Jobsøgning og graviditetsønske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2023

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Altså, for det første skal man huske at man altså godt må finde et nyt job efter endt barsel - man behøver ikke vende tilbage til sit gamle job. Faktisk vender ca 40% af alle gravide ikke tilbage til sit oprindelige job. 
Så hvis du ikke er glad for dit job pt men pludselig står og er gravid - så ville jeg benytte barslen til at finde et nyt job. 

Dernæst - hvis jeres økonomi kan holde til at du går på barsel uden fuld løn/delvist løn og måske primært på Barselsdagpenge så begynd da at lede efter nyt arbejde allerede nu - og begynd da på projekt baby - og når du så at finde nyt job inden du er gravid så må I tage den derfra. Og når du at blive gravid inden du finder nyt job så bliv i dit gamle under barslen og find så nyt efter endt barsel. Det var nok det jeg havde gjort 

Ja min tanke var dog at det nok var smartere og mere fair at tage en barsel på nuværende job. Jeg er gået igang med at søge, så må jeg se om graviditet eller job kommer først Jeg håber dog at kunne se hvor længe vi evt er nødt til at vente med graviditet inden jeg siger ja til et nyt job. Det ville blive stramt at være på dagpenge det meste af barslen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2023

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad
Anonym skriver:

Hm kan det nu også være rigtigt at man først kan få den slags af vide efter man er ansat? Jeg tænker da det er en stor ting at kende ens ansættelses vilkår og deres personale politik inden man siger ja til en stilling

Ærgerligt for din kollega

Jo, man kan godt få personalehåndbog, husaftaler m.m. at se i ansættelsesprocessen. Hvis ikke man får det sammen med kontrakten, så bør man helt sikkert spørge efter det, så man ved hvilke rettigheder og virksomhedskultur man går ind i. 

Barselsvilkår, arbejdstid m.v. er jo en del af en lønforhandling - hvis der ikke er en overenskomst er den slags tit nedskrevet i interne husaftaler, håndbøger eller hvad man nu kalder det rundt omkring. 

Jeg fik i hvert fald den slags tilsendt sammen med kontraktudkast sidst jeg fik nyt job og vi talte åbent om barselsvilkår som led i lønforhandlingen, fordi der var noget uklart i deres husaftaler.

Derudover er jeg enig med de mange svar - søg endelig job nu. Måske bliver du gravid i morgen - måske om et år - du må ikke sætte dit liv på standby mens du venter . Så tag det dag for dag og se hvad der sker

Anmeld Citér

5. april 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Da jeg havde fået vores første, ønskede jeg ikke at vende tilbage til mit gamle job. Jeg fik tilbudt drømmejobbet, som dog kun var et års vikariat. Men vi planlagde at gå igang med at lave nr 2, og så tænkte jeg at jeg stod rigtig dårligt hvis jeg blev hurtigt gravid som første gang og vikariatet udløb. Så jeg afslog det. Fandt dog heldigvis et godt fast job lidt efter. Men der gik så 2,5 år inden blivende graviditet, så det lærte mig at man ikke kan planlægge graviditet.

Men en arbejdsgiver ved godt, at en yngre kvinde med ét barn i forvejen formentlig vil have et barn mere. Om barslen ligger et år eller tre år efter ansættelsen er jo ligegyldig. 

Mht hvor lang anciennitet man skal have inden fuld løn, har jeg hørt eksempler på 1,5-2 år. Så vær lige opmærksom på det

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Jeg er to gange gået på barsel efter et halvt år på en ny arbejdsplads

Da jeg fortalte begge chefer om graviditeten, var deres reaktion positiv.

Dog har jeg selv begge gange, haft utrolig dårlig samvittighed, sådan helt ondt i maven. Men begge gange helt uden grund…

Hold dig ikke tilbage for at søge et nyt job

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Det er nu ikke sandt.

Man kan fyre medarbejdere uden grund i prøveperiode. 

Mvh. HR medarbejdere på 15 år. 

Godt nok uheldigt at "prale" med at være HR medarbejder i 15 år og så tage fejl. Der kunne jo faktisk sidde mennesker derude og blive påvirket af det forkerte svar. Ligebehandlingsloven og den omvendte bevisbyrde gælder naturligvis også i prøveperioden.

Anmeld Citér

6. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Man behøver slet ingen begrundelse.  Ligesom der heller ikke er ret til varsel.

Det er fuldstændig ligegyldigt om hun er gravid. 

Jeg sidder med det til dagligt, så ved hvad jeg taler om.

Og har udført det i praksis . 

Prøveperioden er jo netop til at vurdere om man vil fortsætte samarbejdet fra begge sider. 

Og selv om personen evt er gravid , har det ingen relevans for opsigelse.  Da man netop ikke behøver en begrundelse.  

Vi skriver så altid et eller andet , hvis vi opsiger i prøveperioden. 

Og  " plejer " at skrive noget ala " manglende kemi" og nej det skal ikke bevises selv om hun er gravid. 

Ligebehandlingsloven gælder også i prøveperioden, og det kan blive en dyr omgang for virksomheden at overse dette. 

https://danskhr.dk/insights/hr-jura/7-ting-du-boer-vide-om-proevetid/

“I retspraksis har man accepteret, at der er ret fri adgang til at opsige en medarbejder i prøveperiode, dog skal arbejdsgiver respektere de regler, der gælder om beskyttelse efter  ligebehandlingsloven,   forskelsbehandlingsloven m.v.” 

https://www.forsikringsforbundet.dk/juristens-blog/juristens-blog/gravid-medarbejder-opsagt-i-prøvetiden : 

“Det er uden betydning for afgørelsen, at opsigelsen skete i prøveperioden, da ligebehandlingslovens forbud mod forskelsbehandling også er gældende i denne periode. Medarbejderen fik derfor medhold i klagen og blev tilkendt en godtgørelse på 145.000 kr., svarende til seks måneders løn.” 

Anmeld Citér

6. april 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Jeg måtte desværre melde mig ud af fagforeningen af økonomiske årsager. Den stilling jeg lige nu har kig på oplyser ikke noget om en overenskomst

Du kan jo ringe til virksomheden og spørge om der er overenskomst eller du kan søge på den relevante fagforenings hjemmeside. Eventuelt kan du ringe til fagforeningen og høre ad. Nogle gange vil de gerne hjælpe med et nemt, overordnet spørgsmål uden man er medlem (f.eks. hvordan kan man se om en fagforening har en overenskomst)

I forhold til hvad der er "fair" -kan vi så ikke godt få stoppet den tankegang snart Du er kvinde, du vil have børn, sådan er livet. Det er hverken fair eller unfair, det er som det er 

Hvis jeg nu gik med på præmissen om fairness -så kan man jo omvendt argumentere for at det er unfair for nuværende arbejdsplads at du lige skal have skudt en barsel mere af før du skifter job

Anmeld Citér

6. april 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hm kan det nu også være rigtigt at man først kan få den slags af vide efter man er ansat? Jeg tænker da det er en stor ting at kende ens ansættelses vilkår og deres personale politik inden man siger ja til en stilling

Ærgerligt for din kollega

Jeg ved ikke, hvordan man gør andre steder, hvor der ikke er overenskomst. Jeg tror det er de færreste steder, der har deres regler for medarbejderne liggende offentligt.

Jeg er dog ret sikker på, at hvis man spørger efter politikkerne hos os på dette område, inden man bliver ansat, så vil virksomheden gerne oplyse om det. Jeg er så dog også helt sikker på at spørger man efter barselsregler, før man overhovedet er ansat, så får man ikke jobbet.

Virksomheden har intet imod folk, der skal på barsel, da det er en del af livet, men som regel får de først taget sig sammen til at ansætte flere medarbejdere, når der virkelig er brug for flere, så når der ansættes har man brug for, at folk er der et stykke tid inden en barsel, så de kan blive oplært i opgaverne og nå at bidrage inden, så en ansøger, der enten er gravid eller virker til at være i gang med at planlægge barsel, vil blive valgt fra selv om man egentlig ikke må fravælge ansøgere på dette grundlag.

Det er ikke usædvanligt, at der i det private er krav om 9 måneders ancinitet for at få fuld løn under barsel. Det var der også i den virksomhed, hun kom fra, så jeg forstår ikke, at hun har fravalgt at sætte sig ind i virksomhedens regler. Man får link og bliver opfordret til at læse dem allerede den første dag, man møder ind, så hun har haft masser af mulighed for at finde ud af reglerne, så det ikke kom som en overraskelse så sent.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.