Jeres mening ift gaver.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.162 visninger
15 svar
22 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juli 2023

Anonym trådstarter

4 søskende - en af dem har en baby. 

Forældre tager på ferie. Har dyr gave med til 3 af de her søskende + babyen. Den ene søskende, som er mor, får en lille ting (da hendes baby har fået gave også). 

Forskelsbehandler man her eller hvad ville I gøre? Håber det giver mening.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2023

Anonym

Altså forældrene har nok også et budget og prøv at tænk hvis alle fire børn plus de børnebørn der kommer skal have gave hver gang. Det var også sådan det foregik i min familie (bortset fra at vi ikke får gaver når de har været ude og rejse, men andre gange). Det var mig der fik baby først og jeg synes det var helt ok. 

Anmeld Citér

20. juli 2023

esioul

Anonym skriver:

Forældre tager på ferie. Har dyr gave med til 3 af de her søskende + babyen. Den ene søskende, som er mor, får en lille ting (da hendes baby har fået gave også). 

Det ville ikke gøre mig noget

Anmeld Citér

20. juli 2023

Anonym

Synes det er fint, i min familie får man slet ikke noget når man har fået børn. Kun på sin fødselsdag

Anmeld Citér

20. juli 2023

HilliHallo

Ja, det er forskelsbehandling. Men ikke noget jeg selv havde gået op i. Forældrene traf en beslutning om at babyen skulle have noget i stedet for mor. Alternativt skulle babyem ikke have haft, så mor kunne få det samme som sine søskende. 

I min verden havde jeg trukket på skuldrene  

Anmeld Citér

20. juli 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Har de ikke bare valgt at købe noget til baby i stedet? Mor fik jo også noget, bare mindre, fordi baby fik. 

De har fået dyrere, men mor og baby har fået to

Anmeld Citér

20. juli 2023

Pb18

Jeg synes at det lyder helt rimeligt. Hos os får man ikke længere gaver når man har fået børn (kun til fødselsdage). Jeg synes at det er befriende, da det ellers var noget af et cirkus med alle de gaver. Men det er selvfølgelig smart at fortælle at det er sådan man gør.

Vi har dog aldrig givet gaver ved ferier

Anmeld Citér

20. juli 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det lyder fint i mine ører. Nu går jeg i det hele taget ikke op i milimeterdemokrati, når det drejer sig om gaver, og slet ikke når det gælder “ekstragaver” til store og voksne børn - men jeg oplever selv, at forældre til småbørn bliver mindst lige så glade for gaver til deres unger som for gaver til sig selv. Jeg ville slet ikke tænke i, om det var forskelsbehandling, og om evt. forskelsbehandling var forkert i den sammenhæng. 

Anmeld Citér

20. juli 2023

Anonym

Ja det er det da, spørgsmålet er om det opleves som et problem?

Tænker ikke det er gaven i sig selv der er problematisk, men følelsen der evt ligger bag.

Jeg antager har at mor før baby har fået på lige fod med andre søskende. Der kan ligge en utilsigtet signalværdi i at man pludselig "er mindre værd" fordi man har fået en baby. Og det er 100% ikke givers intention!

Men det er sårbart at blive mor. Mange oplever at de i sig selv bliver usynlige fordi alt omhandler babyen i maven og at man som (kommende) mor kun er et middel til at andre kan "få" babyen/nevø/niece/barnebarn osv. Den følelse kan blive forstærket ved sådan en handling der

Jeg går ikke op i gaver generelt, men jeg blev helt enormt såret over at jeg fra det ene øjeblik til det næste blev "ligegyldig" for mine forældre. Her var det f.eks mine forældre har altid givet adventsgaver, også til de voksne børn og voksne børns partner. Så da jeg lige havde født og det var december efter få mdr blev jeg helt enormt ked af at min mor blev ved med at plapre om at når nu man havde fået børn, kunne man ikke selv få kalendergaver -det var kun for "rigtige børn" (dem som ikke selv havde børn) hun blev ved med at tale om det i mange forskellige henseende, og det føltes som om man nu ikke var lige så betydningsfuld fordi der var en baby. Og så kom hun med pakkekalender til baby i stedet. En baby som ikke havde brug for noget. Det gjorde så ondt at blive tilsidesat på den måde, og at hun pludselig skulle definere at mit barn var vigtigere end mig. Noget jeg slet ikke kunne genkende. Jeg blev som person udvisket og var kun midlet til at være sammen med baby, følte jeg.

Der er flere lag i det her, og kalendergaven endte med at være "udløseren" for alle de her følelser. 

Det er helt fair at folk har et budget, men man det kan være en god idé at snakke om, så man undgår misforståede situationer

Anmeld Citér

20. juli 2023

Anonym

Det er vel ret fair.

3 søskende uden børn får en større ting og 1 søskende med barn for en mindre ting fordi baby også får, hvad er uretfærdigt?

I øvrigt ret flot at de har gaver med hjem fra ferie Så synes jeg da det er synd for dem, hvis mere vil have mere 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.