Anonym skriver:
Vores to store var 5 og 7, da de fik en lillebror. Så lidt yngre, men alligevel også en efternøler.
Jeg synes ikke, det har påvirket deres liv negativt. Tvært imod har det være skønt at være på barsel og give dem mulighed for at blive hentet tidligt fra skole. Og de elsker virkelig deres lillebror, som nu er to år. Han er så tilbedt! Så i forhold til den del, synes jeg kun det har været positivt.
Jeg kan mere mærke den anden del - det med at starte forfra. Da den ene af os gik hjemme, var det så hyggeligt og skønt. Min mand valgte også at gå hjemme i en længere periode, så lillebror startede først i vuggestue, da han var halvandet år. Nu er vi alle i gang - og jeg synes det er hårdt! Det er det altid at have børn, der skal hentes og bringes og er trætte og skriger og huset roder, og hvem køber ind osv. men jeg føler lidt, at vi lettere kommer til at køre surt i det, end da de store var små. Måske fordi vi nu har haft det liv med småbørn i 10 år. Måske fordi vi er blevet ældre. Måske fordi der er tre børn med krav til os i stedet for to. Jeg ved det ikke…
Vi var meget i tvivl om vi skulle have en treer, og selvfølgelig ønsker vi ham ikke væk. Han er vores allesammens lille nuttede kæledægge. Vi fortryder ham ikke. Men det er heller ikke sådan, at vi slet ikke kan tænke: Pyha, hvor havde det været nemmere, hvis vi kun havde haft de to store. Den tvivl, vi havde, var reel - det er ikke en ensidig Lykke for os at starte forfra for os (men altså heller ikke det modsatte)
Vi er så også i en situation, hvor vi ikke har fx bedsteforældre eller andre, der kan passe dem med jævne mellemrum. Så der er ikke så mange pauser og ‘datenights’ for os, vi skal betale os for børnepasning, og det bliver hurtigt dyrt. Det tror jeg også, betyder en del for overskuddet.
Man kan jo ikke for alvor råde nogen til det ene eller det andet, for man skal jo få de børn, man har lyst til - og man kan ikke vide, hvad fremtiden bringer. Det er hverken lykken eller ulykken at have fået et tredje barn for os - det havde heller ikke været hverken det ene eller det andet at lade være. Gør I det, skal det nok gå. Gør I det ikke, så skal det nok gå alligevel 
Tak for dit meget brugbare svar.
Vores liv er faktisk allerede indrettet således, at vores børn kan blive hentet tidligt, da jeg kun arbejder 30 timer. Vi er også meget heldige med et sæt bedsteforældre som kan slå til, når jeg "først" har fri kl 16. Så lige dér tror jeg ikke, at vi vil opleve en "skøn mulighed". Det er lidt følelsen af, at vores børn allerede er "lukus" vant, og så får jeg en tanke, at det nærmere bliver en begrænsning en med lille ny.
Begge vores unger vil meget gerne have en lillebrøster. Man kan jo aldrig forudse dynamikken, men de ville blive rigtig glade ved nyheden om en graviditet.
Må jeg være så fræk, at spørge om hvilken alder I havde ved jeres efternøler? Alder er selvfølgelig bare et tal, men jeg håber, måske naivt, at vores alder kan komme os til gode, i det vi startede så tidligt. Vi er selvfølgelig også blevet lidt "slidte" haha.
Din kommentar får mig mest til, at hælde til at nyde de 2 store og livet som følger med.
Jeg vil bare ikke fortryde om 10 år, eller opleve en mand, som bliver fyldt med tristhed, pga et babyformet hul i hjertet.
Tak for din tid