Mor/søster med til fødsel, for/imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.928 visninger
25 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. oktober 2023

Anonym trådstarter

Sagen er den at vi er begyndt på projektet baby og da jeg som person tænker meget frem i tiden, så er det meget naturligt for mig at tænker over en kommende fødsel.

Jeg går derfor med tankerne om, om jeg skal høre min mor eller søster om en f dem vil med til fødselen. Ikke bare fordi, men af praktiske årsager, da min mand har en sygdom der gær at han muligvis at ramt af en ekstrem træthed og vi risikere han ikke vil kunne være der for mig hvis det ender med en lang fødsel og han ikke har mulighed for at trække sig og få noget hvile. Hvordan han har den med træthed på det tidspunkt ved vi først på dagen.

Jeg vil derfor gerne høre jeres oplevelser med at have andre personer med til fødsel. Umiddelbart tænker jeg hovedsageligt min mor eller søster. Men jeg vil generelt bare gerne høre andres historier.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2023

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Sagen er den at vi er begyndt på projektet baby og da jeg som person tænker meget frem i tiden, så er det meget naturligt for mig at tænker over en kommende fødsel.

Jeg går derfor med tankerne om, om jeg skal høre min mor eller søster om en f dem vil med til fødselen. Ikke bare fordi, men af praktiske årsager, da min mand har en sygdom der gær at han muligvis at ramt af en ekstrem træthed og vi risikere han ikke vil kunne være der for mig hvis det ender med en lang fødsel og han ikke har mulighed for at trække sig og få noget hvile. Hvordan han har den med træthed på det tidspunkt ved vi først på dagen.

Jeg vil derfor gerne høre jeres oplevelser med at have andre personer med til fødsel. Umiddelbart tænker jeg hovedsageligt min mor eller søster. Men jeg vil generelt bare gerne høre andres historier.

Jeg havde både min mand og min svigermor med til fødslen.

Min svigermor er en ekstra mor for mig og hun har en helt særlig ro over sig, som jeg vidste ville komme os alle til gode.

Du skal tage dem med du er tryg ved og har din mor eller søster lydt til at komme med, så synes jeg du skal gøre det, især hvis det giver dig ro. 

De kan jo evt vente udenfor og blive kaldt ind, hvis det bliver nødvendigt.

Anmeld Citér

19. oktober 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

pga corona restriktionerne endte jeg med at måtte tage en veninde med til fødslen af nummer 3..

hun var ikke min tætteste veninde på nogen måde, hun var en lidt ny veninde men jeg følte mig tryg i hendes nærvær så jeg var ikke i tvivl om at det skulle være hende..

hun stod standby til at komme og passe de to store i forvejen.. men blev lidt overvældet selvfølgelig over at blive spurgt om hun ville tage med til fødslen i stedet da manden var nægtet adgang pga forkølelse..

det var en fantastisk oplevelse... hun var perfekt for selvom hun ikke kendte mig så godt så forstod hun at læse mine behov og var bare klar på de rigtige tidspunkter.. feks. hyggesnakkede hun med jordemoder så jeg fik lidt ro da der var en pause i veerne..

hun har taget billeder af alle stadier i fødslen og sat tidspunkter og en lille tekst på og sendt det til mig på messenger så jeg altid har det... det betyder meget for mig at have for når manden en dag er klar kan han se det hele selvom han ikke var der..

så jeg vil mærke efter dybt inden i før jeg vælger..

du skal vælge en du føler du kan se i øjnene og håndtere at være sammen med hvis tingene går galt til fødslen.. en du er sikker på kan være din stemme når du ikke kan overskue at sige ja eller nej... en der kan læse dig og forstår dig uden ord..

Anmeld Citér

19. oktober 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg har haft min mor med til begge mine fødsler.

Første gang havde jeg også min daværende kæreste (far til barnet) med. Vi var begge meget unge og usikre, og min mor var simpelthen en fantastisk støtte til os begge to. Det var en rigtig hård fødsel, og ikke en god oplevelse, men det var rigtig rart at min mor var med. Også til at snakke der igennem efterfølgende 

Anden gang havde jeg min mor og en doula med, hvilket var en rigtig god oplevelse. Min mor var igen en god støtte, men var primært med for at kunne tage sig af baby hvis jeg ikke kunne lige efter fødslen. - jeg kunne f.eks. ikke holde baby mens jeg blev syet.

Og min doula var fantastisk! Hun var min stemme, for hun vidste præcis hvad jeg ville have og hvad der var no go. Hun var god til at hjælpe mig i veerne, og var nødt med til at gøre den fødsel til en fantastisk oplevelse.

Anmeld Citér

19. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Med min søn havde jeg hans far med, og det synes jeg var stressende da jeg var meget opmærksom på ham også. 
Med min datter kunne hendes far (min mand) ikke være der ved fødslen, så jeg fødte alene, og det var den bedste fødsel jeg har oplevet! Venter lillesøster her til december, og er ikke sikkert min mand kan være der til fødslen dér heller, og ærligt er det helt ok med mig.. nok også fordi når jeg er i smerter trækker jeg mig ind i mig selv og magter ikke andre mennesker omkring mig

(et input til hvis du skulle stå alene med det)

Anmeld Citér

19. oktober 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken sygdom han har, men tænker du ikke at adrenalinen pumper derud af, så trætheden først kommer efterfølgende.

Jeg har ikke haft andre end min mand med, det er jo ikke en forestilling, men en fødsel, forstår ikke dem som har hele familien med, men sådan er vi jo så forskellige 

Anmeld Citér

19. oktober 2023

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Jeg endte med at få semi akut kejsersnit og havde derfor kun min forlovede med. Selv hvis jeg havde født vaginalt, havde vi aftalt kun at være os to. Jeg ville personligt finde det grænseoverskridende, at have flere med, da jeg følte mig meget blottet og sårbar i situationen.

Du skal vælge ud fra dit ønske og dit behov, men det er altid en god ide at snakke om det, i forvejen, så dem du vælger er med på det.

Anmeld Citér

19. oktober 2023

Anonym

Nu kender jeg ikke til lige netop hans søvnproblem. Men det lyder fornuftigt at have en back-up. 

Hvis det var mig ville jeg sørge for der var en der var enten på sygehuset eller meget tæt på, som kunne tage over hvis din mand bliver for udmattet undervejs. 

Det tænker jeg også vil være det bedste og tryggeste for jer begge. Så han ikke føler at han “forlader” dig i et sårbart øjeblik.

Vi har et vennepar hvor manden også lider af udbredt træthed. Han kan ikke varetage er fuldtidsjob og er derfor tilkendt flex. Så sørg for at I er godt forberedte 

Anmeld Citér

19. oktober 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Jeg har ingen erfaring med andre end manden på stuen, men tænker helt sikkert at hvis jeg var i jeres sted så ville jeg være glad for at have en backup med, jeg vil vægte at finde en person jeg føler mig afslappet med, hvis det er din mor eller søster er det jo helt perfekt

Anmeld Citér

19. oktober 2023

Anonym

Jeg havde min mor med, plus faren til barnet. 

Da jeg endte på operationsbordet efter fødslen, var jeg, set i bakspejlet utrolig glad for at have hende med, da min ekskæreste ellers stod alene med baby, og mig alene på operationsstuen og opvågning. Med min mor der, var der en til baby og en til mig. 

Forhåbentlig ender i jo ikke i den situation. Men jeg synes det var virkelig rart, og det synes faren også. 

Gør hvad du føler er rigtigt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.