Koster det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2023

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det vil jeg som dansklærer advare imod. Hvis sætningen ikke på nogen måde er formuleret som et spørgsmål, så vil det da være underligt at hæfte sig mere ved tegnsætningen end ved indholdet.  

Du kan vende den om: Hvis jeg skriver “Kan du godt lide is.”, vil du så opfatte det som et spørgsmål? De fleste vil hæfte sig ved, at sætningen er formuleret som et spørgsmål og antage, at punktummet til slut er en fejl og skulle have været et spørgsmålstegn.  

Det er ikke doktordisputats-niveau - langt fra. 

Det var en joke - jeg er med på det ikke er doktor disputats niveau. Jeg underviser selv i dansk på gymnasiet . Men tak for advarslen . Der er mange forskellige mennesker, der skriver her på dette forum. Ikke alle staver og formulerer sig lige godt - fred være med det. I de fleste tilfælde er det jo til at forstå. Så jeg går meget lidt op i retstavning og korrekt kommasætning når jeg læser herinde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det var en joke - jeg er med på det ikke er doktor disputats niveau. Jeg underviser selv i dansk på gymnasiet . Men tak for advarslen . Der er mange forskellige mennesker, der skriver her på dette forum. Ikke alle staver og formulerer sig lige godt - fred være med det. I de fleste tilfælde er det jo til at forstå. Så jeg går meget lidt op i retstavning og korrekt kommasætning når jeg læser herinde. 

Præcis - ikke alle staver og formulerer sig lige godt, hvilket er fuldstændigt underordnet i et forum som dette. Det er alle formentlig enige om. 
Betyder dét, at man har carte blanche til at rase og beklage sig over, at folk “ikke læser, hvad der står”, hvis man har formuleret sig uklart og/eller ukorrekt, og andre blot har svaret på det skrevne? Det er da en ubehagelig reaktion. 

Nu er denne tråd vist også kørt så langt ud, at nogen tydeligvis har glemt eller overset, hvad der er skrevet undervejs. Personligt undrer jeg mig over, at en anonym spørger mig til brug af spørgsmålstegn med henvisning til, hvad vedkommende har lært i sin skoletid - for efterfølgende, når jeg har svaret, at springe ud som gymnasielærer i dansk og klandre mig for at gå op i den grammatik, vedkommende selv spurgte til … 

Anmeld Citér

15. marts 2023

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Præcis - ikke alle staver og formulerer sig lige godt, hvilket er fuldstændigt underordnet i et forum som dette. Det er alle formentlig enige om. 
Betyder dét, at man har carte blanche til at rase og beklage sig over, at folk “ikke læser, hvad der står”, hvis man har formuleret sig uklart og/eller ukorrekt, og andre blot har svaret på det skrevne? Det er da en ubehagelig reaktion. 

Nu er denne tråd vist også kørt så langt ud, at nogen tydeligvis har glemt eller overset, hvad der er skrevet undervejs. Personligt undrer jeg mig over, at en anonym spørger mig til brug af spørgsmålstegn med henvisning til, hvad vedkommende har lært i sin skoletid - for efterfølgende, når jeg har svaret, at springe ud som gymnasielærer i dansk og klandre mig for at gå op i den grammatik, vedkommende selv spurgte til … 

Det var ironisk . Jeg ved godt, hvad spørgsmålstegn bruges til. Det var ikke et spørgsmål til dig. Men ja, lad os lade den ligge her. Det var ikke det tråden handlede om.

Ha en god dag.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.