Sidste år undgik vi ret behændigt at tale en masse om rusland/ukraine, og det var ikke noget der blev snakket om blandt børnene. En forklaring med "der er krig langt væk, rusland besluttede at tage ukraine og det vil ukraine selvfølgelig ikke have" var alt rigeligt til de få spørgsmål vi fik.
Nu er det så Israel/palæstina konflikten.. og der bliver spurgt riiiiigtig meget og kommet med meget bombastiske ytringer overhørt i skolen som f.eks. "vi skal ALDRIG spise på McDonald's fordi de støtter israel og bomber børn i palæstina", "israel er onde og jeg håber de dør fordi de slår palæstina ihjel" "israel bomber bare alle sygehuse i palæstina så børn dør"
Jeg har virkelig ondt i maven over det. Det er en enorm kompliceret konflikt jo og der er ikke (i min optik, altså ud over hamas) entydig gode og onde, men der er truffet dårlige beslutninger igennem tiden som har konsekvenser i dag.
Jeg vil rigtig gerne at mit barn kunne se begge sider af sagen, men det er svært. Jeg har prøvet at se ultra nyheder med hende, men det forvirrer hende bare. Ideelt kom hun ikke til at kende til den her konflikt før hun har nok evne til at reflektere over kompleksiteten i det. Men hun går i klasse med en, der er flygtet fra palæstina som spæd, og det er herfra de meget voldsomme udtalelser kommer (og forståeligt nok, for de er jo personligt påvirket af det)
Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre. Det bliver meget sort hvid og det veninden siger kommer jo fra voksne i en eller anden format. Kan man tillade sig at skrive til en klasselærer om de kan bringe det op i klassen og snakke om det på børnenivaeu? Lige nu er det frikvarterssnak, så jeg ved faktisk ikke om det har været oppe på "klasseplan" / on læreren ved hvor bombastisk der bliver snakket om det
Jeg ved bare ikke helt hvad jeg kan gøre. Det er tydeligt at min pige er loyal for sin veninde (og det er jo virkelig sødt og dejligt), men havde veninden været fra israel havde det jo bare været med modsat fortegn. Og jeg vil bare gerne at hun ikke skal vælge side. Også fordi der sker så meget lort i verden.. det kan være farlig at stille sig på én side. Det er det næppe her i dk.. men jeg bekymrer mig stadig. Hvad gør i andre?
Anmeld
Citér