Far tænder altid TV

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. april 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg ved ikke, om det er dig, der er skør - synes det kommer an på, hvor meget det her sker.

Jeg synes faktisk det største problem er, at du har svært ved at få åbnet snakken. Altså, er det ikke bare at sige til din kæreste: ‘Hey, jeg vil egentlig gerne have, at vi snakker om det her med skærmtid.’ Og så kan I hver især sige, hvad I tænker og finde frem til et kompromis? 

Det bliver altså ikke sidste gang, I ikke er helt enige om, hvordan opdragelsen skal være, og hvad jeres barn skal have lov til. Man må jo bare snakke om det og finde frem til noget, begge parter kan være i.

Din datter tager ikke skade af at se lidt TV - men jeg kan godt forstå, at du gerne vil have, at I sammen tager stilling. Så det må du tage op med din kæreste, og så må I begge lytte til den anden. 

Jeg tænker, at det er en god ide at I tidligt får talt om skærmtid - for det er jo noget, I vil blive nødt til at tage stilling til mange gange. Er I all in på skærm? Eller er I mere tilbageholdende? Det er bare om at tage snakken

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2023

Panther

Profilbillede for Panther
BAE skriver:

Kort tid på en dag gør ingen skade. 

Og børn under 2 kan også bare have brug for at slappe af i sofaen, og så kører der lidt afsnit der er lavet til deres aldersgruppe. Ligesom man kan sætte sange med fagter på, tro mig det kan sagtens lære dem noget

Du må tro og gøre, lige hvad du har lyst til. Forskning siger noget andet. Og sange og fagter kan gøres uden skærm.

Anmeld Citér

2. april 2023

Panther

Krøltop skriver:

Men hvem siger st barnet faktisk sidder og stirre på skærmen..? Vi har tit fjernsynets kørende i baggrunden. Men det er da lang fra hele tiden sy man sidder koncentreret og kigger på det. Mine børn (da de vat 11/2 år) vat bestemt ikke koncentrerede omkring skærmen. De kiggede og legede videre. Mon ikke det også kan være tilfældet her. 

Det ved jeg ikke - jeg er ikke i deres hjem. Det eneste jeg har skrevet er, at

1) jeg synes personligt, man skal passe på med at sætte krav til ens partners samvær med fælles barn

2) skærm er ikke hensigtsmæssigt for børn under to.

Desuden er baggrundslys og støj heller ikke positivt for barnets kognitive og sproglige udvikling. Og vi må i øvrigt gå ud fra, at far ikke sætter fjernsyn på til sig selv der er aldersvenligt for en 1årig.

Anmeld Citér

2. april 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Panther skriver:

Du må tro og gøre, lige hvad du har lyst til. Forskning siger noget andet. Og sange og fagter kan gøres uden skærm.

Så du tror på ALT forskning. For forskere kan jo aldrig tage fat. 

Igen barnet sidder der ikke i 8 timer. Tror du aldrig at børn under 2 år lytter til sange på en ipad i en vuggestue? Hvor børnene danser sammen?

Eller den enlige forældre smider et afsnit af Kaj og Andrea på, mens der bliver lavet aftensmad eller ordnet vasketøj?

Eller når barnet er syg, og bare ligger i sofaen, hvorfor er det så så slemt at slappe af i sofaen med tegnefilm?

Har du undersøgt om der kun er DÅRLIGE ting omkring tv? 

Anmeld Citér

2. april 2023

Panther

BAE skriver:

Igen barnet sidder der ikke i 8 timer. Tror du aldrig at børn under 2 år lytter til sange på en ipad i en vuggestue? Hvor børnene danser sammen?

Eller den enlige forældre smider et afsnit af Kaj og Andrea på, mens der bliver lavet aftensmad eller ordnet vasketøj?

Eller når barnet er syg, og bare ligger i sofaen, hvorfor er det så så slemt at slappe af i sofaen med tegnefilm?

Altså helt generelt tror jeg hyppigere på forskere end en tilfældig forælder på gaden ja. Og jeg har selv grundet mit kompetencefelt siddet med i flere private og offentlige undersøgelsesudvalg på området - dog er jeg ikke selv forsker. 
Jeg synes, du selv skal undersøge området lidt, for det er for bredt til, at jeg kan forklare alle variabler på baby.dk.

Og at en iPad spiller musik, er jo ikke det samme som, at børn ser iPad. Og hvordan folk vælger at indrette dem, og hvilke valg de træffer - det må de om. Jeg tillader som sagt også andre ting, som andre forældre ikke ville. Ingen kan jo være 100% påpasselige eller sunde ift deres børn. Men selvom jeg tillader at morfar sidder udenfor og ryger tæt på mit barn, eller at jeg har valgt at bo i en storby (med den forurering det medfører), så benægter jeg ikke, at forskning viser, at der følger risici med de valg.

Anmeld Citér

2. april 2023

RB90

Jeg er godt nok en smule overrasket over mange af svarene her  Jeg kan virkelig godt forstå dig! Jeg er ikke tv forskrækket - min søn på 1,5 ser også tv. Men hvis det kun er den måde far er sammen med barnet på og så med telefonen - ville jeg godt nok også blive skuffet. Så må han skisme lidt ind i kampen, blot min holdning

Anmeld Citér

2. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
BAE skriver:

Hvordan afgør du, hvilke forskningsresultater du tror på, og hvilke du forklarer med, at de tager fejl? Der ligger immervæk mange data bag, når der konkluderes på et studie. Er det ikke lidt let bare at betvivle netop dé resultater, der strider imod ens egne vaner og holdninger? 

Anmeld Citér

2. april 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Er ikke fjernsynsforskrækket så det vil jeg ikke komme ind på. Men der KAN opstå et andet dilemma en dag når barnet bliver ældre og mere bevidst om tv. Hvis far kun gider være sammen med barn og se tv eller mobil, kan man risikere at far bliver den “sjove” fordi man må det mor ikke vil have man gør. Så jovist der skal være plads til forskelligheder men man skal bare også være obs på at tale om det som forældre og blive enige om en plan så det ikke kun er far der er sjov og mor er den sure der sætter grænser. 

Anmeld Citér

2. april 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mor og meget mere skriver:

Hvordan afgør du, hvilke forskningsresultater du tror på, og hvilke du forklarer med, at de tager fejl? Der ligger immervæk mange data bag, når der konkluderes på et studie. Er det ikke lidt let bare at betvivle netop dé resultater, der strider imod ens egne vaner og holdninger? 

Jeg siger ikke at jeg betvivler forsknings forsøg. 

Jeg spurgte hende bare. 

Og jeg tænker at det der skader er hvis de sidder foran skærmen hele tiden, ikke måske 30 minutter på en dag. 

Anmeld Citér

2. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
RB90 skriver:

Jeg er godt nok en smule overrasket over mange af svarene her  Jeg kan virkelig godt forstå dig! Jeg er ikke tv forskrækket - min søn på 1,5 ser også tv. Men hvis det kun er den måde far er sammen med barnet på og så med telefonen - ville jeg godt nok også blive skuffet. Så må han skisme lidt ind i kampen, blot min holdning

Jeg er så enig med dig. Det handler ikke om, at far er sammen med barnet på en anden måde end mor. Det handler om den specifikke måde, denne far er sammen med sit barn på. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.