Hjælp! Ønsker at stoppe Amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.297 visninger
21 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. april 2023

Babyi2021

Profilbillede for Babyi2021

Håber i har lyst til at dele jeres erfaringer med ammestop?

har et barn på 14 mdr som stadig ELSKER at ligge og blive ammet om natten. Om dagen vil han gerne have en enkelt tår sidst på dagen når vi er kommet hjem fra vuggestue. Jeg synes jeg er ved at være lidt træt af alt det Amning specielt om natten det holder mig virkelig vågen, han bliver ammet omkring 6-11 gange. Jeg synes det er hårdt og har et ønske om at stoppe.

Hver gang vi har trappet lidt ned er han blevet meget syg, blandt andet med infektion efter en operation, lungebetændelse mm. Som har gjort at vi har droppet nedtrapningen. Det er meget svært at trappe ned da han ikke helt forstår at man må få mælk nogle gange og ikke andre

Vores plan var at jeg i de her 5 dage i påsken skulle sove i gæsteværelset imens min mand skulle tage over med min søn så amningen skulle stoppe, desværre gik det totalt i vasken med nedtrapningen.

Her har jeg brug for jeres argument og syn på sagen, er det for synd at prøve med en kold tyrker fra nu af? Alternativet er at vi bliver nødtil at vente til sommerferie med ammestop, da vi begge synes det er hårdt at være så meget på om natten. Men jeg synes der er lidt længe til 

Jeg er også af typen at når vi 100 procent har valgt at stoppe så er det dét vi gør for alt andet vil forvirre vores barn. Men nedtrapning eller ej?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg er til kold-tyrker modellen og det gælder sådan set det meste omkring at skabe vaner med mine unger: Jeg beslutter mig for hvilken model vi kører med og holder fast. Kærligt, tålmodigt og med masser af kys og kram fra enten far eller mor. Det fungerer bare bedst når alle får søvn, putter hurtigt, sover godt, eller hvilen vane vi nu ellers er ude i… sjældent tager det mere end 2-3 dage at vende bøtten når blot vi voksne hviler i at vise hvad vej vi skal … 

Anmeld Citér

5. april 2023

Babyi2021

StortOgSmåt skriver:

Jeg er til kold-tyrker modellen og det gælder sådan set det meste omkring at skabe vaner med mine unger: Jeg beslutter mig for hvilken model vi kører med og holder fast. Kærligt, tålmodigt og med masser af kys og kram fra enten far eller mor. Det fungerer bare bedst når alle får søvn, putter hurtigt, sover godt, eller hvilen vane vi nu ellers er ude i… sjældent tager det mere end 2-3 dage at vende bøtten når blot vi voksne hviler i at vise hvad vej vi skal … 

Okay ja, jeg kan egentlig også godt lide tanken om bare at få det stoppet, men jeg synes hellere ikke det er rart at tænke på den kamp det bliver og hvor ked af det min søn bliver. Men synes egentlig også nedtrapningen ikke helt fungere så godt for os så måske vi bare skal kaste os ud i det og så håbe at det bliver nemmere når jeg ikke er der. Jeg har jo været der under nedtrapningen

Anmeld Citér

5. april 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg fjernede enten dag eller nat amningerne først. 
Hvis jeg var dig ville jeg stoppe med amning om dagen først. Det tager et par dage så har han vænnet sig til det. 
Og derefter tage fat om natten. Fyld dit barn godt op med mad og beslut så at nu er det slut. Personligt ville jeg ikke bare sove i et andet værelse - jeg synes det er for hårdt at fjerne både deres mor fra barnet + amning samtidig. Jeg har været der sammen med mine. Trøstet, nusset, kysset, synget, vugget og så er de faldet i søvn til sidst. 

Anmeld Citér

5. april 2023

Babyi2021

Oddi skriver:

Jeg fjernede enten dag eller nat amningerne først. 
Hvis jeg var dig ville jeg stoppe med amning om dagen først. Det tager et par dage så har han vænnet sig til det. 
Og derefter tage fat om natten. Fyld dit barn godt op med mad og beslut så at nu er det slut. Personligt ville jeg ikke bare sove i et andet værelse - jeg synes det er for hårdt at fjerne både deres mor fra barnet + amning samtidig. Jeg har været der sammen med mine. Trøstet, nusset, kysset, synget, vugget og så er de faldet i søvn til sidst. 

Hvis jeg er i rummet vil han kun mig, så slår han mig bliver ked af det og han føler bare jeg afviser ham. Hvis far er der og han ikke kan blive ammet går det faktisk meget bedre, for så ved han at far ikke giver noget og så føler han sig ikke afvist . Så dejligt det har virket for jer men det vil gøre for ondt på både ham og jeg at være i rummet sammen.

Men det primært om natten han vil ammes den der sidst om dagen tror jeg godt jeg vil kunne undgå ved bare at give ham noget mad. Men jeg vil klart huske på den med godt med mad inden sengetid

Men jeg overvejer også stadig om det skal være nedtrapning først selvom at det er svært for jeg ved ikke om det er bedst for ham

Anmeld Citér

5. april 2023

Krøltop

Babyi2021 skriver:

Hvis jeg er i rummet vil han kun mig, så slår han mig bliver ked af det og han føler bare jeg afviser ham. Hvis far er der og han ikke kan blive ammet går det faktisk meget bedre, for så ved han at far ikke giver noget og så føler han sig ikke afvist . Så dejligt det har virket for jer men det vil gøre for ondt på både ham og jeg at være i rummet sammen.

Men det primært om natten han vil ammes den der sidst om dagen tror jeg godt jeg vil kunne undgå ved bare at give ham noget mad. Men jeg vil klart huske på den med godt med mad inden sengetid

Men jeg overvejer også stadig om det skal være nedtrapning først selvom at det er svært for jeg ved ikke om det er bedst for ham

Kold tyrker … det andet forvirrer mere. Og så hold ved 

Anmeld Citér

5. april 2023

Babyi2021

Krøltop skriver:

Kold tyrker … det andet forvirrer mere. Og så hold ved 

Det kan godt være det er det der skal til ja.

Lige nu er vi også trætte af de vildt mange opvågninger det giver. For så snart han ligger i min seng og jeg drejer imod ham så vil han ammes

Anmeld Citér

5. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Babyi2021 skriver:

Okay ja, jeg kan egentlig også godt lide tanken om bare at få det stoppet, men jeg synes hellere ikke det er rart at tænke på den kamp det bliver og hvor ked af det min søn bliver. Men synes egentlig også nedtrapningen ikke helt fungere så godt for os så måske vi bare skal kaste os ud i det og så håbe at det bliver nemmere når jeg ikke er der. Jeg har jo været der under nedtrapningen

Jamen det er da også “synd for” børn, når vi voksne beslutter os for at noget de gerne vil have, af den ene eller anden grund har bedst af at slutte: Amning, lange putninger, dårlige madvaner, slik… fjernsyn… det bliver jo én lang række af beslutninger vi træffer på deres vegne, uden at det er deres eget ønske. Jeg synes selvsagt, at det så er vores ansvar at vise, at vi ved hvad der er bedst, og tager ansvaret på os - for det er jo os tager beslutninger og viser at det er helt okay at blive ked af det, vred og frustreret over et “nej” (måske endda godt at lære i trygge arme?)… men der er jo som regel gode grunde til vores beslutninger som forældre.

Anmeld Citér

5. april 2023

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Jeg stoppede amning med min datter om natten, da hun var ca samme alder. Det virkede for os at fortælle at mælken sov nu og holde fast i den fortælling gennem vrede og frustration. Vi gav også vand og rugbrød med smør, og jeg var hende nogle gange ud af soveværelset og forsøgte at aflede med at kigge ud på natten og tale om at alting sov nu.

Der er også nogle der bruger plaster på brysterne for at vise at de er gået i stykker og derfor er blevet 'tomme' for mælk.

Men uanset hvilken fortælling man vælger, skal hovedbudskabet være, at der ikke er mere mælk, men masser af kærlighed.

For os var amningen et forhold mellem mor og barn - og derfor også et forhold som jeg skulle afslutte og være i, selvom det var sindsygt hårdt. Så det havde ingen effekt hvis jeg havde overladt den svære overgang til faren, selvom det helt sikkert virker for andre.

Det er nogle år siden, men kan stadig huske at det var mega hårdt nogle dage - men det er al forandring jo i starten ❤️. Til gengæld var det fantastisk bagefter for hele familien, så det var det værd.

Men jeg tror det vigtigste er at vende tankegangen lidt det om. Selvom dit barn bliver ked af det, ulykkelig eller vred på dig, så er det ikke synd for barnet. Tværtimod har du givet dit barn den fantastiske gave at blive ammet i 14 måneder - og lige nu er du igang med at give gaven at blive mere selvstændig og klar til at stå på egne ben. Det her er bare et lille skridt mod at dit barn bliver stor og sej og det er det bedste vi kan give dem - og dit barn er mega sej allerede - hun kan sagtens klare det, selvom det bliver svært i en periode ❤️

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Da jeg startede natarbejde og vores datter var 13 måneder blev det en kold tyrker. Det var intet problem for hendes far var der jo til at trøste hvis der var noget. Det var der så ikke. Børn må jo gerne blive kede af det, det skader dem ikke, hvis der er en omsorgsperson som kan rumme de følelser og hjælpe barnet med trøst. Vores da jeg så sov hjemme igen efter tre nætter var amningen ikke noget hun opsøgte. Det gik uden problemer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.