Opsparing barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. maj 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Jeg har heller ikke noget videre pensionsopsparing, men jeg nægter simpelthen at leve på "hvis nu han forlader mig" det tænker jeg da er et skråplan og så meget kan barsler næppe gøre, deltid gør selvfølgelig noget, men der er jo også folkepensionen og det er da også en pæn sjat , så jer ville/gør personligt ikke meget i det

Du har ret.

- Men hele hans familie er ny kone og pap børn, de har alle forladt deres koner, ingen i min familie er skilt, men når jeg ser det hvergang vi ser dem påvirker det mig -

De har alle fundet en ny på arbejde - 

Jeg vil ikke leve sådan, fordi det er noget møg, men synes bare jeg skylder mig selv en “redningsbåd” gider ikke leve som en fattig mus i mine gamle dage 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2023

Anonym

Hvis du er på deltid for at familielivet hænger sammen, kunne han så ikke betale forskellen i beløbsstørrelse til fuldtid til din pensionsopsparing?

Ift nordnet mm så husk at der er gebyrer ved alle opsparinger, så måske er det smartere at de bare ryger på din alm pensionsopsparing? Og kig på om du tør øge din risikoprofil der? Har du skiftet jobs har du muligvis opsparinger i forskellige selskaber. Sørg for at få dem samlet, så de ikke bliver ædt op af gebyrer. 

Anmeld Citér

22. maj 2023

Anonym

Det her er sagt med den bedste mening i hjertet. Men nogle af de råd du har fået er simpelthen ikke gode nok. 

en kvart million til pension er på ingen måder nok. Du skal sikre dig selv på bedst mulig måde og jeg vil som tommelfingerregel ikke være tilfreds med under 1 million i pension ved pensionsalderen. Så de 1.000kr du vil indbetale hver måned skal nok nærmere være 4-5 tusinde, alt afhængig af din alder.

Du kan jo som udgangspunkt se hvad din mand sætter til side til pension hver måned gennem arbejdet. Det er nok i omegnen af 8-10 tusinde?Hvorfor er dit arbejde i hjemmet så kun 1.000kr værd?

Hvis du ikke har nogen pension via dit arbejde, så vil jeg starte med at indbetale maks ind på en selvoprettet alderspension hos fx Nordnet. En alderspension bliver heller ikke modregnet sociale ydelser, så der er du safe, hvis det skulle være tilfældet senere i livet. 

Anmeld Citér

22. maj 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Tag en snak med din Banks pensionsrådgiver for forskellige typer pensionsopsparinger giver mening alt efter din indkomst og det du gerne vil have når du går på pension. 

en anden som vi sjældent taler om i forhold til pension er at de også har dækninger i forhold til og tabt arbejdsevne, så det skal man også se på.

og ja der skal nok spares noget mere end 1000 kr op om måneden, for at indhente det tabte. Du kan også starte med at besøge pensionsinfo, hvor du kan få et samlet billede af din pensionsopsparing og regne på hvordan dit pensionist liv ser ud indkomstmæssigt.

og det er altså helt ok at sikre sig selv pensionsmæssigt, der er mange ting, sim gør man kan blive enlig pensionist og selvom det er usexet at planlægge i forhold til hvad nu hvis vi ikke bliver sammen, så lyder det jo til at ts` mand gør netop det, når han ikke vil dele sin pension, og det er totalt fair. 

Anmeld Citér

22. maj 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Fortvivlet skriver:

Jeg har heller ikke noget videre pensionsopsparing, men jeg nægter simpelthen at leve på "hvis nu han forlader mig" det tænker jeg da er et skråplan og så meget kan barsler næppe gøre, deltid gør selvfølgelig noget, men der er jo også folkepensionen og det er da også en pæn sjat , så jer ville/gør personligt ikke meget i det

Det er lidt at tale imod bedre vidende, at mene, at det ikke er et reelt problem - faktisk kommer mange kvinder ufrivilligt i klemme sent i livet, ved ikke at forholde sig til egen pension.

En lille hurtig fra politiken: https://politiken.dk/annoncoerbetaltindhold/Arbejdernes_Landsbank/art9294473/Derfor-er-det-vigtigt-at-tale-om-pension-med-din-partner-Som-kvinde-kan-du-komme-økonomisk-i-klemme.#:~:text=Tal%20fra%20Danmarks%20Statistik%20viser,række%20til%20fire%20år%20mere.

Kvinders pension er i gennemsnit 24% lavere end mænds - trods at kvinders pension skal række i gennemsnit 4 år længere, fordi de lever længere. Folkepension kan i øvrigt næppe tælles for en “pæn sjat”, hvis der er det eneste man har udbetalt - grundbeløbet for i år var knapt 6700 kr.

At tale om pension handler ikke om skråplan eller usexede skilsmisseforventninger, men om uafhængighed, lighed og rettidig omhu, ligesom fx alle de forsikringer man render rundt og håber på aldrig at skulle bruge til noget.

Og hvis man lever et langt og lykkeligt liv sammen, er det jo i øvrigt slet ikke noget problem at have sørget for at pengene er ligeligt fordelt på begges konti - for så deler man jo bare fortsat … 

Anmeld Citér

22. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det her er sagt med den bedste mening i hjertet. Men nogle af de råd du har fået er simpelthen ikke gode nok. 

en kvart million til pension er på ingen måder nok. Du skal sikre dig selv på bedst mulig måde og jeg vil som tommelfingerregel ikke være tilfreds med under 1 million i pension ved pensionsalderen. Så de 1.000kr du vil indbetale hver måned skal nok nærmere være 4-5 tusinde, alt afhængig af din alder.

Du kan jo som udgangspunkt se hvad din mand sætter til side til pension hver måned gennem arbejdet. Det er nok i omegnen af 8-10 tusinde?Hvorfor er dit arbejde i hjemmet så kun 1.000kr værd?

Hvis du ikke har nogen pension via dit arbejde, så vil jeg starte med at indbetale maks ind på en selvoprettet alderspension hos fx Nordnet. En alderspension bliver heller ikke modregnet sociale ydelser, så der er du safe, hvis det skulle være tilfældet senere i livet. 

Tak! 

Jeg vil undersøge det - Har lidt pension men slet ikke i den størrelse jeg skal ha i en alder af 36 år

Anmeld Citér

22. maj 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Du har ret.

- Men hele hans familie er ny kone og pap børn, de har alle forladt deres koner, ingen i min familie er skilt, men når jeg ser det hvergang vi ser dem påvirker det mig -

De har alle fundet en ny på arbejde - 

Jeg vil ikke leve sådan, fordi det er noget møg, men synes bare jeg skylder mig selv en “redningsbåd” gider ikke leve som en fattig mus i mine gamle dage 

Jeg tænker altså ikke sådan noget er arveligt ?

Nu kan jeg kun skrive ud fra mig selv. Min mand begyndte at sparer op på sin pension da han begyndte at arbejder nærmest som 13 årige. Han har vist noget i aktier også  Jeg har aldrig rørt min pension og har kun den jeg har i kva af arbejde, jeg synes på ingen måder det ville være fair at jeg pludselig skulle have noget af hans, da jeg i princippet bare kunne have sat mig ind i det fra starten af samt vælge et job som gav godt, det er jo mine valg.

Selvfølgelig har vi fået børn sammen osv og tænker jeg da også at vi skal dele pensionstilværelsen sammen til den tid, men skulle vi gå fra hinanden, ja så er det bare ærgerligt, jeg har jo heller ikke arbejdet i barslen, men fået lov at gå og hygge mig herhjemme med børnene, det er jo noget min mand aldrig kan gøre om og få lov til , der er jo forskellige goder 

Anmeld Citér

22. maj 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
StortOgSmåt skriver:

Det er lidt at tale imod bedre vidende, at mene, at det ikke er et reelt problem - faktisk kommer mange kvinder ufrivilligt i klemme sent i livet, ved ikke at forholde sig til egen pension.

En lille hurtig fra politiken: https://politiken.dk/annoncoerbetaltindhold/Arbejdernes_Landsbank/art9294473/Derfor-er-det-vigtigt-at-tale-om-pension-med-din-partner-Som-kvinde-kan-du-komme-økonomisk-i-klemme.#:~:text=Tal%20fra%20Danmarks%20Statistik%20viser,række%20til%20fire%20år%20mere.

Kvinders pension er i gennemsnit 24% lavere end mænds - trods at kvinders pension skal række i gennemsnit 4 år længere, fordi de lever længere. Folkepension kan i øvrigt næppe tælles for en “pæn sjat”, hvis der er det eneste man har udbetalt - grundbeløbet for i år var knapt 6700 kr.

At tale om pension handler ikke om skråplan eller usexede skilsmisseforventninger, men om uafhængighed, lighed og rettidig omhu, ligesom fx alle de forsikringer man render rundt og håber på aldrig at skulle bruge til noget.

Og hvis man lever et langt og lykkeligt liv sammen, er det jo i øvrigt slet ikke noget problem at have sørget for at pengene er ligeligt fordelt på begges konti - for så deler man jo bare fortsat … 

Folkepensionen er 

Grundbeløb for alle: 6.694

Pensionstillæg enlig: 7.745 kr./måned

Pensionstillæg samlevende: 3.963 kr./måned

Det synes jeg faktisk er ret så meget, taget i betragtningen at det er noget man får og ikke noget man selv sparer op

Anmeld Citér

22. maj 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Fortvivlet skriver:

Folkepensionen er 

Grundbeløb for alle: 6.694

Pensionstillæg enlig: 7.745 kr./måned

Pensionstillæg samlevende: 3.963 kr./måned

Det synes jeg faktisk er ret så meget, taget i betragtningen at det er noget man får og ikke noget man selv sparer op

Jeg tror egentlig, at det for mange, vil være svære beløb at klare sig for, uden væsentlig omlægning af tilværelsen. Og uanset hvad, ændrer det vel egentlig ikke pointen om, at det er en god idé at sikre ligeværd og lige rettigheder mellem ægtefæller?

Især når nu vi ved, at kvinder systematisk står med de dårligste økonomiske kort på hånden i alderdommen, trods at dette er “nemt nok” at undgå, ved at huske at skrue lidt på pensionerne. 

Således undgås også så vidt muligt, at ældre kvinder (og mænd) ikke fremover er nødsagede til at blive i ulykkelige ægteskaber alene af økonomiske grunde.

Og igen … lever man et langt og lykkeligt liv sammen, deler man jo gladeligt alligevel - og så det gør det ingen skade, at der står nogenlunde det samme på begges konti … 

Anmeld Citér

22. maj 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Jeg tænker altså ikke sådan noget er arveligt ?

Nu kan jeg kun skrive ud fra mig selv. Min mand begyndte at sparer op på sin pension da han begyndte at arbejder nærmest som 13 årige. Han har vist noget i aktier også  Jeg har aldrig rørt min pension og har kun den jeg har i kva af arbejde, jeg synes på ingen måder det ville være fair at jeg pludselig skulle have noget af hans, da jeg i princippet bare kunne have sat mig ind i det fra starten af samt vælge et job som gav godt, det er jo mine valg.

Selvfølgelig har vi fået børn sammen osv og tænker jeg da også at vi skal dele pensionstilværelsen sammen til den tid, men skulle vi gå fra hinanden, ja så er det bare ærgerligt, jeg har jo heller ikke arbejdet i barslen, men fået lov at gå og hygge mig herhjemme med børnene, det er jo noget min mand aldrig kan gøre om og få lov til , der er jo forskellige goder 

Jeg er på deltid fordi vi kan ikke få det at hænge sammen! 

vi har tre børn! 

Jeg arbejde vikar!!!! og tager alle sygedag fordi vi har ingen der kan hjælpe! 

- Nej jeg fortjener også at få en gode pension 

Alle kan blive skilt selv dig! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.