Jeg kommer lige med lidt forskellige bud, hvad jeg tænker måske kan være på spil.
Er hun træt? Hun har jo nogle ret lange dage - det er ikke sikkert, du kan gøre noget ved det, men måske har hun brug for mere tid til at lade op, når hun kommer hjem.
Er det blevet en dårlig vane, en ond cirkel, hvor I kommunikerer på den måde og ubevidst forventer, at nu bliver hun nok vred, og så kommer hun ubevidst til at leve op til dine forventninger? Så kan I arbejde med at fortælle jeres historie om - have rigtig meget fokus på det der fungerer, rose og anerkende og fortælle hende om alt det gode hun er og gør. Og give problemerne så lidt opmærksomhed som overhovedet muligt. Jeg siger ofte til forældre i skolen, at det vi retter blikket mod, vokser. Så fokus på det, der fungerer.
Er hun ude efter opmærksomhed? Det skal hun selvfølgelig have - men på andre punkter end konflikterne. Opmærksomhed gennem gode stunder sammen og masser af kærlighed. Igen: Fokus på det gode, det der fungerer.
Du har forsøgt at tale med hende - det er der ikke kommet noget ud af. Hun kan nok ikke sætte ord på, hvad der er på spil, og måske ved hun det slet ikke. Så jeg ville ikke insistere på mere snak lige nu. Hun kan let føle, at der bliver stillet krav til hende, som hun ikke kan leve op til, når hun skal sætte ord på noget, som er for svært for hende. Det kan øge hendes følelse af frustration.
Har hun generelt et stort behov for kontrol? Bunder hendes udbrud måske i en frustration over, at hun ikke kan overskue ting - fx det med ketchuppen? Min datter har det i hvert fald bedst, når hun ved, hvad der skal ske, og når hendes batteri er fladt, så er det se helt små ting, der kan slå hende ud. Som at glasset har en forkert farve, at tegnefilmen slutter osv. Det tolker vi som en frustration over at hun mister kontrollen - hun har en forventning til hvordan tingene skal gå - og når noget bliver anderledes, så bliver hun frustreret. Håber det giver lidt mening. Forberedelse kan hjælpe her - struktur, måske piktogrammer.