Jeg skriver her, da jeg lidt har behov for lidt opmuntrende erfaringer fra jer andre.
Sagen er den, at vi har den skønneste knægt på 22 mrd. Han har alle dage haft krudt i røven og et temperament. Når bliver sur eksempelvis fordi han ikke bliver forstået eller der er noget som ikke lykkes for ham, har han høje skrig eller klagelyde.
Samtidig er han sjov og finurlig og udviser allerede humor og har et glimt i øjet, har let til grin og er kærlig.
Vi bliver kaldt til møde i vuggestuen for 3 1/2 mrd siden, et Alm. udviklingsmøde, her er alt fint om end han er en lille smule bagefter sprogligt.
For en uge siden bliver vi kaldt til møde igen, hvor de siger, at han udvikler sig langsommere og anderledes end andre.
De er bekymrede for hans kognitive udvikling, de siger han ikke kan holde fokus og sidde stille når der er samling. Har svært ved at være social med de andre og tage imod beskeder. At han sprogligt er bagefter.
Og…. Så kaster de en bekymring om autisme op i luften.
Her ramler min verden.. mest fordi det kommer fuldstændig bag på mig.
I hjemmet oplever vi fin øjenkontakt, han er nem at trøste når han bliver ked, han har som oftest bare behov for at komme op til os.
Vi oplever også at han har temperament, når der er noget som han ikke vil. Men så sætter vi kravene lidt ned og så er der jo heller ikke så mange stimuli som i vuggestuen.
Vi kan bede ham om at putte noget i skraldespanden hvis den er åben. Hvis han kommer med den ene sko og vil i haven, kan vi bede ham om også at hente den anden.
Han kan drible 3-4 spark med en fodbold, men kan endnu ikke lægge et træpuslespil. Han øver men bliver sur når det ikke lykkes og giver så op.
sprogligt kommer der flere og flere ord på. Han kan sige traktor, vov vov, Buster(vores hund), mælk, ja,nej, tak, gravko, op igen, tælle “1,2,3” og klappe. Og der kommer stille og roligt flere på.
Vi oplever at han godt kan være social med andre børn, hvis blot de er to og to. Ligeledes havde han den anden dag i vuggestue leget med en jævnaldrende dreng og en pædagogmedhjælper, som fik sat rammen for dette.
ville i være bekymrede?
Jeg bliver bare så ked af, at man kaster diagnoser ud og tænker selv der kan være mange ting i spil.
Han fil lagt dræn på begge ører i marts og blev storebror i februar, så der er også sket meget i hans lille liv ❤️ Men anderkender at han har krudt i måsen og svært ved at holde fokus på ting som han ikke har interesse i.
Ved ikke hvad jeg vil med det her, det er måske mest et håb om at andre har oplevet lignende. Og når det så er sagt, så tager vi selvfølgelig imod vuggestuens tilbud om en ekstern som skal følge ham derinde i håb om, at vi kan gøre noget for at hjælpe mht aktivitetsniveau og temperament.