Barsel som lærer - sommerferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2023

lineog4

Anonym skriver:

Er det så korrekt forstået at de skulle ha varslet det, når de nu åbenbart ændrer ferieugerne i sommerferien i år?

Det kommer jo helt an på hans kontrakt. For har han fx 6 ugers ferie eller har han 4 ugers ferie og så tvungen afspadsering?

En lærer på en folkeskole som mig, jeg har 5 ugers ferie plus en 6. Ferieufe jeg kan vælge at afholde eller få udbetalt. Mine 5 uger er placeret med 4 uger i sommerferien og en uge i uge 8. 

Jeg er dog ansat i en kommune med en lokalaftale, hvor vi var 210 arbejdsdage om året. Dvs. Der er dage som hverken er ferie, helligdage eller weekender, hvor vi ikke skal arbejde. Det er tvibgen afspadsering og ligger fx i forlængelse af sommerferien. De timer skal jo oparbejdes for at kunne afspadseres, og det skal din mand tale med sin arbejdsplads om. Og ja så vil jeg da på det kraftigste anbefale at få læst kontrakten grundigt igennem, og er den ikke god nok så måske søge et sted, hvor der er styr på tingene. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2023

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Er det så korrekt forstået at de skulle ha varslet det, når de nu åbenbart ændrer ferieugerne i sommerferien i år?

Igen, det er ikke sikkert de har ændret ferien. Men som andre skriver er læreres arbejdstid oftest lidt sjovt skruet sammen og fri er ikke det samme som ferie og det afhænger jo af hvad der står i hans kontrakt/ deres medarbejder håndbog, hvordan de to uger tolkes om det er ferie, tvungen afspadsering eller uger som lærerne selv vælger om de vil afspadsere og have mere travlt resten af skoleåret eller bruger på at forberede sig, så de kan holde en arbejdsuge tættere på 37 timer, når undervisningen går igang. Og alt efter svaret på det spørgsmål, så kan de eller i have ret.

.en i må læse kontrakten evt. Søge hjælp til at forstå den hos hans fagforening.

Anmeld Citér

7. juni 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
drabo skriver:

Igen, det er ikke sikkert de har ændret ferien. Men som andre skriver er læreres arbejdstid oftest lidt sjovt skruet sammen og fri er ikke det samme som ferie og det afhænger jo af hvad der står i hans kontrakt/ deres medarbejder håndbog, hvordan de to uger tolkes om det er ferie, tvungen afspadsering eller uger som lærerne selv vælger om de vil afspadsere og have mere travlt resten af skoleåret eller bruger på at forberede sig, så de kan holde en arbejdsuge tættere på 37 timer, når undervisningen går igang. Og alt efter svaret på det spørgsmål, så kan de eller i have ret.

.en i må læse kontrakten evt. Søge hjælp til at forstå den hos hans fagforening.

Udfordringen kan være, at fagforeningen ikke vil have medlemmer fra skoler uden overenskomst. 

Anmeld Citér

7. juni 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Anonym skriver:

Der er ikke noget der hedder 0-dage på hans arbejde  

det mærkelige er at hans ugenorm er sat til over 40 timer, men de vil kun beregne hans barsel som 37 timer. 

han har skrevet datoer i barselsplanen. 

Det skal du kun være glad for. Ellers bruges barslen hurtigere. 

Jeg er på deltid efter barsel og har en ugentlig barselsdag, og min chef havde meldt ind til udbetaling Danmark at jeg afholdte 7,5 timer i ugen, og jeg kom til at mangle en dag i slutningen af min barsel fordi hun i stedet skulle have skrevet 7,4 time.

Anmeld Citér

12. juni 2023

Girafmor

Som tidligere nævnt er det en forudsætning for privatskoler og friskoler at de betaler løn efter overenskomst, da de får statsmidler.

Jeg ville godt nok undersøge om det nu kan passe at de ikke har overenskomst - det lyder ualmindelig mystisk hvis det kunne lade sig gøre. Det er trods alt 75% af midlerne der kommer fra staten, så de fleste skoler får altså tilskud derfra - og skal dermed have overenskomst...

Anmeld Citér

12. juni 2023

Anonym

Min mand har ferie en uge senere end børnene og starter også job igen en uge før børnene. Så 4 uger 

Anmeld Citér

13. juni 2023

Mor og meget mere

Girafmor skriver:

Som tidligere nævnt er det en forudsætning for privatskoler og friskoler at de betaler løn efter overenskomst, da de får statsmidler.

Jeg ville godt nok undersøge om det nu kan passe at de ikke har overenskomst - det lyder ualmindelig mystisk hvis det kunne lade sig gøre. Det er trods alt 75% af midlerne der kommer fra staten, så de fleste skoler får altså tilskud derfra - og skal dermed have overenskomst...

Det kan godt lade sig gøre, desværre: “DLF overenskomstdækker stadig kun seks ud af i alt 72 private dagbehandlingsskoler på landsplan.” - https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-09-2023-greve-kommune-kobenhavn-kommune/efter-arelang-konflikt-taler-parter-nu-sammen/4716255

Anmeld Citér

13. juni 2023

Girafmor

Mor og meget mere skriver:

Det kan godt lade sig gøre, desværre: “DLF overenskomstdækker stadig kun seks ud af i alt 72 private dagbehandlingsskoler på landsplan.” - https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-09-2023-greve-kommune-kobenhavn-kommune/efter-arelang-konflikt-taler-parter-nu-sammen/4716255

Ja, okay så giver det jo desværre mening. Jeg havde ikke lige opfattet at det var indenfor specialområdet, det kan jeg ikke siges at have nogen viden om

Er godt nok træls situation at stå i. Så er der ikke så meget andet at gøre end at få fagforeningen til at hjælpe med ansættelsesbeviset, og se om der er nogen overtrædelser der...

Anmeld Citér

14. juni 2023

Mor og meget mere

Girafmor skriver:

Ja, okay så giver det jo desværre mening. Jeg havde ikke lige opfattet at det var indenfor specialområdet, det kan jeg ikke siges at have nogen viden om

Er godt nok træls situation at stå i. Så er der ikke så meget andet at gøre end at få fagforeningen til at hjælpe med ansættelsesbeviset, og se om der er nogen overtrædelser der...

Som nævnt kan det med fagforeningen være en udfordring, eftersom i hvert fald DLF og FSL ekskluderer medlemmer, som arbejder på skoler uden overenskomst. Jeg ved ikke, hvordan “de gule” stiller sig til det, og om TS’ mand evt. er medlem af én af disse. Ellers står man på egne ben, når man vælger at lade sig ansætte et sted uden overenskomst. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.