Problemer i familien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Min ene storebror er gift med en kvinde som han har været sammen med i knap 10 år.

I al den tid har der on and off været konflikt. 

Min mor kan intet gøre rigtigt.  

Hvis hun spørger om hun må have børnene på overnatning presser hun for meget.

Hvis hun så trækker sig, viser hun ikke nok interesse. 

Det er blevet sådan at vi andre i familien kan mærke min mor blive nervøs og anspændt hvor gang vi skal ses .

Og nu nærmer julen sig igen.

Julen hvor min mor stadig håbefuldt tror at måske i år kan det være de vil holde jul med hende og far.

Også selv om det aldrig er sket og aldrig kommer til at ske - da min svigerinde direkte har sagt hun kun vil holde jul med hendes familie.

Så hvert andet år sidder mine forældre alene fordi vi er hos vores kærester s familie . 

Og min storebror er hos hendes familie hvert år.

Istedet for at vi forsøger at dele os op.

Jeg kan mærke min mor er ked af det. Og søger råd til hvordan jeg får tingene sagt til min bror uden der igen kommer en konflikt...

Det gør ondt i hjertet at se sine forældre sårede, og jeg forstår udmærket din trang til at sige noget til din bror. Jeg er bare ikke sikker på, det vil være klogt. Det kan komplicere tingene yderligere, og ret beset ligger problemet jo mellem din bror og dine forældre. 

Hvis et af vores børn valgte os fra, og der generelt var konflikter og problemer mellem os, ville jeg kun blive endnu mere ulykkelig, hvis én af hans/hendes søskende også ragede uklar med ham/hende i et velment forsøg på at støtte/hjælpe os. Jeg vil gerne selv - sammen med min mand - afgøre, hvordan og om problemet skal italesættes. Det ville ikke være vores andre børns opgave, særligt ikke, hvis det kunne afstedkomme andre konflikter. 

Hvis du havde en fin og afslappet relation med din bror, og du kunne sige til ham på en ikke-bebrejdende måde, at nu måtte han altså lige huske, at mor og far også gerne ville se ham og familien, var det nok muligt. Men det lyder ikke til, at det er tilfældet. 

I en lidt tilsvarende situation, hvor jeg oplevede min mor blive såret og ikke behandlet så pænt af andre familiemedlemmer, sagde en psykolog til mig, at det jo handlede om min mors og deres relation - ikke min. Det, jeg kunne gøre, var at lytte til og “trøste” hende - men det ville være uværdigt for min mor og forkludre tingene yderligere, hvis jeg tog opgaven med at løse konflikten/problemet på mig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Min ene storebror er gift med en kvinde som han har været sammen med i knap 10 år.

Det er blevet sådan at vi andre i familien kan mærke min mor blive nervøs og anspændt hvor gang vi skal ses .

Julen hvor min mor stadig håbefuldt tror at måske i år kan det være de vil holde jul med hende og far.

Også selv om det aldrig er sket og aldrig kommer til at ske - da min svigerinde direkte har sagt hun kun vil holde jul med hendes familie.

Så hvert andet år sidder mine forældre alene fordi vi er hos vores kærester s familie . 

Jeg kan mærke min mor er ked af det. Og søger råd til hvordan jeg får tingene sagt til min bror uden der igen kommer en konflikt...

Ved du om det er svigerinden der bestemmer eller om din bror måske er ligeglad med hvor han holder jul. 

vi holder altid juleaften med mine forældre da det betyder ekstremt meget for mig. Jeg har gamle forældre i forhold til min mand, så jeg har også en forventning om ikke at have mine forældre ligeså lang tid som min mand har sin far. 
For min mand betyder julen ikke det store, så derfor spiller det heller ikke nogen rolle for ham at han ikke holder jul med sin far. Tilgengæld har jeg lovet min svigerfar altid at have fri 2. Juledag og at vi så altid er hos ham, hvilket betyder at jeg altid arbejder 1. Juledag. 
I år er første år siden jeg blev uddannet sygeplejerske jeg har fri alle helligdage. Jeg glæder mig ekstremt til at holde hygge med min mand og vores børn 1. Juledag og ikke skulle på arbejde. 
hvis dine forældre er kede af at din bror tilsyneladende ikke vil holde jul med dem så er det vel jeres forældre der skal tage snakken med din bror og ikke dig. Måske vil han gerne holde jul med jeres forældre, men måske betyder det mere for din svigerinde at holde jul med hendes forældre end det gør for din bror. Det kan du vel egentlig ikke vide, hvis ikke der bliver snakket med alle parter om hvad de helst vil. 
og er dine forældre reelt kede af at være alene i julen eller er det dig der mener at de er kede af det, fordi du måske er ked af, at de er alene i julen? 

Anmeld Citér

7. december 2023

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Ved du om det er svigerinden der bestemmer eller om din bror måske er ligeglad med hvor han holder jul. 

vi holder altid juleaften med mine forældre da det betyder ekstremt meget for mig. Jeg har gamle forældre i forhold til min mand, så jeg har også en forventning om ikke at have mine forældre ligeså lang tid som min mand har sin far. 
For min mand betyder julen ikke det store, så derfor spiller det heller ikke nogen rolle for ham at han ikke holder jul med sin far. Tilgengæld har jeg lovet min svigerfar altid at have fri 2. Juledag og at vi så altid er hos ham, hvilket betyder at jeg altid arbejder 1. Juledag. 
I år er første år siden jeg blev uddannet sygeplejerske jeg har fri alle helligdage. Jeg glæder mig ekstremt til at holde hygge med min mand og vores børn 1. Juledag og ikke skulle på arbejde. 
hvis dine forældre er kede af at din bror tilsyneladende ikke vil holde jul med dem så er det vel jeres forældre der skal tage snakken med din bror og ikke dig. Måske vil han gerne holde jul med jeres forældre, men måske betyder det mere for din svigerinde at holde jul med hendes forældre end det gør for din bror. Det kan du vel egentlig ikke vide, hvis ikke der bliver snakket med alle parter om hvad de helst vil. 
og er dine forældre reelt kede af at være alene i julen eller er det dig der mener at de er kede af det, fordi du måske er ked af, at de er alene i julen? 

Er din svigerfar også ligeglad med, om I holder jul med ham? - for det er vel også vigtigt at have med i overvejelserne.
Noget andet er, at selvom han måske “sparer op på juleaftenskontoen” og har mange års juleaftener til gode med jer, hvis dine forældre dør længe før ham, så får han jo aldrig de juleaftener igen, hvor hans børnebørn er små. Hvis det ikke er noget problem for ham, og 2. juledag er lige så fin for ham, er det selvfølgelig helt fjong. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Er din svigerfar også ligeglad med, om I holder jul med ham? - for det er vel også vigtigt at have med i overvejelserne.
Noget andet er, at selvom han måske “sparer op på juleaftenskontoen” og har mange års juleaftener til gode med jer, hvis dine forældre dør længe før ham, så får han jo aldrig de juleaftener igen, hvor hans børnebørn er små. Hvis det ikke er noget problem for ham, og 2. juledag er lige så fin for ham, er det selvfølgelig helt fjong. 

Ja. Han er ligeglad. og så får du også lige en begrundelse, selvom du vel ret beset ikke behøver det. Men du virkede bare oprigtig nysgerrig. 
Min svigerfar har ikke juletræ og spiser ikke flæskesteg og and men han spiser skinke med grønlangkål. Der bliver ikke danset om juletræ (da han jo ikke har noget) og gaver bliver der givet, men det bliver givet i løbet af 5-10minutter og juleaften er slut kl. 21. Sådan har det også været igennem hele min mands barndom. Han har aldrig syntes at julen var hyggelig før han mødte mig og prøvede at holde juleaften hos os og da børnene kom var der også julemand. Det var der også da jeg var lille, men ikke da min mand var lille. Så ja for min svigerfar betyder det ikke noget. Det er bare en almindelig aften med lidt ekstra kræs om maden.

Anmeld Citér

7. december 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Ved ikk hvordan du skal sige det til din bror. Men har i ikk mulighed for at tage din mor med til jul hos din mands familie ?  

Anmeld Citér

7. december 2023

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Ja. Han er ligeglad. og så får du også lige en begrundelse, selvom du vel ret beset ikke behøver det. Men du virkede bare oprigtig nysgerrig. 
Min svigerfar har ikke juletræ og spiser ikke flæskesteg og and men han spiser skinke med grønlangkål. Der bliver ikke danset om juletræ (da han jo ikke har noget) og gaver bliver der givet, men det bliver givet i løbet af 5-10minutter og juleaften er slut kl. 21. Sådan har det også været igennem hele min mands barndom. Han har aldrig syntes at julen var hyggelig før han mødte mig og prøvede at holde juleaften hos os og da børnene kom var der også julemand. Det var der også da jeg var lille, men ikke da min mand var lille. Så ja for min svigerfar betyder det ikke noget. Det er bare en almindelig aften med lidt ekstra kræs om maden.

Ja; jeg var oprigtigt nysgerrig, for svigerfars ønsker og følelser har jo også noget at sige, uanset hvad der står på menuen, og om der er dans om juletræet. De fleste af os oplever nok, at noget ikke er, som en “rigtig” juleaften skal være, når vi holder jul med svigerfamilien, og helt generelt synes jeg, det er så fint, at børnene oplever flere måder at gøre det på i hhv. mors og fars familie.  Men når svigerfar er ligeglad, er det jo super for alle parter. 

Anmeld Citér

8. december 2023

Kir

Jeg er enig i at det kan skabe yderligere konflikter i familien hvis du blander dig. Tænker din mor selv må tage snakken med ham. 

Men hvis I har det så dårligt over at dine forældre skal sidde alene, kan I jo, som andre foreslår, holde jul både svigerforældre og dine forældre. Selvfølgelig hvis altså dine forældre og svigerforældre synes det er en god ide

Alternativt kunne dig og din søster jo skiftes til at holde jul hos dine forældre og svigerfamilie. Ved godt det er øv ikke at holde jul med sin søster, men det kan jo være det bare er for en periode. 

En tredje mulighed er at du selv holder jul og inviterer både svigerforældre og dine forældre.

En ting jeg selv har lært er, at alting ændrer sig i årenes løb. Som barn holdt vi jul skiftevis hos min mormor og morfar og farmor og farfar. Men da de efterhånden gik bort en efter en, så ændrede det sig. Og i årenes løb har vi både holdt jul hos mine forældre, hos min søster og nu i Norge hos svigerfamilien. Og måske kommer jeg selv til at holde jul, om nogle år

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.