Anonym skriver:
Der er ikke noget der hedder 0-dage på hans arbejde
det mærkelige er at hans ugenorm er sat til over 40 timer, men de vil kun beregne hans barsel som 37 timer.
han har skrevet datoer i barselsplanen.
Nu er det jo svært at vide, hvad de går efter, når der ikke er overenskomst, men hvis de læner sig op ad normale arbejdstidsregler for lærere, så er den del af elevernes ferier, som ikke er enten ferie eller forberedelse for lærerne, kollektiv “tvungen afspadsering”. Det udløses, fordi vi i almindelige arbejdsuger skal arbejde 41 eller 42 timer. Eller omvendt (og same same) - vi skal arbejde 41-42 timer om ugen i en fuldtidsstilling de 40 uger af året, hvor eleverne ikke har ferie samt i forberedelsesugerne - så kommer de fem ugers ferie oveni - og tilbage er det, nogle kalder 0-dage og andre tvungen afspadsering. Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke gør tilsvarende på hans arbejdsplads - netop når han normalt er over de 40 timer. Hvordan skulle de ellers regulere det, så han ender med 37 timer i gennemsnit?
I praksis har han muligvis holdt ferie op til syv uger i sommerferien, men det er næppe ferie rent formelt/teknisk, uanset om de kalder det 0-dage, afspadsering eller ej.
Uanset hvad, så bliver det til gætterier, hvordan de strikker det sammen på hans skole, og derfor vil fagforeningen være det rette sted at spørge - hvis altså han overhovedet kan stå i fagforening? DLF vil ikke organisere medlemmer, der arbejder på skoler uden overenskomst, og jeg ved ikke med friskolernes fagforening.
Umiddelbart tænker jeg, at hans situation, hvis tingene ikke er helt efter bogen, er vanskelig at gøre noget ved, når han er et sted uden overenskomst - så er der jo ikke nogen “bog”.
Anmeld
Citér