HilliHallo skriver:
Det kommer an på rigtig mange ting. Og en førtidspension kan jo gives af mange forskellige årsager. Jeg ville tænke at kommende mor OG FAR har talt det godt igennem. Overvejet økonomien i det og at der kan komme dårlige perioder for mor, hvor det må forventes at far tager en større andel end måske ellers.
Og så er der i øvrigt forskel på et arbejdsmarked og at have et barn. Begge dele er hårdt, men kan bestemt ikke sammenlignes.
Jeg er selv i systemet og kæmper for at have en fod på arbejdsmarkedet. Men det koster virkelig mange kræfter fordi jeg socialt og i nærvær af andre mennesker drænes fuldstændig for energi. Men hjemme hos min mand og vores tre børn er alt fryd og gammen. Der er ikke en finger at sætte på min rolle som mor.
Bare for at sætte et perspektiv på
At have et arbejde og at være ens mor er to meget forskellige ting.
Ja et arbejde er kun nogle timer om dagen, har man fri.
Man holder ferie og weekend væk fra sit arbejde.
Man kan endda sige stoppe sit arbejde, hvis man ikke kan klare det.
Det kan nemlig slet ikke sammenlignes med et barn.
Min mor var førtidspensionist pga psykiske lidelser.
Hun var i perioder ikke i stand til at rumme sine børn.
Og skulle hvile flere gange om dagen.
Vi kom ikke på ferie pga hendes manglende overskud.
Og vi lærte hurtigt at når mor havde det dårligt, skulle vi holde lav profil.
I dag er kriterierne for at få pension endnu skarpere. Og derfor tænker jeg ikke at en person der er så dårlig som man skal være for at få pension. Kan være i det fuldtids job det er at være mor.
Ikke at en pensionist er en dårlig forældre pga hun er pensionist. Men årsagen til pension gør at der er minus på kontoen inden barnet kommer.