Jeg synes, det er vigtigt at anerkende, at vi allesammen er mennesker med følelser - både børn og voksne. Jeg er ikke en pædagogik-maskine, der spytter korrekte opdragelses-strategier ud i kølvandet på mine børn, hvor de færdes.
Jeg er et menneske, der også bliver ked af det, presset, vred, frustreret osv - og jeg giver også udtryk for det. Jeg kommer til at råbe af mine børn - ikke fordi jeg tror, det er en pissefed måde at opdrage på - men fordi jeg bliver presset og vred! Og så siger jeg undskyld til mine børn, hvis jeg ikke kan stå inde for min opførsel, når jeg ikke er vred mere. Det tror jeg ikke, de tager skade af. Jeg vil langt hellere have, at mine børn mødes af ægte levende mennesker i institution og skole - som er ægte vrede nogle gange - men også ægte glade og kærlige. Ligesom mig som mor… Nå, det var måske lidt et sidespring, men jeg synes faktisk debatten om forældreskab og opdragelse fornægter at man som forælder også er der med følelser og bekymringer og alt muligt andet.
Nå, men som svar på dit spørgsmål: Selvfølgelig må og skal du opdrage! Og selvfølgelig må man hæve stemmen og sige fra på en måde, der ikke kan misforstås. Pointen er, at du også skal tage ansvar for situationen. Så man siger fra på egne vegne og ikke barnets. Altså: ‘Jeg bliver vred, når du gør det og det’ - ikke ‘lad dog være med at opføre dig sådan. Hvad tænker du på?!’
Og du skal også tage ansvar for relationen bagefter. Fx ikke sige: ‘du kan komme tilbage, når du er blevet sød’ men i stedet sige: ‘Jeg er klar til at give en krammer, når du er klar’
Vores børn har brug for, at vi har tydelige rammer og grænser, så de kan udforske deres egne grænser. De skal vide, hvem og hvor vi er for at kunne finde ud af, hvem de selv er. Så man gør ingen nogen tjenester ved ikke at opdrage og sætte grænser. Børn har brug for tydelige voksne!
Anmeld
Citér