Impuls køb synes jeg er den største synder..
Pt er vi mig, min datter på 1 1/2 og min søn på 12, til tider min mand når han er hjemme.
Vi har madbudget på 3000 om måneden med alle måltider, slik mm inkluderet.
jeg handler kun 1 gang ugentligt, og til en hel uge (alle måltider på dagen, snacks, slik/sodavand til fredag mm)
jeg bager selv brød til morgnen.
Fredags slik er 1 ting dvs enten chips m dip, eller en pose slik. Enten eller, og der bliver købt 1, 2L sodavand til fredagen.
Har aldrig noget i fryseren medmindre det er meningen til madplanen (frossen grønt mm).
der bliver kun handlet det vi skal bruge, handler efter tilbud men aldrig storkøb fx hvis der er marmelade på tilbud ville jeg aldrig købe det for at spare fremtidigt.
madplanen bliver lavet så vi har mindst 1 dag uden kød, mindst 1 dag med fisk og mindst 2 dage med rester. Sidste dag kommer alle små rester på bordet fra de forskellige retter og så bliver det spist.
det har hjulpet meget at KUN købe hvad der aktuelt skal bruges og intet andet. Derudover drikker vi vand/mælk til hverdag. Sidste dag er køleskabet og fryseren tomme, der bliver vasket af og så handlet ind til næste uge..
Ifht at lave store måltider/så der er rester, supplerer jeg ofte fx lasange med hakkede kikærter, kommer linser i, ekstra grønt mm. Så det giver mere end bare et måltid. Alt jeg laver er der stort set altid til 2 dage, nogengange kun 1/2 måltid/1 tallerken tilbage men det gemmes til sidste dag så er der “buffet” af rester med gnavegrønt til.
Nu holder jeg det også meget stramt fordi jeg gerne vil spare mest muligt på den post og vi lider hverken nød eller spiser sparet.
med bleer, vaskeklude, lommepenge, rengøring og pleje mm. Bruger vi nok ca 4-4500 kr. det variere lidt efter hvad der mangler..
så har vi så derudover 5000 til hygge/tøj/ture mm.
jeg bruger en aften på at lave madplan, skrive ned hvad der skal bruges til frokosten/snacks/frugt mm. Og så ellers sidde og lave indkøbsliste der er delt på butikkerne med bedste tilbud og så ellers ud og handle.