Jeg taler enormt meget med min datter på 8 år om hvad der sker i verden. Både af gode og dårlige ting. Hun er også i en alder, hvor hun var en del af hele coronasituationen, så den har hun skulle forholde sig aktivt til. Selvfølgelig skal man ikke manipulere med sandheden for at få egne holdninger frem til børnene, og man skal heller ikke vise billeder, mv. Men vi taler om det helt åbent herhjemme. Både Ukrainekrigen og krigen mellem Israel/Hamas og besættelse/folkedrab af palæstinenserne. Vi taler også om, at det fx sker i Afrika uden vi hører om det i nyhederne, amerikansk politik, mv.
Hun forstår rigtigt meget. For os er det vigtigt at danne børnene til også aktivt at forholde sig til verden. Og ja, så kan man både blive bange, ked af det og alt muligt andet, men det kan voksne også. Og hvis ikke man som barn og voksen bliver berørt af drab, krig, mv. så tænker jeg i virkeligheden, at man har det største problem. Verden og livet er ikke rosenrødt desværre.
Vi fortæller meget direkte eksempler. At man som palæstinensisk kvinde fx ikke altid har mulighed for at føde trygt på et hospital fordi det bestemmer Israel. At man som barn ikke må gå i skole og få mad. Det er jo virkeligheden lige nu - uanset om man holder med nogen eller ej.
Anmeld
Citér