Graviditet og førtidspension

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.126 visninger
29 svar
42 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. december 2023

Anonym trådstarter

Hej. 
Er der nogen der er blevet gravid efter i har fået en førtidspension ? Oplevede i nogen kommentar på det? Og sagde kommunen noget? 
Jeg et i starten af 30’erne og er nervøs før hvad folk vil tænke, når vi vælger at få et barn mere.. 

Jer som ikke er førtidspension, hvad er jeres ærlige mening omkring det? 

på forhånd tak for svar 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2023

Junia

Anonym skriver:

Hej. 
Er der nogen der er blevet gravid efter i har fået en førtidspension ? Oplevede i nogen kommentar på det? Og sagde kommunen noget? 
Jeg et i starten af 30’erne og er nervøs før hvad folk vil tænke, når vi vælger at få et barn mere.. 

på forhånd tak for svar 

Nu er jeg ikke førtidspensionist, men i fleksjob. Jeg er ret sikker på, at jeg får nogle kommentarer et eller andet sted fra i forbindelse med en graviditet. Umiddelbart tror jeg, at det kunne være fint, at have nogle gode svar i baghånden, som man har forberedt omhyggeligt, når de kommer. Det er lidt ærgerligt, at folk tror man skal stå til regnskab for dem på dén måde, men det er jo desværre bare sådan det er.

Ift. Mine tanker om førtidspension, så må man vel gå ud fra folk har gjort sig nogle tænker inden de sætter børn de verden. Folk har vel gennemtænkt om det er realistisk for deres situation forinden. 

Udover det tror jeg, det afhænger en del af hvad man fejler, hvad jeg ville tænke. Men nu er ens forældre-evne jo ikke det samme som ens helbred Man kan sagtens være en fantastisk forælder selvom ens helbred ikke holder til fuldtidsarbejde 

Anmeld Citér

19. december 2023

Anonym

Nu ved vi at min mand risikere t skulle på fleksjob og senere førtidspension, men hvornår ved ingen, det kan være om få år eller om 30 år, så det er da noget vi har haft i tankerne.

Men jeg ser på det som at når vi vælger at få børn, sp ved jeg også at jeg nok kommer til at skulle løfter en større del af børnene end i et alm forhold(det er selvfølgelig forskelligt alt efter hvad der gør man er på førtidspension). 

Men jeg tænker ikke noget galt med det, sp længe man har afstemt det i familien så man ved man kan tage vare på alle børn.

Anmeld Citér

19. december 2023

Anonym

Ærligt . Så ville det undre mig .

At man ikke kan arbejde, men godt gennemgå en graviditet der jo er slid for kroppen.  Og overskue et barn derefter.

Jeg går udfra at man kun får en pension når alle andre muligheder er udtømte.  Og så ville det undre mig at man så har overskud til et barn

Anmeld Citér

19. december 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej. 

på forhånd tak for svar 

Min ærlige mening er, at jeg ikke har grundlag for at have en mening om det uden at kende noget til baggrunden for førtidspensionen. Jeg ville ikke dømme nogen uden at vide noget om deres situation. 
Når fysikken eller psyken er skrøbelig, så går jeg ud fra, at førtidspensionistens partner er i stand til og indstillet på at trække et større læs i hjemmet, og det skal andre ikke blande sig i. 

Anmeld Citér

19. december 2023

Mt_2020

Ville ingen holdning have til det. Der kan være så mange grunde til man er på førtidspension. Ens liv skal ikke stoppe. Spring ud i det og ærligt så vil folk altid have en mening, men ignorer det

Anmeld Citér

19. december 2023

HilliHallo

Det kommer an på rigtig mange ting. Og en førtidspension kan jo gives af mange forskellige årsager. Jeg ville tænke at kommende mor OG FAR har talt det godt igennem. Overvejet økonomien i det og at der kan komme dårlige perioder for mor, hvor det må forventes at far tager en større andel end måske ellers. 

Og så er der i øvrigt forskel på et arbejdsmarked og at have et barn. Begge dele er hårdt, men kan bestemt ikke sammenlignes. 

Jeg er selv i systemet og kæmper for at have en fod på arbejdsmarkedet. Men det koster virkelig mange kræfter fordi jeg socialt og i nærvær af andre mennesker drænes fuldstændig for energi. Men hjemme hos min mand og vores tre børn er alt fryd og gammen. Der er ikke en finger at sætte på min rolle som mor. 

Bare for at sætte et perspektiv  på  

At have et arbejde og at være ens mor er to meget forskellige ting. 

Anmeld Citér

19. december 2023

Anonym

HilliHallo skriver:

Det kommer an på rigtig mange ting. Og en førtidspension kan jo gives af mange forskellige årsager. Jeg ville tænke at kommende mor OG FAR har talt det godt igennem. Overvejet økonomien i det og at der kan komme dårlige perioder for mor, hvor det må forventes at far tager en større andel end måske ellers. 

Og så er der i øvrigt forskel på et arbejdsmarked og at have et barn. Begge dele er hårdt, men kan bestemt ikke sammenlignes. 

Jeg er selv i systemet og kæmper for at have en fod på arbejdsmarkedet. Men det koster virkelig mange kræfter fordi jeg socialt og i nærvær af andre mennesker drænes fuldstændig for energi. Men hjemme hos min mand og vores tre børn er alt fryd og gammen. Der er ikke en finger at sætte på min rolle som mor. 

Bare for at sætte et perspektiv  på  

At have et arbejde og at være ens mor er to meget forskellige ting. 

Ja et arbejde er kun nogle timer om dagen, har man fri.

Man holder ferie og weekend væk fra sit arbejde. 

Man kan endda sige stoppe sit arbejde, hvis man ikke kan klare det.

Det kan nemlig slet ikke sammenlignes med et barn.

Min mor var førtidspensionist pga psykiske lidelser. 

Hun var i perioder ikke i stand til at rumme sine børn. 

Og skulle hvile flere gange om dagen.  

Vi kom ikke på ferie pga hendes manglende overskud. 

Og vi lærte hurtigt at når mor havde det dårligt, skulle vi holde lav profil. 

I dag er kriterierne  for at få pension endnu skarpere.  Og derfor tænker jeg ikke at en person der er så dårlig som man skal være for at få pension.  Kan være i det fuldtids job det er at være mor.

Ikke at en pensionist er en dårlig forældre pga hun er pensionist.  Men årsagen til pension gør at der er minus på kontoen inden barnet kommer.

Anmeld Citér

20. december 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Som udgangspunkt tænker jeg ikke så meget over det. Som andre i tråden så må jeg gå ud fra at de begrænsninger som ligger til grund for pensionen ikke går ud over børnene og at partner/netværk kan kompensere.

Jeg må dog indrømme jeg studser hvis jeg støder på folk på pension/fleksjob, som vælger at få mange børn. Det er muligvis ikke så pænt af mig da der kan være mange grunde til pensionen, men det må jeg stå ved. Jeg tror dog godt jeg forstår mekanismen. For nogle er det et stort identitetstab eller personligt nederlag hvis man ikke kan arbejde på normale vilkår og ved at sætte et masse børn i verden så opleves det måske som en succes som kan opveje det andet. Det er dog nok ikke altid den mest fornuftige løsning - men det er vist en helt anden snak.

Anmeld Citér

20. december 2023

HilliHallo

Anonym skriver:

Ja et arbejde er kun nogle timer om dagen, har man fri.

Man holder ferie og weekend væk fra sit arbejde. 

Man kan endda sige stoppe sit arbejde, hvis man ikke kan klare det.

Det kan nemlig slet ikke sammenlignes med et barn.

Min mor var førtidspensionist pga psykiske lidelser. 

Hun var i perioder ikke i stand til at rumme sine børn. 

Og skulle hvile flere gange om dagen.  

Vi kom ikke på ferie pga hendes manglende overskud. 

Og vi lærte hurtigt at når mor havde det dårligt, skulle vi holde lav profil. 

I dag er kriterierne  for at få pension endnu skarpere.  Og derfor tænker jeg ikke at en person der er så dårlig som man skal være for at få pension.  Kan være i det fuldtids job det er at være mor.

Ikke at en pensionist er en dårlig forældre pga hun er pensionist.  Men årsagen til pension gør at der er minus på kontoen inden barnet kommer.

Der findes gode og dårlige historier alle steder. Der er mange, med og uden job, som ikke burde have fået børn. 

Ja, man holder fri fra arbejdet. Men hvor mange forældre derude holder ikke også fri fra deres børn? Forældre lader deres børn blive passet i tider og utider. Ja, nogle forældre tager endda på ferie uden deres børn. 

Der er ikke nogen i denne tråd der aner hvad trådstarter har af udfordringer og hvad de bunder i. Men selvfølgelig kan hun da få et barn. Hvis situationen er gennemtænkt og hun er ærlig over for sig selv. Ligesom alle andre bør gøre det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.