Problemer i familien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

808 visninger
16 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. december 2023

Anonym trådstarter

Min ene storebror er gift med en kvinde som han har været sammen med i knap 10 år.

I al den tid har der on and off været konflikt. 

Min mor kan intet gøre rigtigt.  

Hvis hun spørger om hun må have børnene på overnatning presser hun for meget.

Hvis hun så trækker sig, viser hun ikke nok interesse. 

Det er blevet sådan at vi andre i familien kan mærke min mor blive nervøs og anspændt hvor gang vi skal ses .

Og nu nærmer julen sig igen.

Julen hvor min mor stadig håbefuldt tror at måske i år kan det være de vil holde jul med hende og far.

Også selv om det aldrig er sket og aldrig kommer til at ske - da min svigerinde direkte har sagt hun kun vil holde jul med hendes familie.

Så hvert andet år sidder mine forældre alene fordi vi er hos vores kærester s familie . 

Og min storebror er hos hendes familie hvert år.

Istedet for at vi forsøger at dele os op.

Jeg kan mærke min mor er ked af det. Og søger råd til hvordan jeg får tingene sagt til min bror uden der igen kommer en konflikt...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ved ikke, hvordan du skal sige det til din bror.. Men har I ikke mulighed for at holde julen, hvor I så hvert år inviterer både dine forældre og din kærestes?

Anmeld Citér

7. december 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Sig det som det er? 
Ærlighed kommer man længst med, og er han uenig er det jo bare hvad det er? Så lad den ligge? Så har du nævnt det og resten er jo så op til din bror (og mor). De er voksne mennesker, de må kunne løse deres ting selv. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvad siger manden? Han må vel være den som skal afgører om han ikke vil holde jul med sin familie, men hvis de har gjort det i 10 år, er det vel fordi han er ligeglad , så er der jo ikke så meget at gøre

Anmeld Citér

7. december 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Tænker han har ikke sagt noget i ti år. Så tror ikke der sker en stor forandring. Desværre. Kender det. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Holder ikke selv jul, men for helt ondt i hjertet, på dine forældres vegne. 
Hvorfor skiftes i ikke mellem jeres kæresters familier og jeres til at holde jul ? Lyder lidt som om at alle børn har fundet deres vej og de bare er tilbage alene. 
bliver helt ked af at de sidder alene og sikkert er knust, over at deres børn ikke holder jul med dem. 

JEG synes at i må priotere jeres forældre lidt mere. Måske invitere begge familier over til jer eller spørger svigerfamilien om din mor og far må komme til deres jul. Jeg vil i hvertfald finde en løsning hvor de ikke skulle være alene, hvis de var mine forældre. Det er ikke kun din brors ansvar men også din, og hvis I har andre søskende også deres.. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Alonebreak

Fortvivlet skriver:

Hvad siger manden? Han må vel være den som skal afgører om han ikke vil holde jul med sin familie, men hvis de har gjort det i 10 år, er det vel fordi han er ligeglad , så er der jo ikke så meget at gøre

Spørger fordi jeg er nysgerrig. Kommer nemlig fra en anden kultur, så ved ikke hvordan det foregår med jul. 
Er det sådan at man holder jul med mandens familie, medmindre at konen har “bukserne” på? Hvad med hvis man har døtre, tager de vare hos svigerfamilien hver jul? 

håber ikke at mine spørgsmål provokere nogen, er blot nysgerrig 

Anmeld Citér

7. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Alonebreak skriver:

Spørger fordi jeg er nysgerrig. Kommer nemlig fra en anden kultur, så ved ikke hvordan det foregår med jul. 
Er det sådan at man holder jul med mandens familie, medmindre at konen har “bukserne” på? Hvad med hvis man har døtre, tager de vare hos svigerfamilien hver jul? 

håber ikke at mine spørgsmål provokere nogen, er blot nysgerrig 

Nej jeg mener om manden har et ønske om at holde jul med egen familie, grunden til at jeg spørger sådan er fordi det er kvinden som bliver fremstillet som hende som bestemmer at manden ikke må holde jul med sin familie, men det kunne jo være af manden reelt var ligeglad

Her begyndte vi at holde jul selv, da vi fik børn og så inviteres både mors side og fars side

Anmeld Citér

7. december 2023

Alonebreak

Fortvivlet skriver:

Nej jeg mener om manden har et ønske om at holde jul med egen familie, grunden til at jeg spørger sådan er fordi det er kvinden som bliver fremstillet som hende som bestemmer at manden ikke må holde jul med sin familie, men det kunne jo være af manden reelt var ligeglad

Her begyndte vi at holde jul selv, da vi fik børn og så inviteres både mors side og fars side

Ahhh fedt, tak for svar! 
Det er virkelig også en fed løsning som samler alle, så er der ikke nogen der sidder alene. Fik også tanken, fordi at jeg følte, at ts kastede ansvaret over på bror og svigerinden, men det kunne ligeså godt være ts og hendes familie der holdte jul hjemme ved forældrene. 

Anmeld Citér

7. december 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Alonebreak skriver:

Holder ikke selv jul, men for helt ondt i hjertet, på dine forældres vegne. 
Hvorfor skiftes i ikke mellem jeres kæresters familier og jeres til at holde jul ? Lyder lidt som om at alle børn har fundet deres vej og de bare er tilbage alene. 
bliver helt ked af at de sidder alene og sikkert er knust, over at deres børn ikke holder jul med dem. 

JEG synes at i må priotere jeres forældre lidt mere. Måske invitere begge familier over til jer eller spørger svigerfamilien om din mor og far må komme til deres jul. Jeg vil i hvertfald finde en løsning hvor de ikke skulle være alene, hvis de var mine forældre. Det er ikke kun din brors ansvar men også din, og hvis I har andre søskende også deres.. 

Jeg kender mange forældre til voksne børn, som ikke opfatter det som en katastrofe at holde juleaften “alene” nogle år, altså mand og kone sammen. Det kan også noget. Det ville min mand og jeg også have det helt fint med at gøre nogle gange - hvis det skyldtes, at alle tre børn havde andre planer. I år skal vores yngste søn fx til USA i julen, og vores datter, barnebarn og svigersøn holder juleaften hos hans mor - og skulle vores ældste søn så have haft lyst til at holde jul med kærestens familie, ville det også have været helt ok.
Vi ses alligevel i juledagene, og næste år bliver formentlig med hele flokken - det er så fint. 

Det ville derimod være noget helt andet, hvis ét af vores børn valgte os fra hvert år til fordel for svigerfamilien. Især, hvis der generelt var spændinger imellem os, hvilket ville være det største problem og den største sorg. Så jeg tror ikke, en på-skift-ordning vil løse det egentlige problem. Det er jo sønnen og hans familie, de savner. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.