Anonym skriver:
Hej alle
jeg sidder her en mandag aften og er ved at tude øjenene ud.
sagen er den, at min 8 årige kører mig helt ud i torvene.. jeg kan simpelthen ikke håndtere hende.
hun er den sødeste og sjoveste pige - men hun har et temperament og et følelsesliv der er helt ukontrollerbart på daglig basis.
ved de mindste ting hun er utilfreds med, får hun helt grådlabil stemme og sætter en enormt forudrettet primadonna mine på. Hun vælger altid at tage en diskussion op, modsiger mig og nægter at stoppe når jeg beder hende om det.
hun skaber en negativ situation ud af alting. Her til aften blev hun sur over at hun ikke mente der var plads til ketchup på hendes tallerken…. Og nægtede at flytte rundt på maden, så der blev plads - som jeg foreslog. Igen, sætter hun en grådlabil og Forudrettet mine på.. over ketchup.. jeg kan simpelhen ikke forstå at hun lader sig påvirke SÅ meget af så lidt. Altså hun er virkelig på grådens rand og bliver sur over det.
hun blev også enormt vred over at hun mente storebror havde fået flere saltstænger end hende, her til aften. Så vred at hun begyndte at græde, råbe og kalde ham grimme ting, og sagde “hold kæft” flere gange til sin bror - hvilket resulterede i at han blev vred, og så eskalerede konflikten helt vildt mellem de 2. Og jeg blev vred over at de ikke kunne finde ud af at enes, og det hele var kaos.
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med det!!! Jeg sætter mine grænser og jeg tager kampene med gråd og hysteri. Men det hjælper ikke en disse. Det er bare den samme omgang igen og igen. Jeg forsøger at forholde mig rolig - men til tider får jeg simpelthen nok, og ja, så bliver jeg vred og hæver stemmen eller råber. Fx idag. Jeg magter snart ikke mere. Hun er 8år, ikke 4! Men hun kan stadig gå amok over de mindste ting der ikke går efter hendes hoved. det kan også være at hun har brug for min hjælp - men min hjælp er forkert………uanset hvad jeg gør eller om jeg spørger hende hvordan jeg kan hjælpe hende, for at komme det i forkøbet.. hun bliver SÅ hys..
please kom med nogen gode råd! Jeg hader at være sure mor!
Nu ved jeg godt, at jeg sikkert bliver upopulær, men når min datter på 10 laver den der martyr ting med at være grådlabil og primadonna agtig, så siger jeg til hende, at det gider jeg hverken se eller høre på. Hun er velkommen til at være sur og til at sige, hun er sur og så kan vi tale om tingene, men det er tudefjæs, det gider jeg bare ikke! Hvis hun bliver ved, sender jeg hende op på værelset, og så kan hun komme ned, når hun vil snakke.
Jeg ved godt, at vi skal være super pædagogiske overfor vores børn og anerkende og anerkende i et væk, men nogle gang er der også nødt til at være grænser for, hvilken opførsel vi vil finde os i, og der går min grænse.
Min datter har efterhånden lært, at hun får en reaktion fra mig, når hun begynder på primadonna tingen, så nu siger hun i stedet hvad hun mener og ja, hun kan også godt råbe, men det er ok i vores hus. Du må gøre op med dig selv, hvad der er ok i jeres hus.