituere og det kan tage tid før hormoner og krop er på plads. For mig og sikkert for mange andre kvinder kan det også føles fuldstændig naturstridigt at skulle skilles fra barnet den første tid. Barnet har jo lige boet i dig og moderinstinktet kan være virkelig stærkt.

Der kan også være en hård fødsel at skulle komme over, svær amning osv. osv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej
Lillehjerte skriver:

Ved de to ældste holdt jeg 7 mdr barsel og derefter en måneds ferie samtidig med at far startede på barsel, og da jeg startede, holdt han 2-3 mdrs barsel selv.

Ved den yngste var det anderledes. Vi havde egentligt planlagt samme model som de andre gange, men denne gang fandt min mand ud af, efter vi havde lavet barselsplan, at han kunne få 6 mdr barsel med fuld løn, mens jeg bare var på dagpenge efter 14 uger. På mit arbejde havde de samtidig vildt meget brug for mig, og jeg syntes egentligt det var ret hårdt at gå hjemme. Så vi lavede planen om, og jeg startede på arbejde 3 korte dage, og holdt barsel de to andre dage sammen med min mand. Jeg holdt så ferie/barsel i hele skoleferien, og derefter startede jeg normalt op, og min mand tog de sidste måneder. 

For os var det perfekt. Det var dejligt for mig at komme lidt ud (vores baby var ca 5 mdr), men samtidig have tid hjemme med min mand og baby, og ikke føle at jeg gik glip af barslen, og have alle børn hjemme hele sommeren. Og jeg havde stadig tid til fx mødregruppe og babysvømning og sådan nogle ting. Vi var selvfølgelig også heldige med at det hele kunne gå op med både mit og hans arbejde

Interessant løsning, fedt med så meget fleksibilitet - det lyder jo også rigtig smart

Anmeld Citér

20. januar 2024

hej123hej

Roselil skriver:

Jeg ville holde i streg fra fødslen. Barslen er jo ikke kun for baby. Du skal jo også restituere og det kan tage tid før hormoner og krop er på plads. For mig og sikkert for mange andre kvinder kan det også føles fuldstændig naturstridigt at skulle skilles fra barnet den første tid. Barnet har jo lige boet i dig og moderinstinktet kan være virkelig stærkt.

Der kan også være en hård fødsel at skulle komme over, svær amning osv. osv. 

Det noterer jeg mig - tak

Man ved nemlig aldrig hvordan man får det - og hvordan man har det efter en fødsel/potentielt kejsersnit. Flere af mine veninder har haft nogle forløb der krævede kortere eller længere indlæggelser efterfølgende fx. 

Anmeld Citér

20. januar 2024

Niviaq11

Profilbillede for Niviaq11

Vi lever et lidt atypisk liv fordi min mand er sømand og er ude fire uger og hjemme fire uger. Han kom hjem en mandag og jeg fødte om torsdagen, så det var helt perfekt. Han tog en ekstra periode hjemme, så han var hjemme de 12 første uger. Idet han er hjemme hele tiden i sin hjemmeperiode synes vi det gav mest mening, at jeg fik alt hans barsel. Vores søn skal starte i vuggestue, når han er ti måneder. 

I forhold til dine tanker - jeg er en overtænker og jeg er meget glad for, at jeg (af andre årsager) var gået i metakognitiv terapi, inden jeg blev mor - de teknikker og den indsigt jeg har fået, har virkelig hjulpet mig i mit moderskab.

Anmeld Citér

20. januar 2024

hej123hej

Niviaq11 skriver:

Vi lever et lidt atypisk liv fordi min mand er sømand og er ude fire uger og hjemme fire uger. Han kom hjem en mandag og jeg fødte om torsdagen, så det var helt perfekt. Han tog en ekstra periode hjemme, så han var hjemme de 12 første uger. Idet han er hjemme hele tiden i sin hjemmeperiode synes vi det gav mest mening, at jeg fik alt hans barsel. Vores søn skal starte i vuggestue, når han er ti måneder. 

I forhold til dine tanker - jeg er en overtænker og jeg er meget glad for, at jeg (af andre årsager) var gået i metakognitiv terapi, inden jeg blev mor - de teknikker og den indsigt jeg har fået, har virkelig hjulpet mig i mit moderskab.

Tak for dit svar - jeg har også kendt flere med mænd arbejdende udenbyes delvist, det kan man tydeligvis sagtens få en god og velfungerende hverdag med

Dejligt, du kunne gøre brug af terapien på det punkt også - er det en dag ikke en konstruktiv egenskab for mig at være eftertænksom, men mere noget der spænder ben for mig eller jeg ikke kan løsrive mig og grine lidt af det undervejs, er jeg sikker på det er et godt redskab at overveje

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.