Jobsøgning og graviditetsønske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.053 visninger
27 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. april 2023

Anonym trådstarter

Hvordan ville i forholde jer til det?

Jeg er i en situation hvor jeg er ked af mit job. Samtidig ønsker vi os et barn mere og vil ikke udskyde ret meget længere pga alder

Er det for tarveligt overfor arbejdsgiver eller er det bare vilkårene når man ansætter en fertil kvinde ?

Jeg ville overhovedet ikke have det godt med at blive gravid inden for det første år i en ansættelse, men samtidig kan jeg næsten ikke holde ud at skulle tilbage til mit job efter barsel og tænker faktisk på at sige op hvis jeg ikke finder noget andet 

Sidste graviditet tog 6 måneder at opnå og jeg blev sygemeldt i uge 25 hvillet er sandsynligt at jeg bliver igen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Slet ikke noget problem i det. Ud fra den betragtning bør kvinder heller ikke få børn i starten af arbejdslivet. Det eneste jeg vil være obs på var om der var betalt barsel efter x antal mdr først. I hvert fald hvis jeres økonimi afhænger af din indtægt

Anmeld Citér

4. april 2023

Anonym

Det kan jo tage lang tid at blive gravid - Jeg ville søge nyt job og ikke være så bekymret for hvad ny arbejdsplads vil tænke 
På min arbejdsplads var vi 5 (ud af måske 25 ich) der gik på barsel sidste år.. Selv under en fyringsrunde var der ingen af os på barsel der fik sedlen (og jo det er helt ok at vi også kan fyres - få børn=ingen behov for os) 

Du sørger jo som blot for at der er en ny generation der kan sørge for os når vi alle blir ældre - og ingen skal have den mindste “skyldfølelse” ved at bidrage til kommende generationer. Uden os fødedygtige kvinder ville vi Ebbe ud med tiden- det tror jeg heller ikke nogen er interesseret i.

Anmeld Citér

4. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Arbejdsmarkedets parter har indgået aftaler således, af du selvfølgelig helt uagtet tilrettelæggelsen af dit privatliv og eventuelle graviditeter, skal søge de jobs du ønsker. Bliver du ansat, er du endda ikke forpligtet til at oplyse en graviditet før slutningen af andet trimester. Aftalerne mellem parterne er blandt andet lavet for at sikre kvinder lidt mindre ulige vilkår på arbejdsmarkedet, end vi har i forvejen … så afsti-afsted med dig. Bliver du hurtigt gravid er det jo bare skønt, så har du et nyt og spændende job at vende tilbage til

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Synes du skal søge nyt job, men som en anden også skriver, være obs på eventuel anciennitet ift ret til løn under barsel, de steder jeg har set det har det været 9 mdr. Jeg har haft 2 kolleger der begge meldte graviditet allerede indenfor deres prøvetid udløb - de blev ikke fyret af den grund, gode medarbejdere hænger ikke på træerne, og en arbejdsgiver ved jo godt risikoen altid er der. 

Anmeld Citér

5. april 2023

Maricella

Anonym skriver:

Synes du skal søge nyt job, men som en anden også skriver, være obs på eventuel anciennitet ift ret til løn under barsel, de steder jeg har set det har det været 9 mdr. Jeg har haft 2 kolleger der begge meldte graviditet allerede indenfor deres prøvetid udløb - de blev ikke fyret af den grund, gode medarbejdere hænger ikke på træerne, og en arbejdsgiver ved jo godt risikoen altid er der. 

Og hvis man fortæller om sin graviditet i en prøveperiode så kan arbejdegiver ikke "bare lige" fyre uden grund. Så skal de aktivt bevise at det ikke er graviditeten, der ligger til grund for fyringen

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar jeg er både overrasket og over lettet over jeres svar. Det lyder som om jeg bare skal springe ud i det!

Hvis de sætter et ancientets krav på fx 9 måneder så kan man vel næsten blive gravid med det samme da de måneder man er gravid vel også tæller med?

Det er vel først når man får ens kontrakt man kan se hvordan ens rettigheder er? 

Anmeld Citér

5. april 2023

__anonym

Profilbillede for __anonym

Jeg stoppede med at tænke “hvad nu hvis…” efter vi havde mistet 3 gange, og været i udredning for gentagne graviditetstab. Jeg valgte at søge nyt job, og føle min mavefornemmelse (var dog rigtig glad for det tidligere job! Ønskede bare forandring). 
Blev gravid 1 måned efter jeg blev ansat

Anmeld Citér

5. april 2023

Maricella

Anonym skriver:

Tak for jeres svar jeg er både overrasket og over lettet over jeres svar. Det lyder som om jeg bare skal springe ud i det!

Hvis de sætter et ancientets krav på fx 9 måneder så kan man vel næsten blive gravid med det samme da de måneder man er gravid vel også tæller med?

Det er vel først når man får ens kontrakt man kan se hvordan ens rettigheder er? 

Du kan evt undersøge om arbejdspladsen har overenskomst, så følger du jo den, og de kan tilgås fra fagforeningens hjemmeside. Du kan også søge sparring hos din fagforening inden du underskriver

Anmeld Citér

5. april 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hos os er det 9 måneder. Det står ikke i kontrakten, men i vores personalehåndbog, hvor alle virksomhedens er samlet, så hos os kan man først se det efter ansættelsen.

De 9 måneder tæller fra den første dag, man er ansat. 

Vi fik en ny kollega i efteråret, som var 1 måned henne da hun startede og ikke vidste, at der i det private ofte er ancinitetskrav for fuld løn under barsel. Hun gav sig aldrig tid til at læse vores personalehåndbog, så det kom bag på hende, da hun var 7 måneder henne og ville til at planlægge barsel og først på det tidspunkt fandt ud af, at hun ikke får fuld løn under barsel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.