Vi vil have hjælp til at få barn nr. 2. Hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. september 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har lige været igennem hele møllen, så kan da godt dele vores erfaringer. 
Vi har fået hjælp til barn nr. 3. 

I skal starte med at tage et smut forbi egen læge begge to. Her kan henvises til IUI (inseminering). For os var det ikke svært at få en henvisning. I forbindelse med henvisningen skulle min mand have lavet to gange sædtest. 
Vi fandt en klinik der tog imod henvisninger og herefter fik jeg lavet passageundersøgelse af æggelederne. Cyklussen efter havde vi første forsøg. 
Vi havde desværre ikke noget held med 3 x IUI og 1 x stimuleret hjemmeforsøg. Egenbetalingen for disse forsøg var udelukkende for medicin. 

Vi valgte derfor at skifte klinik hvor vi købte en 3-pak IVF (omkring 50.000 kr. + medicin). Vores første IVF-forsøg gav ingen befrugtede æg, og næste forsøg blev derfor konverteret til ICSI. Her endte vi med 3 5-dages æg (blastocytter). Et frisk og 2 på frys. Jeg blev ikke gravid på det første æg som blev lagt op frisk efter ægudtagningen, og ej heller det første af de to fryseæg. Men jeg går og bager på det sidste fryseæg nu og vi glæder os til at sige hej til en lillesøster til december. 

Vores “fertilitetseventyr” har føltes langt. Jeg fik taget spiral ud i oktober 2020, henvist til IUI i november 2021 og har termin december 2023. 

Man kan fristes til at spørge om man så ikke bare burde gå direkte til IVF, hvis man har råd til det. Jeg er dog glad for at vi startede med IUI da det var langt mindre indgribende for mig - og med 2 naturlige graviditeter bag mig virkede det også super oplagt.  

tusinde tak for dit detaljerede skriv.

Og puha en process... Jeg tænker, at vi kører med 3x IUI først. 

Og på baggrund af dit svar, så tænker jeg, jeg lige så godt kan få kontaktet lægen selv også ift. sædtest.

Nu siger du, at I skiftede klinik. Følte du, der var forskel på klinikkerne? Måske et dumt spørgsmål, men vil blot vide, om de alle er ens...

Afslutningsvis: Kæmpe tillykke med graviditeten! Håber og krydser fingre for jer  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2023

Kokomom

Profilbillede for Kokomom
Anonym skriver:

Mange tak for svar!

Henvisning fra egen læge, har vi hørt, ikke er så nemt, når man allerede har fået et barn. Er det bare en "skrøne"?

Desuden skulle det - igen blot hvad jeg har hørt - være en lang process - kontra, hvis man selv kontakter en klinik.

Det skal dog siges, at vi har bestilt tid hos egen læge.

Jeg er måske mere interesseret i at høre, hvilke muligheder, der er hos en klinik og hvad folk har af erfaringer.

Min situation er lidt en anden end den i er i, da jeg er alene og blot skal insemineres. Men jeg har lige fået en henvisning fra min læge. Der var ingen problemer og jeg har 2 børn i forvejen. Syntes klart i skal prøve igennem lægen. Hvis i vidst ikke har et fælles barn(mere du skriver du har 1 barn) så kan i vidst få det igennem hospitalet via henvisning fra lægen.

Jeg fik min henvisning i sidste uge fra lægen og er idag en lille uge sener er jeg på vej til læge samtalen for opstart på fertilitet behandling 

Ønsker jer alt held med jeres projekt og håber i får jeres drøm om en lille en opfyldt ❤️

Anmeld Citér

21. september 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Hej

Vores historie er at jeg blev naturlig gravid med vores første, men det var så svært med vores andet barn. Vi blev henvist til inseminering og gik i gang ved en klinik med overenskomst. Jeg blev ikke gravid og jeg oplevede at det virkede uoverskueligt at skulle i gang med en omgang med når succes raten ikke var så stor. Vi valgte derfor selv at betale ivf  , den bedste beslutning vi nogensinde har taget. Jeg havde brug for er relativ hurtig proces fordi lillesøster var 6 år undervejs. Derudover har vi stadig en del æg på frys hvis vi ønsker et barn mere. 

Anmeld Citér

22. september 2023

Phoeber

Profilbillede for Phoeber

Vi er igennem lidt den samme mølle som tidligere har beskrevet.

Første graviditet var intet problem (faktisk ikke planlagt)

Men barn nr. 2 lader vente på sig.

Efter 1,5 år hvor eneste resultat var en tidlig spontan abort gik vi i februar 2022 til læge, som henviste os til gynækologisk klinik med henblik på IUI.

Det første blodprøvesvar viste at jeg var i farezonen for at have for højt stofskifte, hvilket ville skulle behandles inden fertilitetsbehandling. Men flere blodprøver over en periode viste at det var forbigående.

Derefter fandt de ud af at jeg ikke havde antistoffer for røde hunde, så jeg skulle lige have en vaccine inden vi kunne gå i gang. Efter vaccinen måtte vi ikke gå i gang før der var gået 3 måneder.

Så ramte vi sommerferien, så endnu mere ventetid.

Efter sommerferien, da vi endelig skulle i gang, fik jeg endnu en tidlig spontan abort, og gynækologen ville vente en cyklus før hun ville starte et forløb igen.

Efter 3 IUI forsøg valgte vi at tage kontakt til en fertilitetsklinik og lavede aftale med dem med henblik på opstart af IVF før sommerferien. Her får jeg så endnu en tidlig spontan abort, og det næste mulige forsøg ville endnu engang ramme sommerferien.

Nu har vi endelig haft vores første IVF forsøg - dog med negativt resultat.

Hverken min mands sædkvalitet eller mit "miljø" forklarer barnløsheden.

Så ja, start med lægen og find ud af hvad han/hun siger. For os, var der ingen problemer med henvisning, udover at min mands læge ikke var helt skarp på hvad de skulle gøre i forhold til at teste ham.

Skulle jeg starte forfra ville jeg nok stadig starte med IUI. Gynækologens klinik lå tæt på mit arbejde og det er ikke så invasivt for mig, hvorimod IVF-klinikken ligger 45 min kørsel fra mit arbejde og selve IVF forløbet - særligt ægudtagningen - er mere omfattende og, for mig, forbundet med en hel del ubehag. Og så er der jo også det økonomiske i det - privat IVF behandling kan være en bekostelig affære.

Held og lykke

Anmeld Citér

24. september 2023

FruJakobsen

Hej

Debatten er godt nok nogle dage gammel, men I får lige beskrivelse vores forløb med også.

Vi har en datter fra maj 2020, som jeg forholdsvis hurtig blev gravid med - kun 3 mdr. efter vi begyndte at prøve. 

Det kom som en overraskelse, da det bare ikke lykkedes at blive gravid med nr. 2. Efter 14-15 mdr.s forsøg henvendte vi os ved egen læge med henblik på henvisning til udredning. Vi regnede med, at det ville munde ud i i inseminationsbehandling, da vi jo havde én allerede, som var kommet uden problemer. 

Chokket var derfor stort, da det viste sig, at min mands prøver viste stærkt nedsat sædkvalitet. Det var for nedsat til IUI, men også for lavt til almindelig IVF. Derfor endte vi i ICSI-behandling med hormonstimulation, ægudtagning og én sædcelle injiceret i hvert udtaget æg. 

Behandlingen var yderst succesfuld og vi venter nu en lille pige til december. 

Vi brugte vores henvisninger fra egen læge til begge at blive udredt hos en gynækolog. Derefter kan I rådgives om, hvad der er den mest hensigtsmæssige vej at gå. 

Ønsker jer alt muligt held og lykke. Vi hører gerne om jeres vej gennem systemet  

Anmeld Citér

27. september 2023

Oniak

tusinde tak for dit detaljerede skriv.

Og puha en process... Jeg tænker, at vi kører med 3x IUI først. 

Og på baggrund af dit svar, så tænker jeg, jeg lige så godt kan få kontaktet lægen selv også ift. sædtest.

Nu siger du, at I skiftede klinik. Følte du, der var forskel på klinikkerne? Måske et dumt spørgsmål, men vil blot vide, om de alle er ens...

Afslutningsvis: Kæmpe tillykke med graviditeten! Håber og krydser fingre for jer  

Jeg crasher lige ind her �� vi har også barn i forvejen og fået hjælp til en søskende.

Jeg ville helt sikkert også bare få kontaktet lægen snarest muligt. Hvis der er en ting jeg har lært i det her forløb, er det at der hurtigt går rigtig meget tid med at vente på forskellige ting (undersøgelser, at man er det rette sted i cyklus, ventetid til testdag mm). 

Vi skiftede også klinik efter mislykkede IUI, ligesom den anonyme her, fordi primært jeg ikke havde en super god mavefornemmelse med den første klinik. Men det var faktisk først da vi snakkede med klinik nr 2 (Aleris Hamlet), at det gik op for mig hvor dårlig min mavefornemmelse egentlig havde været. 
Aleris Hamlet tager dog ikke imod henvisninger på IUI, så vi kunne ikke have valgt dem til at starte med, medmindre vi selv havde betalt for IUI også. 
Jeg havde det lidt sådan at hvis vi skulle til at lægge +50.000 kr et sted, så skulle jeg også bare have troen på at de ville os, så os og tilpassede behandlingen efter os. Det første sted føltes meget samlebåndsagtigt, og det var præcis samme medicinske behandling jeg fik alle gangene. Så mærk lige efter i maven og evt snak med to klinikker til en start. Så kan man opveje dem mod hinanden. 

Vi har været så glad for skiftet, og ikke kun fordi det til sidst endte med graviditet. 

Pøj pøj med det hele. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.