13 årig med meget lille søvnbehov

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2023

Kontrast

Mom skriver:

Ja det er det, og det kan være rigtig svært at vænne sig til.

Jeg tror, at jeg skal prøve at se positivt på det. Der er jo mange gode ting ved at have et større barn. Jeg tror, at jeg måske har været heldig, for ind til fornylig var han bare træt og gik i seng kl. 20. Nu er det så anderledes. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2023

Carina:-)

Mine har selv bestemt  i den alder i weekenden.  Og selv stået op.

Synes du godt kan forvente at han selv kan stå op som 13 årig.

Selvfølgelig skal du have din søvn - især når du får den slags medicin.  Og det burde din søn også kunne forstå og ikke mindst respektere.

Anmeld Citér

22. marts 2023

Linlin2022

Hvad er problemet med at han står op? Vil han underholdes? Kommer han ind og vækker dig? 

min yngste er 8 - hun sover som regel længe men hvis der ikke er nogen andre der er stået op, når hun vågner, så underholder hun sig selv på værelset eller går ud og tager morgenmad, hvis hun er sulten. Det samme har de to ældste gjort.

Anmeld Citér

22. marts 2023

CBbaby

Vores på 7 har aldrig sovet meget. 

pt er hendes søvnmønster at hun sover ca kl 22 og vågner mellem 5-6. 

vi andre står ikke op der. Og det ved hun godt. 
hun leger så typisk selv, når hun vågner eller ser ipad. Tager en banan, hvis hun ikke gider vente på, at vi vågner. 

Anmeld Citér

22. marts 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Har du måske lidt svært ved at sætte grænser? Evt at frygt for at han ikke vil være hos dig mere?

Selvom det må være virkelig skræmmende, så tror, at du gør både ham og dig en bjørnetjeneste.

Anmeld Citér

22. marts 2023

Soonmom

Hvorfor er det hårdt ? Han er 13 år og sidder vel næppe lårene af dig. Han kan nærmest klare sig, i hvert fald fint stå op og tage morgenmad. Jeg ville bede ham om at stoppe med at sms så tidligt (altså helt gense telefonregler) ellers er der bare ingen telefon på de tider hvor man ikke skriver/ringet til folk

Anmeld Citér

22. marts 2023

Tip!

Prøv at fjerne tlf/skærme og be ham om at fise i seng igen. 
Han kan umuligt være udhvilet med så lidt søvn. - men står med garanti tidligt op fordi han har mulighed for skærm. 
Min 14 årige må ikke have tlf/vr/ipad eller telefon på værelset om natten, for så sover han ikke. 

Anmeld Citér

23. marts 2023

Kontrast

Tip! skriver:

Prøv at fjerne tlf/skærme og be ham om at fise i seng igen. 
Han kan umuligt være udhvilet med så lidt søvn. - men står med garanti tidligt op fordi han har mulighed for skærm. 
Min 14 årige må ikke have tlf/vr/ipad eller telefon på værelset om natten, for så sover han ikke. 

Ja jeg har virkelig også lyst til bare at bede ham gå i seng igen. Jeg ved, at det er sådan, at når han er hos sin far (hvor han bor) at så forsøger han at falde i søvn, men hos mig er han så spændt/overgearet at han bare venter på at han må stå op. 

Anmeld Citér

23. marts 2023

Cvbn

Men hvis han er 13 år, så kan han da vel selv finde ud af det? Hvorfor skal du involveres i, hvad tid han vågner eller går i seng?

Min 13 årige styrer det helt selv i weekenderne. Jeg siger godnat til hende, når jeg går i seng og så styrer hun ellers selv resten. Man skal lige vænne sig til, at man ikke behøver at holde så meget styr på dem mere - jeg skulle ihvertfald lige overvinde mig selv, da jeg begyndte at gå i seng før hende

I hverdagene er der selvfølgelig faste sendetider osv

Anmeld Citér

23. marts 2023

Tip!

Kontrast skriver:

Ja jeg har virkelig også lyst til bare at bede ham gå i seng igen. Jeg ved, at det er sådan, at når han er hos sin far (hvor han bor) at så forsøger han at falde i søvn, men hos mig er han så spændt/overgearet at han bare venter på at han må stå op. 

Selvom du “kun” er samværs forældre, så har alle - både små børn og teenagere- brug for faste rammer og klare aftaler. 
Næste gang din søn kommer, så fortæller du at alt elektronisk skal ud af værelset til natten og må først bruges igen eks. kl 10 eller hvad du tænker er rimeligt. 
hvis han står op kl alt for tidligt, kan han selv finde sig noget at spise og give sig til at læse en bog/lægge puslespil eller andet mega kedeligt. Sig du sover til mindst kl 8 og vil ikke forstyrres indtil da, med mindre der sker noget drastisk. 

så tror jeg snart han vil vende sig på skjoldet og sove videre der kl alt for tidligt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.