Jobsøgning og graviditetsønske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2023

Anonym

Maricella skriver:

Og hvis man fortæller om sin graviditet i en prøveperiode så kan arbejdegiver ikke "bare lige" fyre uden grund. Så skal de aktivt bevise at det ikke er graviditeten, der ligger til grund for fyringen

Det er nu ikke sandt.

Man kan fyre medarbejdere uden grund i prøveperiode. 

Mvh. HR medarbejdere på 15 år. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Det er nu ikke sandt.

Man kan fyre medarbejdere uden grund i prøveperiode. 

Mvh. HR medarbejdere på 15 år. 

Ja det kan man. Men hvis man har fortalt om graviditet og man bliver fyret uden grund, så gælder omvendt bevisbyrde stadig. Så arbejdsgiver skal bevise at "uden grund" IKKE skyldes graviditeten. Så i praksis skal der være en anden forklaring

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Ja det kan man. Men hvis man har fortalt om graviditet og man bliver fyret uden grund, så gælder omvendt bevisbyrde stadig. Så arbejdsgiver skal bevise at "uden grund" IKKE skyldes graviditeten. Så i praksis skal der være en anden forklaring

Man behøver slet ingen begrundelse.  Ligesom der heller ikke er ret til varsel.

Det er fuldstændig ligegyldigt om hun er gravid. 

Jeg sidder med det til dagligt, så ved hvad jeg taler om.

Og har udført det i praksis . 

Prøveperioden er jo netop til at vurdere om man vil fortsætte samarbejdet fra begge sider. 

Og selv om personen evt er gravid , har det ingen relevans for opsigelse.  Da man netop ikke behøver en begrundelse.  

Vi skriver så altid et eller andet , hvis vi opsiger i prøveperioden. 

Og  " plejer " at skrive noget ala " manglende kemi" og nej det skal ikke bevises selv om hun er gravid. 

Anmeld Citér

5. april 2023

Maricella

Anonym skriver:

Man behøver slet ingen begrundelse.  Ligesom der heller ikke er ret til varsel.

Det er fuldstændig ligegyldigt om hun er gravid. 

Jeg sidder med det til dagligt, så ved hvad jeg taler om.

Og har udført det i praksis . 

Prøveperioden er jo netop til at vurdere om man vil fortsætte samarbejdet fra begge sider. 

Og selv om personen evt er gravid , har det ingen relevans for opsigelse.  Da man netop ikke behøver en begrundelse.  

Vi skriver så altid et eller andet , hvis vi opsiger i prøveperioden. 

Og  " plejer " at skrive noget ala " manglende kemi" og nej det skal ikke bevises selv om hun er gravid. 

Man kan nu godt sidde med noget til dagligt og stadig tage fejl hvis jeg skulle have troet på alt hvad min hr afdeling har fortalt mig, så havde jeg ikke lov til at gå op i tid som gravid OG jeg ville være gået ned i løn efter barsel. Og du tager fejl, beklager. Der gælder omvendt bevisbyrde, hvis man bliver fyret og er gravid, prøveperiode eller ej. Måske har din virksomhed bare aldrig været ude for reelt at skulle løfte bevisbyrden. Men der ligger mange sager, der nemt kan søges frem,om netop dette..

https://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/opsigelse-af-gravid-under-proevetid/

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Maricella skriver:

Man kan nu godt sidde med noget til dagligt og stadig tage fejl hvis jeg skulle have troet på alt hvad min hr afdeling har fortalt mig, så havde jeg ikke lov til at gå op i tid som gravid OG jeg ville være gået ned i løn efter barsel. Og du tager fejl, beklager. Der gælder omvendt bevisbyrde, hvis man bliver fyret og er gravid, prøveperiode eller ej. Måske har din virksomhed bare aldrig været ude for reelt at skulle løfte bevisbyrden. Men der ligger mange sager, der nemt kan søges frem,om netop dette..

https://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/opsigelse-af-gravid-under-proevetid/

Jeg tager ikke fejl. 

Har arbejdet med det her i 15 år 

Og har endnu en sag med fagforeningen til gode.

God påske til dig.

Anmeld Citér

5. april 2023

Maricella

Anonym skriver:

Jeg tager ikke fejl. 

Har arbejdet med det her i 15 år 

Og har endnu en sag med fagforeningen til gode.

God påske til dig.

Du kan ikke komme uden om den omvendte bevisbryde. Det er lov. Jeg siger ikke det er umuligt at fyre en gravid, og det kan man godt. Men det skal stadig dokumenteres at det ikke er på grund af graviditeten at man fyrer

God påske

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym

Jeg sagde mit gamle job op fordi jeg gik ned med stress, vi havde næsten brugt 2 år på at opnå graviditet på daværende tidspunkt. 

Starter i nyt job og bliver gravid måneden efter jeg starter, og der havde det taget os to år. Jeg havde ikke dårlig samvittighed overhovedet. Men nu var jeg også blevet lovet en masse, jeg blev forresten ansat som chef. var sygemeldt næsten hele graviditeten, nu er jeg gravid igen og når lige at komme tilbage også smutter jeg på barsel igen.

Anmeld Citér

5. april 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi
Anonym skriver:

Hvordan ville i forholde jer til det?

Jeg er i en situation hvor jeg er ked af mit job. Samtidig ønsker vi os et barn mere og vil ikke udskyde ret meget længere pga alder

Er det for tarveligt overfor arbejdsgiver eller er det bare vilkårene når man ansætter en fertil kvinde ?

Jeg ville overhovedet ikke have det godt med at blive gravid inden for det første år i en ansættelse, men samtidig kan jeg næsten ikke holde ud at skulle tilbage til mit job efter barsel og tænker faktisk på at sige op hvis jeg ikke finder noget andet 

Sidste graviditet tog 6 måneder at opnå og jeg blev sygemeldt i uge 25 hvillet er sandsynligt at jeg bliver igen 

Altså, for det første skal man huske at man altså godt må finde et nyt job efter endt barsel - man behøver ikke vende tilbage til sit gamle job. Faktisk vender ca 40% af alle gravide ikke tilbage til sit oprindelige job. 
Så hvis du ikke er glad for dit job pt men pludselig står og er gravid - så ville jeg benytte barslen til at finde et nyt job. 

Dernæst - hvis jeres økonomi kan holde til at du går på barsel uden fuld løn/delvist løn og måske primært på Barselsdagpenge så begynd da at lede efter nyt arbejde allerede nu - og begynd da på projekt baby - og når du så at finde nyt job inden du er gravid så må I tage den derfra. Og når du at blive gravid inden du finder nyt job så bliv i dit gamle under barslen og find så nyt efter endt barsel. Det var nok det jeg havde gjort 

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Hos os er det 9 måneder. Det står ikke i kontrakten, men i vores personalehåndbog, hvor alle virksomhedens er samlet, så hos os kan man først se det efter ansættelsen.

De 9 måneder tæller fra den første dag, man er ansat. 

Vi fik en ny kollega i efteråret, som var 1 måned henne da hun startede og ikke vidste, at der i det private ofte er ancinitetskrav for fuld løn under barsel. Hun gav sig aldrig tid til at læse vores personalehåndbog, så det kom bag på hende, da hun var 7 måneder henne og ville til at planlægge barsel og først på det tidspunkt fandt ud af, at hun ikke får fuld løn under barsel.

Hm kan det nu også være rigtigt at man først kan få den slags af vide efter man er ansat? Jeg tænker da det er en stor ting at kende ens ansættelses vilkår og deres personale politik inden man siger ja til en stilling

Ærgerligt for din kollega

Anmeld Citér

5. april 2023

Anonym trådstarter

Maricella skriver:

Du kan evt undersøge om arbejdspladsen har overenskomst, så følger du jo den, og de kan tilgås fra fagforeningens hjemmeside. Du kan også søge sparring hos din fagforening inden du underskriver

Jeg måtte desværre melde mig ud af fagforeningen af økonomiske årsager. Den stilling jeg lige nu har kig på oplyser ikke noget om en overenskomst

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.