Adhd udredt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.278 visninger
22 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. januar 2024

Anonym trådstarter

Hej med jer

Mit barn har lige fået sin ADHD diagnose. Jeg har selv fået min i samme ombæring, da der var mange ting som pludselig gav mening.

Men så køre mit hoved jo.

Under udredning bliver man jo spurgt ind til om man røg/drak/tog rusmidler under graviditeten og det har jeg ikke gjort. Og det er arveligt, så det er nok genetisk mit barn har fået diagnosen, men så kom jeg i tanker om, at jeg jo røg til jeg pludselig fandt ud af jeg var gravid, fordi min mens ikke kom. Det vil sige, jeg har måske røget indtil 4+3. Kan det være årsagen til mit barns ADHD? Jeg tog en kold tyrker med det samme jeg så der var to streger på testen 4+3.

Kan det allerede der have været årsagen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, det har intet at gøre med, at dit barn har ADHD. Det er en psykisk lidelse som er arvelig. I de fleste tilfælde viser det sig, at en af forældrene som har ADHD.

Min søn på 16 år har ADHD og hans far er efterfølgende udredt og har også ADHD. Min datter på 14 år har ikke noget. 

Anmeld Citér

3. januar 2024

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Nej, det har intet at gøre med, at dit barn har ADHD. Det er en psykisk lidelse som er arvelig. I de fleste tilfælde viser det sig, at en af forældrene som har ADHD.

Min søn på 16 år har ADHD og hans far er efterfølgende udredt og har også ADHD. Min datter på 14 år har ikke noget. 

Okay. Jeg har virkelig bare haft så ondt i maven. Jeg drikker aldrig, har aldrig prøvet rusmidler af anden art end alm alkohol og cigaretter og har holdt mig fra alt jeg ikke måtte spise og drikke under graviditeten (tun, rødt kød osv osv). Så føler jeg har gjort alt det rigtige, udover de skide cigaretter før jeg vidste jeg var gravid i den spæde start, så havde bare virkelig brug for at få ro på den tanke. De siger jo barnet kan udvikle adhd hvis mor har røget/drukket/taget rusmidler under graviditeten, så tanken sad der selvom det var så tidligt, selvom jeg jo godt ved jeg har det og mit barn er en tro kopi af mig på alle områder tak for din tid.. 

Anmeld Citér

3. januar 2024

Anonym

Hvad var det som gav mening i forhold til din datters udredning og din egen? Spørger blot af nysgerrighed... min mand har ADHD og er udredt.. men vi har en søn og en datter som er nat og dag... og der er nogle fællestræk ved sønnen...

Anmeld Citér

3. januar 2024

Anonym trådstarter

Hvad var det som gav mening i forhold til din datters udredning og din egen? Spørger blot af nysgerrighed... min mand har ADHD og er udredt.. men vi har en søn og en datter som er nat og dag... og der er nogle fællestræk ved sønnen...

Altså, er det mig du spørger?

Tænker der var meget som gav mening for mig da jeg fandt ud af mere om adhd, som gjorde jeg selv blev udredt. Faktisk før mit barn, da jeg kunne komme hurtigere til. Det var bare generelt en masse ting, som pludselig gav mening.

Hvorfor jeg altid var så træt. Hvorfor jeg alligevel ikke kunne sove om aften. De 1000 tanker på én gang. Hvorfor jeg nemmere kunne skifte mellem godt humør og dårligt humør. Hvordan jeg generelt tænker, spiser, sover, bevæger mig, altid har gang i 1000 ting på en gang, har svært ved at færdiggøre ting som er kedelige, har svært ved at bevare koncentrationen omkring ting jeg ikke synes er spændende, hvordan jeg kan hyperfokusere på ting som er spændende for mig osv. 

Jeg har aldrig været vild eller udadreagerende; men mit hoved har været hyperaktivt og min krop nok også, men gik til meget sport som barn, som nok har lagt en dæmper på den del. 

Anmeld Citér

3. januar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Tænker der var meget som gav mening for mig da jeg fandt ud af mere om adhd, som gjorde jeg selv blev udredt. Faktisk før mit barn, da jeg kunne komme hurtigere til. Det var bare generelt en masse ting, som pludselig gav mening.

Hvorfor jeg altid var så træt. Hvorfor jeg alligevel ikke kunne sove om aften. De 1000 tanker på én gang. Hvorfor jeg nemmere kunne skifte mellem godt humør og dårligt humør. Hvordan jeg generelt tænker, spiser, sover, bevæger mig, altid har gang i 1000 ting på en gang, har svært ved at færdiggøre ting som er kedelige, har svært ved at bevare koncentrationen omkring ting jeg ikke synes er spændende, hvordan jeg kan hyperfokusere på ting som er spændende for mig osv. 

Jeg har aldrig været vild eller udadreagerende; men mit hoved har været hyperaktivt og min krop nok også, men gik til meget sport som barn, som nok har lagt en dæmper på den del. 

Ja, det var dig. Og tusind tak for din uddybelse

Anmeld Citér

3. januar 2024

Anonym

Nej det er som en anden skriver- tit arveligt.

Her har 2 af vores sønner ADD . Det har ingen andre i familien.  Me det skal jo starte et sted.

Men det har absolut intet med at du har røget- så ville nærmest alle børn født før 2000 jo have ADHD , da mødrene røg i vildskab førhen.

Anmeld Citér

3. januar 2024

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Nej hverken røg - alkohol eller rusmiddler,kan give ADHD.

At de spørg er fordi man under udredningen,vil udelukke skader og syndromer,der kan komme af de adspurgte ting,som kan give nogle af de samme symptomer som ADHD.

Anmeld Citér

3. januar 2024

1518

Anonym skriver:

Har du oplevet, at dine symptomer er blevet værre efter du har fået børn? Jeg har nemlig selv en teori om, at jeg har ADHD, men de ting, jeg mistænker, skyldes ADHD er først for alvor begyndt at blive et problem efter jeg har fået børn: Konstant træt men svært ved at sove, konstant overvældet af ting, der skal gøres i sådan en grad, at jeg sjældent får dem gjort, følelsen af aldrig at slå til/være god nok. 

Anmeld Citér

3. januar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nej det er som en anden skriver- tit arveligt.

Her har 2 af vores sønner ADD . Det har ingen andre i familien.  Me det skal jo starte et sted.

Men det har absolut intet med at du har røget- så ville nærmest alle børn født før 2000 jo have ADHD , da mødrene røg i vildskab førhen.

Ej, det var da en skør påstand at komme med - at mødrene røg i vildskab før 2000

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.