Anonym skriver:
Hm kan det nu også være rigtigt at man først kan få den slags af vide efter man er ansat? Jeg tænker da det er en stor ting at kende ens ansættelses vilkår og deres personale politik inden man siger ja til en stilling
Ærgerligt for din kollega 
Jeg ved ikke, hvordan man gør andre steder, hvor der ikke er overenskomst. Jeg tror det er de færreste steder, der har deres regler for medarbejderne liggende offentligt.
Jeg er dog ret sikker på, at hvis man spørger efter politikkerne hos os på dette område, inden man bliver ansat, så vil virksomheden gerne oplyse om det. Jeg er så dog også helt sikker på at spørger man efter barselsregler, før man overhovedet er ansat, så får man ikke jobbet.
Virksomheden har intet imod folk, der skal på barsel, da det er en del af livet, men som regel får de først taget sig sammen til at ansætte flere medarbejdere, når der virkelig er brug for flere, så når der ansættes har man brug for, at folk er der et stykke tid inden en barsel, så de kan blive oplært i opgaverne og nå at bidrage inden, så en ansøger, der enten er gravid eller virker til at være i gang med at planlægge barsel, vil blive valgt fra selv om man egentlig ikke må fravælge ansøgere på dette grundlag.
Det er ikke usædvanligt, at der i det private er krav om 9 måneders ancinitet for at få fuld løn under barsel. Det var der også i den virksomhed, hun kom fra, så jeg forstår ikke, at hun har fravalgt at sætte sig ind i virksomhedens regler. Man får link og bliver opfordret til at læse dem allerede den første dag, man møder ind, så hun har haft masser af mulighed for at finde ud af reglerne, så det ikke kom som en overraskelse så sent.