Vi har lige været igennem hele møllen, så kan da godt dele vores erfaringer.
Vi har fået hjælp til barn nr. 3.
I skal starte med at tage et smut forbi egen læge begge to. Her kan henvises til IUI (inseminering). For os var det ikke svært at få en henvisning. I forbindelse med henvisningen skulle min mand have lavet to gange sædtest.
Vi fandt en klinik der tog imod henvisninger og herefter fik jeg lavet passageundersøgelse af æggelederne. Cyklussen efter havde vi første forsøg.
Vi havde desværre ikke noget held med 3 x IUI og 1 x stimuleret hjemmeforsøg. Egenbetalingen for disse forsøg var udelukkende for medicin.
Vi valgte derfor at skifte klinik hvor vi købte en 3-pak IVF (omkring 50.000 kr. + medicin). Vores første IVF-forsøg gav ingen befrugtede æg, og næste forsøg blev derfor konverteret til ICSI. Her endte vi med 3 5-dages æg (blastocytter). Et frisk og 2 på frys. Jeg blev ikke gravid på det første æg som blev lagt op frisk efter ægudtagningen, og ej heller det første af de to fryseæg. Men jeg går og bager på det sidste fryseæg nu og vi glæder os til at sige hej til en lillesøster til december.
Vores “fertilitetseventyr” har føltes langt. Jeg fik taget spiral ud i oktober 2020, henvist til IUI i november 2021 og har termin december 2023.
Man kan fristes til at spørge om man så ikke bare burde gå direkte til IVF, hvis man har råd til det. Jeg er dog glad for at vi startede med IUI da det var langt mindre indgribende for mig - og med 2 naturlige graviditeter bag mig virkede det også super oplagt.
Anmeld
Citér