Vi er igennem lidt den samme mølle som tidligere har beskrevet.
Første graviditet var intet problem (faktisk ikke planlagt)
Men barn nr. 2 lader vente på sig.
Efter 1,5 år hvor eneste resultat var en tidlig spontan abort gik vi i februar 2022 til læge, som henviste os til gynækologisk klinik med henblik på IUI.
Det første blodprøvesvar viste at jeg var i farezonen for at have for højt stofskifte, hvilket ville skulle behandles inden fertilitetsbehandling. Men flere blodprøver over en periode viste at det var forbigående.
Derefter fandt de ud af at jeg ikke havde antistoffer for røde hunde, så jeg skulle lige have en vaccine inden vi kunne gå i gang. Efter vaccinen måtte vi ikke gå i gang før der var gået 3 måneder.
Så ramte vi sommerferien, så endnu mere ventetid.
Efter sommerferien, da vi endelig skulle i gang, fik jeg endnu en tidlig spontan abort, og gynækologen ville vente en cyklus før hun ville starte et forløb igen.
Efter 3 IUI forsøg valgte vi at tage kontakt til en fertilitetsklinik og lavede aftale med dem med henblik på opstart af IVF før sommerferien. Her får jeg så endnu en tidlig spontan abort, og det næste mulige forsøg ville endnu engang ramme sommerferien.
Nu har vi endelig haft vores første IVF forsøg - dog med negativt resultat.
Hverken min mands sædkvalitet eller mit "miljø" forklarer barnløsheden.
Så ja, start med lægen og find ud af hvad han/hun siger. For os, var der ingen problemer med henvisning, udover at min mands læge ikke var helt skarp på hvad de skulle gøre i forhold til at teste ham.
Skulle jeg starte forfra ville jeg nok stadig starte med IUI. Gynækologens klinik lå tæt på mit arbejde og det er ikke så invasivt for mig, hvorimod IVF-klinikken ligger 45 min kørsel fra mit arbejde og selve IVF forløbet - særligt ægudtagningen - er mere omfattende og, for mig, forbundet med en hel del ubehag. Og så er der jo også det økonomiske i det - privat IVF behandling kan være en bekostelig affære.
Held og lykke