Anonym skriver:
Det er nu ikke rigtig
I 90erne røg man stadig indenfor i fx skoler og børnehaver.
Man røg på sygehusene . Og mødrene røg imens de ammede .
( har et billede hvor min mor sidder i 1993 med en smøg i munden sammen med de andre nybagt mødre og babyerne på skødet.
Og i følge videnskab.dk så ryger hver 14 gravide kvinder her i 2023.
Med al respekt for din mor, så har hun tilhørt en minoritet, som blev udskammet i de fleste miljøer. Mit ældste barn er også netop fra 1993, og på hele barselsgangen var der én under de fem dage, jeg var indlagt efter fødslen, som sneg sig ind i det besøgsrum, hvor man måtte ryge. Sneg sig - fordi hun var klar over snakken bag hendes ryg.
Jeg tror, at Århus er ret repræsentativ for befolkningen som helhed. I en undersøgelse, bragt i Ugeskrift for læger, står følgende: “ I årene 1989-1996 er andelen af gravide rygere i Århus faldet fra 34% til 21%” Altså var det ca. 1/3 i 1989 og blot 1/5 i 1996 - en flot udvikling, og jo på intet tidspunkt “nærmest alle”.
Videre bl.a. om hvilke grupper, der primært røg: “Faldet er betinget både af et fald i antallet af kvinder, der ryger, før de bliver gravide, og en stigning i antallet af kvinder, der ophører med at ryge i starten af graviditeten. Andelen af rygere, der stopper med at ryge i starten af graviditeten, er således steget fra 23% i 1989 til 39% i 1996. Også andelen af gravide, der dagligt ryger ti cigaretter eller mere, har været faldende i perioden. Andelen af rygere er højest blandt de yngste, de enlige og dem med en kort skoleuddannelse, blandt de arbejdsløse og blandt dem, der dagligt har et stort forbrug af kaffe. Dog er der også i disse grupper set en betydelig faldende tendens med hensyn til antallet af rygere.”
Anmeld
Citér