Mor11 skriver:
Økonomi kan være roden til alt ondt. det fylder meget for dig, og jeg lover dig at det ikke bliver mindre.
jeg tænker om i ikke har talt om økonomi og fordeling/ansvar tidligere? Da i flyttede sammen, da i fik jobs eller lign? Har i nogensinde været enige? For så kunne du tage udgangspunkt i de aftaler i har haft (som måske er gledet ud med årene og måske i takt med at han tjener mere)
lige nu ser han tydeligvis ikke værdien i at du giver ham muligheden for at arbejde som han gør (og dermed tjene godt). Hvis han ikke synes det tæller, så bed ham finde et job hvor han kan tage ligeså meget familiært ansvar som dig. 50/50 børns sygedage, tandlæge, forældremøder, lektier, hjemme hver dag, hente bringe osv.
Jeg ville aldrig kunne være tilfreds med at min partner havde det sidste ord, blot fordi han var bedre lønnet. Vi er en enhed og vi er forskellige og bidrager forskelligt. Det vigtigste er at man bidrager - ikke hvor mange tusinde man kan lægge på bordet, for man skal også trives i sit job. Og det er bare ikke alle jobs der giver mulighed for en høj løn - ikke engang med ancienniteten. 
Åh jeg kan mærke på de forskellige svar, at det bliver læst som om, at jeg er den, som er der for børnene hele tiden og at han aldrig er der. Måske lidt skarpt stillet op, men det er da heldigvis ikke tilfældet. Jeg har et job, hvor jeg er nødsaget til at arbejde en del mere end 37 timer for at tjene, hvad jeg gør. Samtidig giver mit job også noget fleksibilitet ift det at være en familie og hvor han fx ikke behøver bekymre sig, hvis han skal ud at rejse, så kan jeg stadig passe mit arbejde, selvom han er væk. Men det er da hårdt. Der er ting, som egentlig er nemmere, når han er væk og det er nok fordi at så ved jeg, der kun er mig, men på samme tid også hårdt fordi der kun er mig. Men dertil kommer også ansvaret for at opdage, at der SNART mangler mælk i køleskabet eller at børnene skal lave lektier eller skal i bad eller at passe en sengetid eller hvordan man opfører sig, når man bor sammen med andre mennesker eller bare i det hele taget det med at have overblikket osv osv. Jeg har påtaget mig rigtig mange opgaver og meget ansvar i årenes løb og jeg har også de sidste par prøvet at afgive noget ansvar, fordi ellers så knækker jeg, men det har ikke været uden bump på vejen.
Det er også et familieejet firma, han er en del af, så det gør det lidt mere kringlet en som så bare at bede ham om at finde noget andet og jeg tænker heller ikke, at jeg skal være en del af det firma, uanset om han dør, bliver invalid eller hvis vi gik fra hinanden. Men de penge, han tjener der, dem ser jeg som en fællesting. Ligesom at de penge, jeg tjener, er en fællesting. Forskellen er bare, at han faktisk har muligheden for at skabe en kæmpe opsparing til sig selv og hvor jeg ikke kan bestemme noget som helst, fordi han vil sige "det er jo mine penge, det er mig, der har tjent dem"... han SIGER, at det da også skal være fælles, men det oplever jeg bare ikke. Jeg har oplevelsen af, at han gerne vil beholde dem som sit eget. Og det er en underlig følelse at gå ind i et ægteskab på. Men for at han kan få den løn, for at han kan få noget ekstra udbetalt, så kræver det jo også, at jeg skal synes, at det er okay at være alenemor i den uge, han er væk. Det kan jeg jo så vælge, at det er det, fordi det også kommer mig og familien til gode. Jeg kan ikke synes, det er okay at være alenemor i de uger eller acceptere lange arbejdsdage for at han bare kan tjene penge til sig selv
I min verden, så er det en skæv magtfordeling, for penge er bare lig med magt. Og det jeg mener er, at hvis jeg synes, vi skal bruge penge på noget bestemt, så kan det da godt være, at han også synes, det er en god idé, men hvis han ikke synes, det er en god idé, så er det hans penge og dermed ham, der bestemmer. Jeg ser os også som en enhed. Altså så vi gør tingene mulige for hinanden, men hvis han bliver ved med at ville beholde for sig selv, så er det også svært for mig at støtte ham 100%. I går brugte han også en formulering, at "jeg havde da også nydt godt af, at han er en del af det firma"... altså ligesom om, at jeg skal da ikke komme her og sige, at jeg ikke har fået noget som helst. Og jeg blev bare så ked af den formulering, jeg synes, den var så tarvelig, fordi han bare slet ikke forstår, hvad jeg også må acceptere for at han kan have den stilling, han har og for at vi kan bo, hvor vi bor.
Hvis jeg skal åbne alle døre og muligheder for ham, så er det også for at skabe en fælles fremtid for vores familie og hvor vi har lige meget at skulle have sagt. Ellers er jeg bange for, at kunne jo lige så godt være ham, der om 10 år vil skilles og så har jeg gået og haft afsavn til fordel for familien og så smutter han med det hele, fordi jeg engang underskrev et dokument.
Men jeg kan ikke finde ud af, hvad der fair. Jeg er ikke ude efter hans penge (og han er altså ikke millionær eller noget, han er bare bedre stillet end mig), jeg vil bare også gerne have, det skal være lige og retfærdigt for os begge, for vi er en enhed lige indtil den dag, vi dør (eller forhåbentligt aldrig: til den dag, vi måtte gå fra hinanden). Det føles rart at gå til en advokat for at sikre hinanden, vi har nemlig erfaret, at det godt kan betale sig med nogle ting, hvor det ikke er nok bare at blive gift, men det omhandler ikke økonomien på en måde, hvad er dit og mit, men mere for at sikre at den anden ikke kommer til at stå i lort til halsen. Det er da kærlighed for mig.