Adhd udredt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2024

Anonym

Hanspige skriver:

I følge både mormor og mor, blev der ikke snakket om rygning overhovedet. Jeg kan huske de både røg i børnehaven, på skolen, ryger kupeer i toget osv. Så vi har tydeligvis helt forskellige oplevelser. Udskamning og "tale med store bogstaver" har aldrig hjulpet nogen og jeg har meget svært ved at tro på at det var den tilgang sundhedspersonalet valgte. 

Jeg stopper herfra, det er ikke det tråden handler om

Det gjorde der heller ikke.

Min mor fik barn i 90 93 og 97 .

Og først i 97 blev der snakket lidt om rygning og gravid. 

De andre gange blev der intet sagt. De røg på barselsgangen . Hjemme og i biler osv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2024

Anonym trådstarter

Wow en drejning mit spørgsmål tog

Anmeld Citér

8. januar 2024

SK85

MoarHvidovre skriver:

Nej, det har intet at gøre med, at dit barn har ADHD. Det er en psykisk lidelse som er arvelig. I de fleste tilfælde viser det sig, at en af forældrene som har ADHD.

Min søn på 16 år har ADHD og hans far er efterfølgende udredt og har også ADHD. Min datter på 14 år har ikke noget. 

Enig, børn får ikke ADHD fordi deres mor har røget, drukket eller taget stoffer i graviditeten, men som en anden skriver, så kan det måske give andre symptomer som minder om ADHD.

ADHD er by the way ikke en psykisk lidelse, men en funktionsnedsættelse

ADHD er mega arveligt, så selvom man prøver at gøre alt det rigtige, så ligger det bare i generne og risikoen for at videregive det er desværre stor.

Selvom man selvfølgelig kan være ked af at have videregivet den diagnose til sin barn, så får barnet så også en forælder der kan relatere til mange af barnets problemstillinger, og måske også er god til at sørge for et miljø som er godt for barnet.

F.eks. hvis den forælder selv har brug for meget struktur (selvom det kan være svært for forælderen med ADHD, men så kan den anden forælder måske hjælpe), og sørge for at der kommer ro på, og ikke bliver lagt for mange planer, men at der er tid til at komme ned i gear, hvis man skal bearbejde mange indtryk og meget stimuli.

Og måske kan du bedre forstå og imødekomme barnets behov for forudsigelighed ved altid lige at fortælle om hvad der skal ske, især hvis der er noget anderledes/der bliver lavet om i nogle planer.

Herhjemme har jeg ADD og mit ene barn har ADHD (og dermed har vi allerede nogle forskelligheder, da hun har en helt anden kropslig hyperaktivitet end mig), men omvendt kan jeg relatere til mange af de ting hun har svært ved, og kan relatere på en helt anden måde end min mand.
Til gengæld er han bedre til at sørge for orden herhjemme

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.