Jeg synes det er en dårlig ide at lade som om man går. For hvad hvis ungerne ikke kommer løbende, hvad gør man så? Man kan jo ikke køre for alvor, og så opdager de jo nemt, at det ikke er ægte, respekten bliver mindre og truslerne er jo ikke væk - de er bare ændret til ‘jeg kører fra jer’.
Desuden synes jeg bestemt ikke små børn på 3 og 5 år på nogen måde skal jages den skræk i livet at mor kører fra os. I mine øjne er det en noget mere drastisk trussel end at de mister fredagssnolderet…
Jeg tror, du skal tænke over, hvad du kan ændre i “ud ad døren-situationen”. I er kommet ind i noget, der nærmest bliver et lille ritual - en leg, ungerne leger inden I skal afsted, og så ender den med, du bliver vred og nu forventer alle, at det er sådan det skal være om morgenen.
Kan du lave et eller andet skema, fx, hvor de skal krydse af, når de har gjort noget om morgenen. Fx: Morgenmad - x, tøj på - x, tandbørstning -x, overtøj - x. Så kommer der fokus op en anden leg, og så tror jeg, de hurtigt vil glemme deres lille morgenleg…
Eller bede dem om at hjælpe med noget: Kan du ikke lige bære den her ud i bilen… fjern fokus fra det irriterende og hen på noget andet, så dine børn får ændret deres ide om, hvad der skal foregå om morgenen. Jeg tænker bare, det er nogle dårlige vaner og nogle lidt uheldige reaktionsmønstre fra både dig og børnene, der skal brydes.
Og tænker, at strategien kan bruges i andre situationer i familien også - fokus på noget andet end konflikten