Job & træthed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Kan I genkende den træthed (gælder for jer i job)?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.595 visninger
6 svar
2 synes godt om
12. januar 2024

SK85

Lige et hurtigt spørgsmål, noget som jeg ofte spekulerer på:

Er det normalt at være helt vildt træt og drænet for energi hver eftermiddag efter jobbet, når ens børn efterhånden er 4 og 8 år gamle?

Jeg arbejder kun 30 timer ugentligt, men det er tilgengæld mig der står for det meste hente-bringe af børnene i skole og børnehave.

Jeg er utroligt træt om eftermiddagen og aftenen i hverdagene (altså i en grad, hvor jeg slet ikke kan være den mor jeg gerne vil være, men istedet er sur og irritabel meget af tiden).

Er det bare sådan det er når man har børn i den alder? Eller skal jeg tage og gøre noget ved dette...? Det startede da jeg begyndte i mit job (for 1½ år siden), men altså... jeg skal jo arbejde

I må gerne uddybe jeres svar, selvom I svarer på afstemningen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2024

HilliHallo

Men hvilken mor vil du da gerne være, som du ikke føler du lever op til? Du sætter jo selv barren  

Tre børn her på hhv 2år, 6år og 10år. Arbejder 32t/ugen. Jeg kan godt, nogle dage, allerede være fyldt op når jeg henter dem. Hvor jeg lige skal tælle til ti og prøve at trække vejret dybt. Det kan være super hårdt at komme direkte fra en hård arbejdsdag (som mine ofte er - er i sundhedsvæsenet). Andre dage kan jeg bedre rumme dem. Men jeg har aldrig overskud/energi til at komme hjem om eftermiddagen og lige snuppe en omgang Ludo eller rolleleg. Jeg er til stede (dvs minimum af mobil), svare på tiltale. Nogle gange sætter jeg mig på gulvet og er forholdsvis passiv, men det giver en rolig effekt på ungerne. Ellers tuller jeg rundt og rydder lidt op inden maden skal laves. 

Kl. 20 gaber jeg i sofaen. Kl 21 senest ligger jeg i min seng. Helt færdig. 

På 32t har jeg nogle gange korte dage/fri og der kan jeg godt finde på at hente ét barn tidligt og tage hjem og spille spil eller læse bøger indtil resten bliver hentet. Det fungere godt og løsner lidt op for den dårlige samvittighed. 

Accept af trætheden er også vigtig for mig. At anerkende trætheden, rumme den, og så vælge ikke at give den opmærksomhed. 

Anmeld Citér

13. januar 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg kan ikke rigtig genkende billedet, faktisk synes jeg virkelig at vi nyder hvor nemt det er blevet nu med store børn (5 og 7) - så vi ønsker os én mere, nu hvor tiden er til det

Jeg har nok et højt drive både i arbejde og privat …  Men det kan du jo ikke bruge til ret meget. Får du sovet godt og nok? Spist og bevæget dig godt? Lavet ting som gør dig glad?

Ps: Det er jo ikke fordi jeg ikke godt, som de fleste andre, kan synes at mærke morgener og frostvejr godt kan være lidt op ad bakke her ovenpå en lang juleferie… men det tænker jeg er ret almindeligt …

Anmeld Citér

13. januar 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg kan godt genkende det. Jeg synes det er lidt op og ned - men som en anden skriver, så orker jeg sjældent eller aldrig at lave ‘noget’ med børnene efter arbejde. 

Vi har i nogle perioder forsøgt at indføre nogle stille aktiviteter om eftermiddagen, hvis der er tid - fx malebøger, tegne, perleplader. Noget som børnene selv kan sidde med uden hjælp, men hvor man kan være med. Så kan man selv sidde og stene over det, men samtidig laver vi noget sammen. Det har fungeret ok. Men med nu to skolebørn og en lille det svært at få tid til så tit, når der også er fritidsaktiviteter mange eftermiddage.

Jeg kan sagtens genkende at have dårlig samvittighed. Jeg tror, vi må prøve at acceptere det. For jeg tror bare, vi mennesker er født med forskellige energiniveau. Og nogle har overskud til at have gæster om aftenen i hverdagene og gå til fire fritidsinteresser oven i at have mindre børn, som altid er med i madlavningen og så videre. Dem kan jeg godt være misundelig på. Men sådan er jeg desværre ikke, og jeg er i hvert fald kommet til en erkendelse af, at det ikke er noget, jeg kan ‘tage mig sammen’ ud af.

Tror også det handler om jobtype. Jeg er skolelærer, og jeg hørte engang en tale om relationstræthed, når man har den slags job med meget menneskelig kontakt. Og for mig giver det mening, at jeg er træt på det sociale batteri, når jeg kommer hjem - så jeg har ikke lyst til at være megasocial med mine børn og lege og snakke en masse på det tidspunkt.

Anmeld Citér

13. januar 2024

Cerenia

Altså jeg har ingen børn og jeg er helt smadret efter en arbejdsdag (arbejder 37 t) og går gerne i seng kl 20-21 �� mit arbejde er også mentalt drænende dog. Jeg tænker du er helt normal! 

Anmeld Citér

13. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Tror det er meget individuelt hvordan man er og ens energiniveau. Det vigtige er nok ikke at sammenligne sig med andre og have realistiske forventninger til sig selv. 

Det hjælper jo ikke dig at høre om andres overskud og hjemmet står knivskarpt og børnene bliver underholdt og hygget om for overskuddet er så stort og man slet ikke forstår modsat. 

mit bedste råd er at se på hvad du mener er realistiske mål for din hverdag, hvad vil du gerne opnå og hvad er vigtigt for dig, og så hvordan du når derhen. Er det en powernap på sofaen hvor ungerne sidder og putter med dynen og lige stener et afsnit gurli gris eller såen, er det at få en kop kaffe og sidde lidt selv og lade op mens børnene leger? Måske en gå tur med børnene? Selv 10-15 min frisk luft kan give et helt andet overskud. Mærk hvad der er rigtigt og kan hjælpe dig og arbejd dig hen mod det. Lad vær at sige “det skal være sådan om 2 dage”, vær realistisk så du ikke banker dig selv i hovedet hvis du efter et par dage tænker det magter du ikke, så er det bedre og ha en træt dag og så se på dagen efter hvad du kan gøre istedet der måske kan fungere

Anmeld Citér

19. januar 2024

SK85

Tusind tak for jeres svar, det har været meget brugbart.

Jeg vil prøve at have fokus på at forvente mindre af mig selv om eftermiddagen (dejligt at læse at det er ok ikke at være "på", men bare være der), at slappe af sammen med børnene (måske se lidt Bluey i sofaen med dem), gå i seng i ordentligt tid og i det hele taget bare forvente lidt mindre af mig selv og måske tænke mine behov mere ind i min hverdag, istedet for kun at tænke på hvad der er bedst for dem (for det er i hvert fald ikke en sur underskudsagtig mor).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.