Prutter og bøvser ved bordet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.793 visninger
15 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. september 2023

Anonym trådstarter

Barnet er snart 7 år. 

Har nogle udfordringer med at mærke sig selv. 

Hvornår kan man forvente barnet ikke prutter og bøvser ved bordet. Barnet er udemærket klar over når det gør det, for barnet griner og siger, det var ikke med vilje. 

Hvad kan man gøre for at få det stoppet ? Udover at sige gang på gang det skal stoppe med det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Har du prøvet det modsatte? At ignorere det?

Anmeld Citér

10. september 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Men er der noget galt i, at det sker? Altså er det ikke bedre at få luften ud og så sige undskyld, end at gå og holde på det og få ondt i maven? 

Så længe barnet ikke gør det med vilje/fremprovokerer det?! Altså det er jo en naturlig ting, fordi luften skal ud ad kroppen

Anmeld Citér

10. september 2023

Anonym

Jeg er 35 og kan godt komme til at prutte og bøvse ved bordet  

Men gør han det for bevidst at provokere, synes jeg at det er noget andet. Måske venter han på at få en reaktion fra jer og søger grænser? 

Anmeld Citér

10. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hvis det sker ved et uheld (uanset om det er børn eller voksne), så griner vi fjollet bordet rundt og taler om, at den slags jo sker, men at det ikke er så pænt og høfligt og at man derfor lige siger “undskyld mig” eller forsøger at holde lidt igen.

Hvis det sker med vilje, trods besked om at lade være, så ville jeg følge det op med tydelige og rolige konsekvenser - ligesom jeg gør med alt andet, når mine børn afprøver hvor grænserne går. Er der først sagt nej (det kunne være en prut, at rejse sig, at være uhøflig, råbe højt, ikke høre efter) og gør man det så alligevel (for et så stort barn som du beskriver her), så kunne det fx betyde, at måltidet var ovre for denne gang, eller at man blev bedt om at spise i ro og fred i rummet ved siden af, til man var kølet ned… 

Anmeld Citér

10. september 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Her får barnet at vide det ikke er så hensynsfuldt overfor de andre ved bordet og bliver bedt om at gå lidt væk fra bordet hvis det endelig skal være. Det virker nogenlunde.

Anmeld Citér

10. september 2023

Anonym

Vi har aldrig opsat regler om hverken prutter eller bøvser herhjemme, blot snakket om, at man lige siger "undskyld mig", når det sker. Desuden har vi nævnt, at andre hjem kan være mere følsomme omkring den slags. 

Det har aldrig fyldt, som i aldrig. Det er en naturlig kropslig funktion, som jeg ikke forventer, mit barn kan styre.

Anmeld Citér

10. september 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Her skal man bare sige undskyld

Anmeld Citér

11. september 2023

McK

Profilbillede for McK

Hvordan kan man bøvse og især prutte, med vilje? Kan I det? Jeg kan sgu ikke. 

Anmeld Citér

11. september 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
McK skriver:

Hvordan kan man bøvse og især prutte, med vilje? Kan I det? Jeg kan sgu ikke. 

Bøvse med vilje - det kan jeg sagtens. Prutte - nej. Men det er nok heller ikke det, der er tale om hér, men om at undlade at gøre det - eller at gøre det lydløst. Og det er de fleste i stand til. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.