Hjælp! Ønsker at stoppe Amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2023

Carina:-)

Her har vi bare stoppet. Også omkring den alder. Og det gik nemt ..

Bare hold fast hvis der bliver noget. Og afled med fx er nyt stykke legetøj. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Babyi2021 skriver:

Håber i har lyst til at dele jeres erfaringer med ammestop?

har et barn på 14 mdr som stadig ELSKER at ligge og blive ammet om natten. Om dagen vil han gerne have en enkelt tår sidst på dagen når vi er kommet hjem fra vuggestue. Jeg synes jeg er ved at være lidt træt af alt det Amning specielt om natten det holder mig virkelig vågen, han bliver ammet omkring 6-11 gange. Jeg synes det er hårdt og har et ønske om at stoppe.

Hver gang vi har trappet lidt ned er han blevet meget syg, blandt andet med infektion efter en operation, lungebetændelse mm. Som har gjort at vi har droppet nedtrapningen. Det er meget svært at trappe ned da han ikke helt forstår at man må få mælk nogle gange og ikke andre

Vores plan var at jeg i de her 5 dage i påsken skulle sove i gæsteværelset imens min mand skulle tage over med min søn så amningen skulle stoppe, desværre gik det totalt i vasken med nedtrapningen.

Her har jeg brug for jeres argument og syn på sagen, er det for synd at prøve med en kold tyrker fra nu af? Alternativet er at vi bliver nødtil at vente til sommerferie med ammestop, da vi begge synes det er hårdt at være så meget på om natten. Men jeg synes der er lidt længe til 

Jeg er også af typen at når vi 100 procent har valgt at stoppe så er det dét vi gør for alt andet vil forvirre vores barn. Men nedtrapning eller ej?

Min datter var godt nok 3 år da vi stoppede amningen, men vi tog en kold tyrker. Fortalte hende at når hun blev 3 år var det slut med mælk, og det var egentlig det. Hun blev friammet helt til det sidste. Den første nat var hun lidt ked af det men derefter accepterede hun det fint.

Anmeld Citér

5. april 2023

AnoMor

Babyi2021 skriver:

Håber i har lyst til at dele jeres erfaringer med ammestop?

har et barn på 14 mdr som stadig ELSKER at ligge og blive ammet om natten. Om dagen vil han gerne have en enkelt tår sidst på dagen når vi er kommet hjem fra vuggestue. Jeg synes jeg er ved at være lidt træt af alt det Amning specielt om natten det holder mig virkelig vågen, han bliver ammet omkring 6-11 gange. Jeg synes det er hårdt og har et ønske om at stoppe.

Hver gang vi har trappet lidt ned er han blevet meget syg, blandt andet med infektion efter en operation, lungebetændelse mm. Som har gjort at vi har droppet nedtrapningen. Det er meget svært at trappe ned da han ikke helt forstår at man må få mælk nogle gange og ikke andre

Vores plan var at jeg i de her 5 dage i påsken skulle sove i gæsteværelset imens min mand skulle tage over med min søn så amningen skulle stoppe, desværre gik det totalt i vasken med nedtrapningen.

Her har jeg brug for jeres argument og syn på sagen, er det for synd at prøve med en kold tyrker fra nu af? Alternativet er at vi bliver nødtil at vente til sommerferie med ammestop, da vi begge synes det er hårdt at være så meget på om natten. Men jeg synes der er lidt længe til 

Jeg er også af typen at når vi 100 procent har valgt at stoppe så er det dét vi gør for alt andet vil forvirre vores barn. Men nedtrapning eller ej?

Jeg tog ammesrop piller så mælkeprodukten stoppede med det samme. Også tilbød jeg flaske i stedet.

Anmeld Citér

5. april 2023

Babyi2021

Profilbillede for Babyi2021
Porcuriosidad skriver:

Jeg stoppede amning med min datter om natten, da hun var ca samme alder. Det virkede for os at fortælle at mælken sov nu og holde fast i den fortælling gennem vrede og frustration. Vi gav også vand og rugbrød med smør, og jeg var hende nogle gange ud af soveværelset og forsøgte at aflede med at kigge ud på natten og tale om at alting sov nu.

Der er også nogle der bruger plaster på brysterne for at vise at de er gået i stykker og derfor er blevet 'tomme' for mælk.

Men uanset hvilken fortælling man vælger, skal hovedbudskabet være, at der ikke er mere mælk, men masser af kærlighed.

For os var amningen et forhold mellem mor og barn - og derfor også et forhold som jeg skulle afslutte og være i, selvom det var sindsygt hårdt. Så det havde ingen effekt hvis jeg havde overladt den svære overgang til faren, selvom det helt sikkert virker for andre.

Det er nogle år siden, men kan stadig huske at det var mega hårdt nogle dage - men det er al forandring jo i starten ❤️. Til gengæld var det fantastisk bagefter for hele familien, så det var det værd.

Men jeg tror det vigtigste er at vende tankegangen lidt det om. Selvom dit barn bliver ked af det, ulykkelig eller vred på dig, så er det ikke synd for barnet. Tværtimod har du givet dit barn den fantastiske gave at blive ammet i 14 måneder - og lige nu er du igang med at give gaven at blive mere selvstændig og klar til at stå på egne ben. Det her er bare et lille skridt mod at dit barn bliver stor og sej og det er det bedste vi kan give dem - og dit barn er mega sej allerede - hun kan sagtens klare det, selvom det bliver svært i en periode ❤️

Gav i vand og rugbrød om natten? :-) 

For har tænkt at hvis det gik helt helt galt kunne man prøve med lidt grød, men så starter jeg måske en ny dum vane?

Men mange tak for din besked det er rart at vide, jeg synes jo det vildt hårdt at skulle stoppe og også lidt svært at være i. Vi bliver jo presset på mangel på søvn og det kan mærkes i at det så er lidt hårde at skulle stoppe

Anmeld Citér

5. april 2023

Babyi2021

Carina:-) skriver:

Her har vi bare stoppet. Også omkring den alder. Og det gik nemt ..

Bare hold fast hvis der bliver noget. Og afled med fx er nyt stykke legetøj. 

Altså du vil aflede med et nyt stykke legetøj til om natten? Bare om jeg forstod din besked rigtigt

Anmeld Citér

5. april 2023

Babyi2021

Anonym skriver:

Da jeg startede natarbejde og vores datter var 13 måneder blev det en kold tyrker. Det var intet problem for hendes far var der jo til at trøste hvis der var noget. Det var der så ikke. Børn må jo gerne blive kede af det, det skader dem ikke, hvis der er en omsorgsperson som kan rumme de følelser og hjælpe barnet med trøst. Vores da jeg så sov hjemme igen efter tre nætter var amningen ikke noget hun opsøgte. Det gik uden problemer. 

Dejligt, vil ønske det også var så nemt her, men det må jeg se om det gør

Anmeld Citér

5. april 2023

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad
Babyi2021 skriver:

Gav i vand og rugbrød om natten? :-) 

For har tænkt at hvis det gik helt helt galt kunne man prøve med lidt grød, men så starter jeg måske en ny dum vane?

Men mange tak for din besked det er rart at vide, jeg synes jo det vildt hårdt at skulle stoppe og også lidt svært at være i. Vi bliver jo presset på mangel på søvn og det kan mærkes i at det så er lidt hårde at skulle stoppe

Ja nogle gange gjorde vi - simpelthen for at komme ud af de regulære meltdowns som vi havde i de første nætter - og også har haft periodevist længe efter amningen var slut. 

Det fungerede nok mere som en afledning fra soveværelsets ammevaner, end det var pga reel sult.

Men det blev heldigvis aldrig en ny vane - det var mest af alt noget med at gå ud af rummet/sengen og finde ro et andet sted indtil min datter lige så stille havde accepteret den nye situation.

For min datter blev virkelig (som i virkelig!) vred og ulykkelig nogle af de første nætter. Men ude i køkkenet kunne vi bedre finde ro sammen over en lille skive rugbrød og en snak om stjerner, natten og søvn. Søvnen var jo alligevel afbrudt på det tidspunkt, så det nyttede ikke noget at blive inde i sengen og forsøge at putte igen, før der var ro i det lille menneskes følelser igen.

Jeg forstår virkelig godt, at du synes det er svært. Det var mega hårdt for os også! Det lyder  nemt, når jeg og andre der giver råd er på den anden side og for længst er færdig med at amme. Jeg forstår dig fuldt ud - jeg havde virkelig et meget ammeglad barn med et meget stort temperament men vi kom igennem det. Det er bare ikke spor nemt mens man står midt i det og selv er klar til at stoppe før ens barn fravælger det.

Jeg vil til en hver tid stoppe igen når den tid kommer med mit barn nummer to, hvis jeg selv bliver touched out/ ammetræt før ham. Trods meltdowns,gråd og vrede var det dengang den helt rette beslutning at holde fast. For det gav mere overskud til mig bagefter - og dermed mere overskud til at være den mor jeg gerne vil være (også selvom der stadig var opvågninger og ustabil søvn - men det blev også bedre med tiden - og jeg havde bedre overskud til det, fordi min krop blev min egen igen)

Anmeld Citér

5. april 2023

Carina:-)

Babyi2021 skriver:

Altså du vil aflede med et nyt stykke legetøj til om natten? Bare om jeg forstod din besked rigtigt

Nej - om natten tog far dem , for at de ikke skulle kunne lugte mælk og mor. Der gik et par nætter så var det ovre.

Legetøj var til om dagen - fx ved eftermiddag hvor barnet er træt og vil søge bryst.

Anmeld Citér

6. april 2023

Babyi2021

Carina:-) skriver:

Nej - om natten tog far dem , for at de ikke skulle kunne lugte mælk og mor. Der gik et par nætter så var det ovre.

Legetøj var til om dagen - fx ved eftermiddag hvor barnet er træt og vil søge bryst.

Giver god mening

Anmeld Citér

7. april 2023

Anonym

Han er 14 måneder og ammer stadig 6-11 gange om natten? Hold da op, det var jeg godt nok aldrig gået med til.

Han har ikke brug for at blive ammet længere. Hvis han var min, ville jeg lave en kold tyrker. Måske give lidt grød lige inden putning, læse en bog og så godnat.

Samsover I?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.