Barsel som lærer - sommerferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2023

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Hvis han normalt har haft mere end fire ugers sommerferie, er det meget usædvanligt. Som lærere har vi fem ugers ferie på et år, og normalt ligger de 3-4 af disse i sommerferien. I min kommune er det uge 28, 29, 30 og 31 i år. 
Så - hvis han udover de fire uger plejer at have sommerferie 2-3 uger mere - og oveni det har ferie i uge 42 og/eller 8 - er hans normale forhold meget favorable. Det bliver jo 7-9 ugers ferie på et år! 
Jeg ville ikke protestere.

Her vil jeg gerne lige pointere at hans årsnorm kommer op på det normale timeantal som enhver anden, hvis ikke mere. Der er lejrskoler, møder og weekendkurser. Så nej, hans normale forhold er ikke særlig favorable. Derudover får han ikke løn under barsel. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2023

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Hans sommerferie (og kollegaernes) er sikkert kun 4 uger lang. Lærere har ikke længere ferie end alle andre. De resterende undervisningsfri uger er tid, hvor han enten forventes at arbejde (forberede sin kommende undervisning) eller afspadsering, som han forventes at betale ved at arbejde ekstra resten af året.

Så på den måde har hans arbejdsplads ret i at han skal bruge barsel de uger medmindre han vil risikere at blive indkaldt til f.eks. møder eller andet. Han kan selvfølgelig starte barslen senere, men så løber han risikoen for at få arbejdsopgaver i de uger. Nu planlægger man meget forskelligt fra skole til skole, men de skoler jeg har været på, har de to uger ofte været fyldt med møder, efteruddannelse og meget andet, som man ville forventes at skulle deltage i, hvis man ikke var på barsel.

I de (mange, mange) år han har arbejdet der, har han aldrig haft så kort sommerferie som de præsenterer i hans barselsplan. Han vil også skulle møde 1-2 uger før alle andre kollegaer efter ferien. Det giver ikke rigtig mening for os. De har altid startet op omkring 4-7 august. 

Anmeld Citér

7. juni 2023

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

I de (mange, mange) år han har arbejdet der, har han aldrig haft så kort sommerferie som de præsenterer i hans barselsplan. Han vil også skulle møde 1-2 uger før alle andre kollegaer efter ferien. Det giver ikke rigtig mening for os. De har altid startet op omkring 4-7 august. 

I skal bare huske at hvis han holder de par uger som 0-dage altså afspadsering og så går på barsel. Så har han færre dage til at indhente de timer, da hans barsel kun tæller 37 timer pr. Uge. Og alt efter længden på hans barsel og hvordan de kører deres norm, så kan det måske være svært/hårdt at indhente 2 ugers afspadsering på et par måneder

derudover så er det ikke ferie, men afspadsering eller 0 dage, og de kan sagtens være centralt placeret.

i forhold til barselplanen har han skrevet datoer eller bare jeg starter min barsel efter sommerferien, for så er det jo rigtigt at barslen vil starte når feriedagene er forbi og han overgår til 0-dage.

men hvis han er medlem af en fagforening, så hiv fat i dem .

Anmeld Citér

7. juni 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Noget helt er om de har varslet hans ferie i korrekt tid? Altså de 4 ugers sommerferie og perioden de ligger i?

for ellers er der måske noget at hente der.

Anmeld Citér

7. juni 2023

Anonym trådstarter

drabo skriver:

I skal bare huske at hvis han holder de par uger som 0-dage altså afspadsering og så går på barsel. Så har han færre dage til at indhente de timer, da hans barsel kun tæller 37 timer pr. Uge. Og alt efter længden på hans barsel og hvordan de kører deres norm, så kan det måske være svært/hårdt at indhente 2 ugers afspadsering på et par måneder

derudover så er det ikke ferie, men afspadsering eller 0 dage, og de kan sagtens være centralt placeret.

i forhold til barselplanen har han skrevet datoer eller bare jeg starter min barsel efter sommerferien, for så er det jo rigtigt at barslen vil starte når feriedagene er forbi og han overgår til 0-dage.

men hvis han er medlem af en fagforening, så hiv fat i dem .

Der er ikke noget der hedder 0-dage på hans arbejde  

det mærkelige er at hans ugenorm er sat til over 40 timer, men de vil kun beregne hans barsel som 37 timer. 

han har skrevet datoer i barselsplanen. 

Anmeld Citér

7. juni 2023

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Noget helt er om de har varslet hans ferie i korrekt tid? Altså de 4 ugers sommerferie og perioden de ligger i?

for ellers er der måske noget at hente der.

Nej de har intet varslet  

Anmeld Citér

7. juni 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der er ikke noget der hedder 0-dage på hans arbejde  

det mærkelige er at hans ugenorm er sat til over 40 timer, men de vil kun beregne hans barsel som 37 timer. 

han har skrevet datoer i barselsplanen. 

Nu er det jo svært at vide, hvad de går efter, når der ikke er overenskomst, men hvis de læner sig op ad normale arbejdstidsregler for lærere, så er den del af elevernes ferier, som ikke er enten ferie eller forberedelse for lærerne, kollektiv “tvungen afspadsering”. Det udløses, fordi vi i almindelige arbejdsuger skal arbejde 41 eller 42 timer. Eller omvendt (og same same) - vi skal arbejde 41-42 timer om ugen i en fuldtidsstilling de 40 uger af året, hvor eleverne ikke har ferie samt i forberedelsesugerne - så kommer de fem ugers ferie oveni - og tilbage er det, nogle kalder 0-dage og andre tvungen afspadsering. Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke gør tilsvarende på hans arbejdsplads - netop når han normalt er over de 40 timer. Hvordan skulle de ellers regulere det, så han ender med 37 timer i gennemsnit? 
I praksis har han muligvis holdt ferie op til syv uger i sommerferien, men det  er næppe ferie rent formelt/teknisk, uanset om de kalder det 0-dage, afspadsering eller ej. 

Uanset hvad, så bliver det til gætterier, hvordan de strikker det sammen på hans skole, og derfor vil fagforeningen være det rette sted at spørge - hvis altså han overhovedet kan stå i fagforening? DLF vil ikke organisere medlemmer, der arbejder på skoler uden overenskomst, og jeg ved ikke med friskolernes fagforening. 

Umiddelbart tænker jeg, at hans situation, hvis tingene ikke er helt efter bogen, er vanskelig at gøre noget ved, når han er et sted uden overenskomst - så er der jo ikke nogen “bog”. 

Anmeld Citér

7. juni 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Det med ferievarslingen kan stå i hans kontrakt eller medarbejderhåndbog, altså at ugerne … er ferie, så skal der ikke varsles hvert år medmindre de vil ændre ugerne.

men i skal nok se på hans kontrakt, er han ansat til 37 timer om ugen med den sædvanlige ferie eller f.eks 40 timer om ugen og ekstra ferie. Når der ikke er nogen overenskomst, så har han kun sin kontrakt at gå ud fra og de vilkår som står i den.

men som skrevet hvis han er ansat til 37 timer i gennemsnit, men med tvungen afspadsering, så vil hans normale ugenorm ligge over 37 timer, men hans barsel kun tælle 37 timer, er han derimod ansat til 40 timer vil hans barsel tælle 40 timer.

Anmeld Citér

7. juni 2023

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Det med ferievarslingen kan stå i hans kontrakt eller medarbejderhåndbog, altså at ugerne … er ferie, så skal der ikke varsles hvert år medmindre de vil ændre ugerne.

men i skal nok se på hans kontrakt, er han ansat til 37 timer om ugen med den sædvanlige ferie eller f.eks 40 timer om ugen og ekstra ferie. Når der ikke er nogen overenskomst, så har han kun sin kontrakt at gå ud fra og de vilkår som står i den.

men som skrevet hvis han er ansat til 37 timer i gennemsnit, men med tvungen afspadsering, så vil hans normale ugenorm ligge over 37 timer, men hans barsel kun tælle 37 timer, er han derimod ansat til 40 timer vil hans barsel tælle 40 timer.

Er det så korrekt forstået at de skulle ha varslet det, når de nu åbenbart ændrer ferieugerne i sommerferien i år?

Anmeld Citér

7. juni 2023

lineog4

Anonym skriver:

Halløj,

vi kæmper med min mands arbejdsplads vedrørende hans del af barslen. Han er lærer på en lille privatskole og har ingen overenskomst. Hans arbejdsplads mener nu at hans sommerferie er 4 uger lang og slutter omkring 20-25. Juli. Derefter vil de have at han skal gå på de sidste ugers barsel.

vi har hele tiden regnet med at han fik den samme længde sommerferie som altid og som hans kollegaer. Det resulterer i at vores barn pt. Kun vil have 2-3 dage til indkøring og at han skal starte på arbejde 2-3 uger før vi havde planlagt det. 

Er der nogen der har erfaring med barsel hen over sommerferien som lærer? Hvad Har I gjort? Og har I også fået afkortet jeres sommerferie?

Jeg er lærer i en folkeskole og dermed med overenskomst. Jeg har også "kun" 4 ugers ferie i sommerferien, de ekstra dage (det er i år en uge mere) er afspadsering, og jeg tænker ikke det kan ses som ferie og være uden for barslen. Derimod ville min ledelse skulle fortælle mig, hvornår jeg så enten skulle afspadsere det eller ikke arbejde det over i de andre uger. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.