Nej, sådan er alle bedsteforældre ikke. Alle forældre er jo heller ikke ens.
Jeg synes, dine eksempler siger mere om dine forældres relation til dig og deres opfattelse af dig, end det siger om deres bedsteforældrerolle i sig selv. De respekterer ikke nogle ret enkle og ukomplicerede ønsker fra din side, og når du står fast, bliver de sure eller griner ad dig. Det er da ikke sådan, man behandler andre voksne mennesker. Lad os sige, de skulle passe et jævnaldrende vennepars hund - ville de så også give den det at spise, som ejeren havde sagt var no-go? Det er jo totalt unødvendigt og respektløst.
Jeg blev mormor sidste år og har passet barnebarnet en del gange efterhånden. Min datter kender sit barn bedst og har selvfølgelig den fulde ret til - sammen med sin mand - at sætte spillereglerne for basale ting som fx kost. Jeg kan slet ikke se, hvorfor jeg skulle udfordre det - altså hvad pointen skulle være i at gå imod hende. Der vil da nok opstå mere komplicerede situationer senere, hvor jeg vil tænke mit om deres valg, men hvis det virkelig er noget, jeg slet ikke kan forstå, så må jeg jo tale med min datter om det som det voksne menneske, hun er og måske, måske ikke få hende til at reflektere over det - men det vil stadig være hendes (og hendes mands) ord, der gælder. Det er ikke mit barn. Jeg har truffet valg på mine børns vegne, sikkert ikke altid lige kloge, men det var min ret og pligt som mor - nu er det min datter, der “er den”, og det er så fint.
Det virker på mig, som om dine forældre synes, at de er “de voksne”, og du er barnet (med barnet). Det må du få dem til at ændre opfattelse af. Stå fast, når du tager snakken med dem. Lad være at gå i diskussion om det konkrete emne - tager dit barn skade af slik eller ej, fx - men sig til dem, at du vil have, de respekterer, at du som mor bestemmer. Altså - de siger “jamen, jamen, bla bla …” - og du svarer: “Men det vil jeg ikke have.”
- ellers havner I alt for let i gamle roller, hvor de synes, du er en bedrevidende teenager, og du oplever, at du skal forsvare din autoritet.
Anmeld
Citér