Adhd udredt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2024

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Ej, det var da en skør påstand at komme med - at mødrene røg i vildskab før 2000

Der var nu mange der røg før man blev bevidst om at det skadede.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der var nu mange der røg før man blev bevidst om at det skadede.

Ja - men det har man vidst siden ca. 1960, og i 1980’erne blev det for alvor klart, hvor skadeligt det er. 
I 1990’erne så vi virkelig skævt til de - få - kvinder, der røg under graviditeten. 
Så at nærmest alle børn fra før 2000 havde mødre, der røg i vildskab, er et skørt udsagn - ikke bare en lille overdrivelse. 

Anmeld Citér

3. januar 2024

Anonym

Ja - men det har man vidst siden ca. 1960, og i 1980’erne blev det for alvor klart, hvor skadeligt det er. 
I 1990’erne så vi virkelig skævt til de - få - kvinder, der røg under graviditeten. 
Så at nærmest alle børn fra før 2000 havde mødre, der røg i vildskab, er et skørt udsagn - ikke bare en lille overdrivelse. 

Det er nu ikke rigtig 

I 90erne røg man stadig indenfor i fx skoler og børnehaver. 

Man røg på sygehusene . Og mødrene røg imens de ammede .

( har et billede hvor min mor sidder i 1993 med en smøg i munden sammen med de andre nybagt mødre og babyerne på skødet. 

Og i følge videnskab.dk så ryger hver 14 gravide kvinder her i 2023.

Anmeld Citér

3. januar 2024

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Det er nu ikke rigtig 

( har et billede hvor min mor sidder i 1993 med en smøg i munden sammen med de andre nybagt mødre og babyerne på skødet. 

Med al respekt for din mor, så har hun tilhørt en minoritet, som blev udskammet i de fleste miljøer. Mit ældste barn er også netop fra 1993, og på hele barselsgangen var der én under de fem dage, jeg var indlagt efter fødslen, som sneg sig ind i det besøgsrum, hvor man måtte ryge. Sneg sig - fordi hun var klar over snakken bag hendes ryg. 

Jeg tror, at Århus er ret repræsentativ for befolkningen som helhed. I en undersøgelse, bragt i Ugeskrift for læger, står følgende: “ I årene 1989-1996 er andelen af gravide rygere i Århus faldet fra 34% til 21%” Altså var det ca. 1/3 i 1989 og blot 1/5 i 1996 - en flot udvikling, og jo på intet tidspunkt “nærmest alle”. 
Videre bl.a. om hvilke grupper, der primært røg: “Faldet er betinget både af et fald i antallet af kvinder, der ryger, før de bliver gravide, og en stigning i antallet af kvinder, der ophører med at ryge i starten af graviditeten. Andelen af rygere, der stopper med at ryge i starten af graviditeten, er således steget fra 23% i 1989 til 39% i 1996. Også andelen af gravide, der dagligt ryger ti cigaretter eller mere, har været faldende i perioden. Andelen af rygere er højest blandt de yngste, de enlige og dem med en kort skoleuddannelse, blandt de arbejdsløse og blandt dem, der dagligt har et stort forbrug af kaffe. Dog er der også i disse grupper set en betydelig faldende tendens med hensyn til antallet af rygere.” 

Anmeld Citér

4. januar 2024

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Uanset hvad videnskaben siger har du gjort dit bedste med den viden du havde til rådighed på daværende tidspunkt.

Ved godt det kun var det du spurgte om men tænker lige jeg vil dele lidt af de ting der har hjulpet mig.

På YouTube er der en kanal der hedder How to ADHD. Den synes jeg er rigtig god til at forklare nogle af alle de problemstillinger man kan have og evt løsninger på den. Jeg har brugt den meget. 

Hvis du ikke har nota så kan du få det ved at bede din læge eller behandler om at underskrive på du har diagnosen. (Der er en bestemt formular på notas hjemmeside) Det er e-bøger og lydbøger osv. På app lignende mofibo. Forskellen er at der ligger en masse bøger som man også bruger i de forskellige uddannelser, eksempelvis mekaniker/sygeplejske/psykolog og hvis du har brug for en bog der ikke er der til ens studie eller arbejde, kan man få dem til at indtale det på lydbog. 

Der er også en stor del af hyggelæsning derinde.

Anmeld Citér

5. januar 2024

Anonym

Med al respekt for din mor, så har hun tilhørt en minoritet, som blev udskammet i de fleste miljøer. Mit ældste barn er også netop fra 1993, og på hele barselsgangen var der én under de fem dage, jeg var indlagt efter fødslen, som sneg sig ind i det besøgsrum, hvor man måtte ryge. Sneg sig - fordi hun var klar over snakken bag hendes ryg. 

Jeg tror, at Århus er ret repræsentativ for befolkningen som helhed. I en undersøgelse, bragt i Ugeskrift for læger, står følgende: “ I årene 1989-1996 er andelen af gravide rygere i Århus faldet fra 34% til 21%” Altså var det ca. 1/3 i 1989 og blot 1/5 i 1996 - en flot udvikling, og jo på intet tidspunkt “nærmest alle”. 
Videre bl.a. om hvilke grupper, der primært røg: “Faldet er betinget både af et fald i antallet af kvinder, der ryger, før de bliver gravide, og en stigning i antallet af kvinder, der ophører med at ryge i starten af graviditeten. Andelen af rygere, der stopper med at ryge i starten af graviditeten, er således steget fra 23% i 1989 til 39% i 1996. Også andelen af gravide, der dagligt ryger ti cigaretter eller mere, har været faldende i perioden. Andelen af rygere er højest blandt de yngste, de enlige og dem med en kort skoleuddannelse, blandt de arbejdsløse og blandt dem, der dagligt har et stort forbrug af kaffe. Dog er der også i disse grupper set en betydelig faldende tendens med hensyn til antallet af rygere.” 

Er ikke sikker på Århus er repræsentativ for landet som helhed. Det er en storby, hvor flere end gennemsnittet har længerevarende uddannelser. Flere bor i lejlighed end gennemsnittet. Etc

Anmeld Citér

6. januar 2024

Anonym trådstarter

1518 skriver:

Har du oplevet, at dine symptomer er blevet værre efter du har fået børn? Jeg har nemlig selv en teori om, at jeg har ADHD, men de ting, jeg mistænker, skyldes ADHD er først for alvor begyndt at blive et problem efter jeg har fået børn: Konstant træt men svært ved at sove, konstant overvældet af ting, der skal gøres i sådan en grad, at jeg sjældent får dem gjort, følelsen af aldrig at slå til/være god nok. 

Nej og ja.

Som ung havde jeg det svært. Angst, depression, stress og så meget vrede over disse tilstande.

Som voksen har jeg ikke haft de samme nedture, men bekymringerne…. Og ja, trætheden… det er klart blevet meget værre. Ikke fordi jeg ikke har sovet. Men fordi min hjerne har bekymret sig om små små ting og jeg derfor havde en udmattet hjerne.

Så der jo mange andre ting som nok er det samme. Men lige disse parametre har været særligt tydeligt. 

medicinen har givet mig meget mere ro på mine tanker og kan bedre ligge bekymringerne til siden, hvis de ikke er akutte. 

Anmeld Citér

6. januar 2024

Hanspige

Anonym skriver:

Det er nu ikke rigtig 

Jeg er fra 91. Kendte ikke en eneste voksen, da jeg var barn som ikke røg. 

Min mor røg imens hun var i fødsel. Veerne skulle jo dulmes  

Til ts 

Jeg ryger ikke selv, jeg har ikke adhd. Jeg gjorde alt det rigtige under min graviditeter. Alligevel har jeg født meget for tidligt og har to børn med autisme

Anmeld Citér

6. januar 2024

Mor og meget mere

Hanspige skriver:

Jeg er fra 91. Kendte ikke en eneste voksen, da jeg var barn som ikke røg. 

Min mor røg imens hun var i fødsel. Veerne skulle jo dulmes  

Til ts 

Jeg ryger ikke selv, jeg har ikke adhd. Jeg gjorde alt det rigtige under min graviditeter. Alligevel har jeg født meget for tidligt og har to børn med autisme

Det lyder helt sindssygt, at samtlige voksne, du kendte i din barndom, røg - netop i 90’erne faldt antallet af rygere til cirka 40 % - i 1980 var der til sammenligning ca. 50 %. Det er voldsomt, at det har været 100 % i hele din omgangskreds af voksne - og det siger jo en del om, hvor forskellig kulturen kan være i forskellige miljøer i samme, lille land. Også hvad angår en kvinde, der ryger under fødslen - dengang blev vi i den grad udsat for (relevante!) skræmmekampagner om faren ved rygning under graviditet og som ammende, og både jordemødre, læger og sundhedsplejersker talte med meget store bogstaver overfor gravide rygere. 
På den anden side husker jeg også, at mine to stedsøstre, der fik børn slut 80’erne og start 90’erne, slet og ret nægtede at høre tale om, at det kunne skade. Så jeg er ikke blind for, at det forekom - men ingen har kunnet hævde, at de ikke var endog meget informerede om risiciene, præcis som i dag.

Anmeld Citér

7. januar 2024

Hanspige

Det lyder helt sindssygt, at samtlige voksne, du kendte i din barndom, røg - netop i 90’erne faldt antallet af rygere til cirka 40 % - i 1980 var der til sammenligning ca. 50 %. Det er voldsomt, at det har været 100 % i hele din omgangskreds af voksne - og det siger jo en del om, hvor forskellig kulturen kan være i forskellige miljøer i samme, lille land. Også hvad angår en kvinde, der ryger under fødslen - dengang blev vi i den grad udsat for (relevante!) skræmmekampagner om faren ved rygning under graviditet og som ammende, og både jordemødre, læger og sundhedsplejersker talte med meget store bogstaver overfor gravide rygere. 
På den anden side husker jeg også, at mine to stedsøstre, der fik børn slut 80’erne og start 90’erne, slet og ret nægtede at høre tale om, at det kunne skade. Så jeg er ikke blind for, at det forekom - men ingen har kunnet hævde, at de ikke var endog meget informerede om risiciene, præcis som i dag.

I følge både mormor og mor, blev der ikke snakket om rygning overhovedet. Jeg kan huske de både røg i børnehaven, på skolen, ryger kupeer i toget osv. Så vi har tydeligvis helt forskellige oplevelser. Udskamning og "tale med store bogstaver" har aldrig hjulpet nogen og jeg har meget svært ved at tro på at det var den tilgang sundhedspersonalet valgte. 

Jeg stopper herfra, det er ikke det tråden handler om

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.