Forbrug i måneden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.836 visninger
24 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2023

Anonym trådstarter

Jeg syntes, at vi har et for højt forbrug hver måned. Vi har sat budgettet til 7000 kr med ALT! Også junk, bager og børnenes penge til kantinen på skolen. 
MEN! Både i sidste måned og i den her måned har vi overskredet budgettet Ikke for den her måned endnu, men det kan jeg se på det hele, at det kommer vi til. 

Det er først fra sidste måned og den her nåned, at vi har holdt øje med hvor meget vi egentlig bruger. 

Det er mig der handler og hver søndag handler jeg for 1 hel uge af gangen til dagligvarer. Så handler jeg til aftensmad til og med onsdag. Så handler jeg hver torsdag aftensmad til og med søndag. Og om fredagen handler jeg ind til snolder, sodavand og lidt godt til morgenmaden til weekenden.

Jeg handler primært i Rema, og det jeg ikke kan få i Rema handler jeg i Føtex.

Hver fredag køber jeg lækker kage med fra bageren. Primært fra Føtex.

Vi holder os til madplan hver uge. 

Hvis der er smør, ost eller marmelade på tilbud køber jeg godt ind af det. 

Vi ser hvad vi har i fryseren og bruger af det i vores madplan. 

Jeg laver madpakker til os hver morgen og engang imellem får børnene lov til at købe i boden. 

Jeg bager egen morgenboller hver søndag.

Jeg bager nogle gange kage selv om fredagen hvis jeg har fri, da jeg bilder mig selv ind, at det er billigere.

Min kæreste kan tage gratis brød, toastbrød, burgerboller osv. med via sit arbejde. 

Alligevel bruger vi ihvertfald 8000 kr på mad osv. i måneden. Vi er 2 voksne og 2 børn. 1 på 12 år og 1 på 8 år. Dvs. et overforbrug på 1000 kr i måneden!!

Hvad gør vi forkert?? Eller rettere sagt jeg, da det er mig der handler?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Impuls køb synes jeg er den største synder.. 

Pt er vi mig, min datter på 1 1/2 og min søn på 12, til tider min mand når han er hjemme. 
Vi har madbudget på 3000 om måneden med alle måltider, slik mm inkluderet. 
jeg handler kun 1 gang ugentligt, og til en hel uge (alle måltider på dagen, snacks, slik/sodavand til fredag mm) 

jeg bager selv brød til morgnen. 
Fredags slik er 1 ting dvs enten chips m dip, eller en pose slik. Enten eller, og der bliver købt 1, 2L sodavand til fredagen.

Har aldrig noget i fryseren medmindre det er meningen til madplanen (frossen grønt mm).
der bliver kun handlet det vi skal bruge, handler efter tilbud men aldrig storkøb fx hvis der er marmelade på tilbud ville jeg aldrig købe det for at spare fremtidigt.

madplanen bliver lavet så vi har mindst 1 dag uden kød, mindst 1 dag med fisk og mindst 2 dage med rester. Sidste dag kommer alle små rester på bordet fra de forskellige retter og så bliver det spist. 

det har hjulpet meget at KUN købe hvad der aktuelt skal bruges og intet andet. Derudover drikker vi vand/mælk til hverdag. Sidste dag er køleskabet og fryseren tomme, der bliver vasket af og så handlet ind til næste uge.. 

Ifht at lave store måltider/så der er rester, supplerer jeg ofte fx lasange med hakkede kikærter, kommer linser i, ekstra grønt mm. Så det giver mere end bare et måltid. Alt jeg laver er der stort set altid til 2 dage, nogengange kun 1/2 måltid/1 tallerken tilbage men det gemmes til sidste dag så er der “buffet” af rester med gnavegrønt til. 

Nu holder jeg det også meget stramt fordi jeg gerne vil spare mest muligt på den post og vi lider hverken nød eller spiser sparet. 

med bleer, vaskeklude, lommepenge, rengøring og pleje mm. Bruger vi nok ca 4-4500 kr. det variere lidt efter hvad der mangler.. 

så har vi så derudover 5000 til hygge/tøj/ture mm.  

jeg bruger en aften på at lave madplan, skrive ned hvad der skal bruges til frokosten/snacks/frugt mm. Og så ellers sidde og lave indkøbsliste der er delt på butikkerne med bedste tilbud og så ellers ud og handle.  

Anmeld Citér

19. november 2023

Anonym

Vi sætter 8000 kr af til to voksne og fire børn. Sparer ikke og har ofte noget tilbage.

Først og fremmest ville jeg kvitte Føtex, det er rasende dyrt, jeg kan slet ikke få mig selv til at købe noget der  

Så synes jeg at tre gange er mange gange og handle. (Vi har ikke engang tid til det ) Vi handler en gang om ugen, enkelte gange to hvis vi lige mangler mælk, men så køber vi også kun mælk, hvis du forstår

Anmeld Citér

19. november 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Tjah jeg synes jo ikke du handler én gang i ugen, når du både handler søndag, torsdag og fredag. Måske det kan spare jer for lidt kun at handle en gang i ugen. 

Anmeld Citér

19. november 2023

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Tjah jeg synes jo ikke du handler én gang i ugen, når du både handler søndag, torsdag og fredag. Måske det kan spare jer for lidt kun at handle en gang i ugen. 

Jeg formulerede mig heller ikke helt korrekt, beklager

Anmeld Citér

19. november 2023

Anonym

Vi er to voksne og 2 børn hjemme(6 og 13 år) og en på efterskole. Vi handler èn gang om ugen så vidt muligt. Det sker at vi er nødt til at handle lidt hvis noget glemt/eller ekstra til spisning.

Vi laver madplan og tænker meget over madspild. Vi spiser altid rester om torsdagen og søndagen.

Vi har alle sammen madpakke med hver dag.

Vi laver al mad fra bunden, bager brød/boller selv og også kage. 

Vi drikker sjældent sodavand, men børnene får lidt i weekenden. Vi kan godt lide at drikke rødvin I weekenderne og nogle gange køber jeg lidt slik til børnene. Men det spiser de ikke så meget. 

Vi handler for ca. 4000kr. om måneden og det er inkl. husholdningsartikler. Vi køber virkelig sjældent take away. Måske 3 gange om året. 

Anmeld Citér

19. november 2023

Tami

Profilbillede for Tami

Vi er 2 voksne og 2 børn (10 og 13) og bruger ca 5.000 om måneden på mad inkl når vi en sjælden gang får junk eller spiser ude. Jeg synes ikke vi decideret tænker over at spare, men vi forsøger enkelte dage at lave retter man kan få rester af, så vi får det samme 2 dage i træk. Ungerne få lov at købe mad i fritidsklubben, hvor de får aftensmad når der er aftenklub.  

Vi laver madplan til en uge af gangen. Handler ind hver søndag i Rema. Nogen gange er vi lige afsted en enkelt gang ekstra, hvis vi mangler småting + om fredagen når der skal snoldes. Vi købet rugbrød, boller, kød osv til fryseren når der er tilbud. De fleste ting vi skal bruge kan fås i Rema. Vi er sjældent andre steder at handle. 

Anmeld Citér

19. november 2023

EKAB

Profilbillede for EKAB

Vi er to voksne, tre børn på 16, 9 og 5, og vi er på den anden side af 10.000 om mdr.

Anmeld Citér

20. november 2023

Ananas

Vi ligger også på 7000, 2 voksne og 2 børn på 12 år og 1 år. Vi kan heller ikke rigtig få budgettet længere ned. Vi laver madplan, handler så lidt som muligt, går efter tilbud osv. Men vi spiser rigtig meget og store portioner, så jeg har faktisk ikke fade der er store nok til at lave til 2 dage uden at skulle rationere kraftigt. Eller dvs, jeg kunne godt, men manden brokker sig når han ikke synes han får mad nok og ham på 12 kan jeg ikke få til at spise varme grøntsager, så kød og mængder er svære at spare på, og jeg tror det er det som koster. 

Jeg tror du ville kunne spare 1000-1500kr ved at droppe føtex og det med at købe mere ind end du skal bruge. Man spiser det der er, så hvis der er meget marmelade spiser man meget marmelade osv. 

Anmeld Citér

20. november 2023

Anonym

Kære TS

Hvis jeg skulle spare, så ville jeg skære ned på bageren til hver anden uge, eller justere mængden. Spise rugbrød en enkelt dag om ugen til aftensmad. Sørger i for at spise rester? eller smider i meget ud? Jeg laver ofte "tøm-køleskab" til aftensmaden og det kan godt betyde at vi skal have 2 frikadeller, en rest salat, en smule suppe osv. den samme dag, men så får vi bare lidt forskelligt til aftensmad - ingen problem. Har i tit gæster til spisning? Laver i mange bøffer/stege eller kunne i måske ændre til mere fars og kylling. Går du op i økologi? Det er sikkert mange små ting i skal justere på, men prøv og tænke på det du køber om det er lækkert eller nødvendigt, findes der billigere alternativer osv.

Go fornøjelse med besparelserne

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.