Opsparing barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.262 visninger
22 svar
25 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2023

Anonym trådstarter

Efter at ha blevet inspireret på nettet søger jeg råd herinde.

Jeg har et SU som bliver udbetalt i starten af 2024, jeg betaler 1000kr pr måned.

- Nu har jeg snakket med min mand om, da det stopper skal de 1000kr i pension til mig, dvs. putte den i Nordnet eller sådan noget

- Det er fordi jeg er på deltid, jeg har et lavt lønnet arbejde, samt jeg har forlænget min barsel med hvert barn 4 måneder så de var over 1 år da se startede, dvs min pension opsparing er lille 

Vi aftalte de skal bare køre derud af, så om 20 år skulle der gerne være 228.000kr …

MEN MEN vi kan sagtens blive skilt inden jo samt har vi lige nu ikke vildt mange penge til overs med hus, bil, osv osv.

- Hvad er mest fair for mig? 

Jeg tager virkelig meget sleb når det kommer til børnene og sygedag da jeg arbejde vikar …

Min mand tjener kassen, så han kan ikke gå ned i tid 

Samt har jeg tænkte på at starte at læse igen når mit “overskud” kommer tilbage 

Min “værste” frygt at blive skilt om 10 år, og ha ingen penge, og ingen pension når jeg bliver gammel …

Mændene i min mands familie, forlader deres koner i 50 erne for yngre modeller  er selvfølge nervøse om jeg også bliver det 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2023

Girafmor

Jeg vil foreslå dig at du og din mand sammen aftaler at en stor del af din løn går til pensionsopsparing til dig, når du nu ikke tjener så meget (altså jeg ville aftale mere end de 1000).

Så ville han skulle trække mere af læsset med jeres fællesudgifter nu, men du (og i) vil være bedre stillet når I går på pension.

Det synes jeg egentlig er fair, når du nu tager børns sygedage, barsel mv.

Anmeld Citér

21. maj 2023

Anonym trådstarter

Girafmor skriver:

Jeg vil foreslå dig at du og din mand sammen aftaler at en stor del af din løn går til pensionsopsparing til dig, når du nu ikke tjener så meget (altså jeg ville aftale mere end de 1000).

Så ville han skulle trække mere af læsset med jeres fællesudgifter nu, men du (og i) vil være bedre stillet når I går på pension.

Det synes jeg egentlig er fair, når du nu tager børns sygedage, barsel mv.

Hvor meget synes du? 

2000kr er det “nok”? 

Anmeld Citér

21. maj 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det kommer jo an på, hvad slutmålet skal være - og det må I sammen tale med en rådgiver om. Min mand og jeg tjener vidt forskelligt, har forskellige pensions- og barselsvilkår og har skiftevis være mest på ift. hjemmefronten - og selvfølgelig er vi som “makkerpar” igennem livet interesserede I at vi er lige godt stillede og passer på hinanden, også i tilfælde af brud. Derfor gennemgår vi ca. hvert/hvert andet år vores pensioner og sørger for at der ender med at være lige store summer til hver af os … 

Anmeld Citér

21. maj 2023

Anonym

Man kan få lavet et slags notat ved en advokat, hvor pensioner skal indgå i bodeling ved evt skilsmisse. Det skal vi have lavet. Jeg regnede på det og vi har slet ikke økonomi til at indbetale hvad jeg har "mistet" både i indbetalinger og i renters rente for de manglende indbetalinger, regnet frem til pensionsalderen,  pga hjemmepasning og forlængede barsler x3 og gået fra 37 timer før 1. Barn til 25 timer efter..

Anmeld Citér

21. maj 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Det kommer jo an på, hvad slutmålet skal være - og det må I sammen tale med en rådgiver om. Min mand og jeg tjener vidt forskelligt, har forskellige pensions- og barselsvilkår og har skiftevis være mest på ift. hjemmefronten - og selvfølgelig er vi som “makkerpar” igennem livet interesserede I at vi er lige godt stillede og passer på hinanden, også i tilfælde af brud. Derfor gennemgår vi ca. hvert/hvert andet år vores pensioner og sørger for at der ender med at være lige store summer til hver af os … 

Genialt 

- Jeg vil sige det er MIG der skal tage ansvar

Jeg har været omsorgssvigtet så hele min ungdom var jeg i overlevelse tilstand -

første NU i 30 erne kan jeg overskud pension og “forbedre mig selv” 

Anmeld Citér

21. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Man kan få lavet et slags notat ved en advokat, hvor pensioner skal indgå i bodeling ved evt skilsmisse. Det skal vi have lavet. Jeg regnede på det og vi har slet ikke økonomi til at indbetale hvad jeg har "mistet" både i indbetalinger og i renters rente for de manglende indbetalinger, regnet frem til pensionsalderen,  pga hjemmepasning og forlængede barsler x3 og gået fra 37 timer før 1. Barn til 25 timer efter..

Det vil min mand ikke - 100% - det har vi snakket om - Det gøre ondt, men så gøre vi det denne vej istedet 

Han har altid sagt ingen skal røre hans pension - fra starten 

Anmeld Citér

21. maj 2023

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Det vil min mand ikke - 100% - det har vi snakket om - Det gøre ondt, men så gøre vi det denne vej istedet 

Han har altid sagt ingen skal røre hans pension - fra starten 

Så er det jo sådan det er, men så skal du også være helt sikker på at det samme kommer til at gælde for den måde du får sparet ekstra op. Og her tænker jeg at f.eks. En opsparing ved Nordnet nok ville skulle deles.

hiv evt. fat i banken og få talt med en rådgiver om hvordan det er smartest for dig. Hvilken type opsparing, der er rigtigt for dig og din situation og løn osv.

Anmeld Citér

21. maj 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg har heller ikke noget videre pensionsopsparing, men jeg nægter simpelthen at leve på "hvis nu han forlader mig" det tænker jeg da er et skråplan og så meget kan barsler næppe gøre, deltid gør selvfølgelig noget, men der er jo også folkepensionen og det er da også en pæn sjat , så jer ville/gør personligt ikke meget i det

Anmeld Citér

21. maj 2023

Anonym

Fortvivlet skriver:

Jeg har heller ikke noget videre pensionsopsparing, men jeg nægter simpelthen at leve på "hvis nu han forlader mig" det tænker jeg da er et skråplan og så meget kan barsler næppe gøre, deltid gør selvfølgelig noget, men der er jo også folkepensionen og det er da også en pæn sjat , så jer ville/gør personligt ikke meget i det

For mit vedkommende er det over en halv million.. og det var hvad jeg regnede på at have mistet før 3. Barsel

Vi løfter i flok og deler alt, så selvfølgelig skal vi også deles i vores pensionisttilværelse. Men hvis ikke vi når dertil (tænker jeg vi gør ) så er det da træls at man selv står til fattig tilværelse fordi vi i vores unge dage tog fælles beslutning om hvordan børnene skulle passes. 

Vi snakkede også om ægtepagt før vi blev gift, men fordi vi maks havde værdier for 25.000 dengang blev vi enige om at det var ligemeget

Men man er nød til at have sådanne snakke, for det er blåøjet at tro at det ikke kan ske for én selv. Og når først man har besuttet at gå fra hinanden, og man har lovgivningen på sin side.. hvorfor skal man så frivilligt dele sin pension? 

Som en anden skriver: ts du skal sørge for at han ikke kan røre din pension heller så. Enten ved en bestemt slags pensionsopsparing eller få en notar på med fuldstændig særeje over de midler (og deres renters renter) du indbetalter til pension

Jeg ved desværre ikke nok om hvad de forskellige ting hedder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.