Barsel som lærer - sommerferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.177 visninger
28 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juni 2023

Anonym trådstarter

Halløj,

vi kæmper med min mands arbejdsplads vedrørende hans del af barslen. Han er lærer på en lille privatskole og har ingen overenskomst. Hans arbejdsplads mener nu at hans sommerferie er 4 uger lang og slutter omkring 20-25. Juli. Derefter vil de have at han skal gå på de sidste ugers barsel.

vi har hele tiden regnet med at han fik den samme længde sommerferie som altid og som hans kollegaer. Det resulterer i at vores barn pt. Kun vil have 2-3 dage til indkøring og at han skal starte på arbejde 2-3 uger før vi havde planlagt det. 

Er der nogen der har erfaring med barsel hen over sommerferien som lærer? Hvad Har I gjort? Og har I også fået afkortet jeres sommerferie?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2023

Anonym

Anonym skriver:

Halløj,

vi kæmper med min mands arbejdsplads vedrørende hans del af barslen. Han er lærer på en lille privatskole og har ingen overenskomst. Hans arbejdsplads mener nu at hans sommerferie er 4 uger lang og slutter omkring 20-25. Juli. Derefter vil de have at han skal gå på de sidste ugers barsel.

vi har hele tiden regnet med at han fik den samme længde sommerferie som altid og som hans kollegaer. Det resulterer i at vores barn pt. Kun vil have 2-3 dage til indkøring og at han skal starte på arbejde 2-3 uger før vi havde planlagt det. 

Er der nogen der har erfaring med barsel hen over sommerferien som lærer? Hvad Har I gjort? Og har I også fået afkortet jeres sommerferie?

Hvordan kan det være der ikke er en overenskomst? Blot nysgerrig.

Anmeld Citér

7. juni 2023

Pb18

Hvad siger den barselsplan i har sendt til dem 6/8 uger efter barnets fødsel? Der er planen jo lagt og hvis de har godkendt den, så gælder det vel? 

Anmeld Citér

7. juni 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvordan kan det være der ikke er en overenskomst? Blot nysgerrig.

Det er en privat institution, så det er ikke er krav at de skal have en overenskomst. 

Anmeld Citér

7. juni 2023

Anonym trådstarter

Pb18 skriver:

Hvad siger den barselsplan i har sendt til dem 6/8 uger efter barnets fødsel? Der er planen jo lagt og hvis de har godkendt den, så gælder det vel? 

Min mand sendte barselsplanen for sent. Den blev først sendt i foråret men de har hverken rigtig godkendt det eller afvist det dengang. 

Anmeld Citér

7. juni 2023

Anonym

Anonym skriver:

Det er en privat institution, så det er ikke er krav at de skal have en overenskomst. 

Har han en fagforening han kan forhøre sig hos?

Jeg ved ikke, hvilke regler der gælder, hvis ikke der er en overenskomst og han har sendt barselsplanen for sent og de ikke har reageret på den

Anmeld Citér

7. juni 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Hans sommerferie (og kollegaernes) er sikkert kun 4 uger lang. Lærere har ikke længere ferie end alle andre. De resterende undervisningsfri uger er tid, hvor han enten forventes at arbejde (forberede sin kommende undervisning) eller afspadsering, som han forventes at betale ved at arbejde ekstra resten af året.

Så på den måde har hans arbejdsplads ret i at han skal bruge barsel de uger medmindre han vil risikere at blive indkaldt til f.eks. møder eller andet. Han kan selvfølgelig starte barslen senere, men så løber han risikoen for at få arbejdsopgaver i de uger. Nu planlægger man meget forskelligt fra skole til skole, men de skoler jeg har været på, har de to uger ofte været fyldt med møder, efteruddannelse og meget andet, som man ville forventes at skulle deltage i, hvis man ikke var på barsel.

Anmeld Citér

7. juni 2023

Pb18

Anonym skriver:

Min mand sendte barselsplanen for sent. Den blev først sendt i foråret men de har hverken rigtig godkendt det eller afvist det dengang. 

Det er selvfølgelig uheldigt at I har sendt planen for sent. Tidsfristen er jo netop for at arbejdspladsen kan planlægge. Men det er også lidt dårligt at dem at de ikke har kontaktet ham angående at de ikke er enige med planen eller evt rykket for den da fristen har gået.

Men han må jo snakke med dem, måske kan han forlænge barslen selvbetalt så I kan køre jeres barn ordentlig ind? Men inden da, så kontakt fagforening (hvis han har en) og ellers udbetaling Danmark for at høre, om de måske har nogle råd 

Anmeld Citér

7. juni 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Halløj,

Hvis han normalt har haft mere end fire ugers sommerferie, er det meget usædvanligt. Som lærere har vi fem ugers ferie på et år, og normalt ligger de 3-4 af disse i sommerferien. I min kommune er det uge 28, 29, 30 og 31 i år. 
Så - hvis han udover de fire uger plejer at have sommerferie 2-3 uger mere - og oveni det har ferie i uge 42 og/eller 8 - er hans normale forhold meget favorable. Det bliver jo 7-9 ugers ferie på et år! 
Jeg ville ikke protestere.

Anmeld Citér

7. juni 2023

Girafmor

Hej TS

1) Det lyder meget usædvanligt (og helt ærligt mystisk) at en privatskole ikke har overenskomst - er selv på en, og arbejder med løn. Vi SKAL følge og betale løn efter LC overenskomsten for lærere, vi tæller som statslig arbejdsplads, da vi får tilskud fra ministeriet.. 

2) Ifølge førnævnte overenskomst har lærere 4 ugers ferie i sommerperioden - mener den i år er de sidste 18 hverdage i juli og de første 2 hverdage i august. Alt derudover er egentlig arbejdsdage - og hvis lærerne på hans skole har såkaldte 0-dage her, altså dage med 0 timer, skal de have timerne ud over resten af året.

3) Hvis han har meldt barsel ind og de ikke har protesteret, ville jeg også snakke med fagforening om det er en accept. Men det ændrer jo nok ikke på at han kun har de 4 ugers ferie...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.