Barnepasser v. barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mor11 skriver:

Det er en forældet tanke fra dengang bedsteforældrene gik på efterløn i 50 erne. Jeg kan huske jeg blev passet af min farmor da jeg var barn. 

men idag. Min store søn er snart 12 og mine forældre er stadig fuld tid på arbejdsmarkedet 7 år endnu. Så det har aldrig været en mulighed. En børnepasser, skulle så enten være en pensionist på 67+ eller en førtidspensionist. Men så er vi vidst også der ude hvor det bliver en meget specifikt søgning - og førtidspensionist har ikke nødvendigvis altid overskuddet - alt efter årsagen til pension. 

Neej, det er vidst blot nogen løsninger der bliver kastet op i luften for at få det til at se ud som om at forældre burde kunne løse kabalen med et snuptag. og ja, som en skriver, det er jo heller ikke alle man får til at passe sine syge børn. Det skal være en person som barnet er 100% tryg omkring.  

Det kan ikke være forklaringen. Man har aldrig kunnet gå på efterløn i 50’erne, og antallet af efterlønnere har heller ikke været så stort, at det tilnærmelsesvis kunne dække behovet hos børnefamilierne. Det må snarere være fra en tid, hvor kvinderne ikke havde samme tilknytning til arbejdsmarkedet som nu - hvor mange kvinder var hjemmegående det meste af eller hele deres liv. Og det ville stadigvæk langt fra være en selvfølge, at den enkelte børnefamilie havde bedsteforældre at trække på.
Det ville bl.a. også forudsætte, at en evt. hjemmegående bedsteforælder boede i nærheden af børn og børnebørn, og det hverken var eller er jo nogen selvfølge. 

Da jeg fik min ældste, var mine morforældre stadig erhvervsaktive, så end ikke oldeforældrene kunne have stillet op ved sygdom - og havde jo heller ikke kunnet gøre det som bedsteforældre, da min bror og jeg var børn. 

Men - barns første sygedag blev først indført i 1981, så jeg går ud fra, at man før da slet og ret måtte kalkulere med at blive trukket i løn for de dage, man måtte blive hjemme hos et sygt barn. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2023

Anonym

Jeg har heldigvis ikke de udfordringer med børnepasning, da jeg går langtidssygemeldt, så jeg kan "bare" holde dem hjemme når de er syge.

Jeg tilbyder generelt også venner og familie at passe deres børn når de er syge, men som en anden bruger nævner, så vil forældrene faktisk helst selv. Ikke fordi de ikke stoler på mig, for de har ingen problemer med at lade mig passe når børnene er raske og de bare skal ud at spise, til fest eller noget (og børnene efterspørger også at komme på besøg hos mig), men når børnene er syge, vil de helst være hos dem. Det er jo klart at man helst vil kunne pleje sit syge barn - det er jo et instinkt der slår til.

Anmeld Citér

8. marts 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Fortællingen om at man bare kan hive pasning op af hatten er så dum.. som det fint er afklaret her i tråden så findes der ikke så mange der bare er klar til at stå på spring. Så uanset hvem der skal passe barnet er der stor sansynlighed for at der et eller andet sted er en der må tage fri fra atørbejde. Så man skubber jo bare problemet til en anden arbejdsgiver. Men det er da fedt for arbejdsgiver at de kan få folk til at bruge deres ferie på at passe syge børn. Så kan man få maksimal arbejdskraft ud af den enkelte ansatte, og så pyt skidt med at de ikke når at restituere i ferier fordi de er brugt på syge børn.. så galt går det nok sjældent men der burde være en generel forståelse for at børn er syge så derfor tager alle et fælles ansvar og indbetaler til en "barns syg"-fond ligesom barselsfonden. Så mindskes den enkelte arbejdsgivers økonomiske byrde i forbindelse med sygdom, ligesom det mindskes ved graviditetssygdom og barsel. For faktum er bare at børn bliver syge.. og jo, ind imellem er de kun syge med feber i 18 timer ved tandfrembrud. Men ofte slæber de jo alt mulig lort med sig hjem som varer i uger. Og hvis det nu var sådan at alle børn under 15 havde lovsikret ret til en forældre under sygdom 20 dage om året f.eks. jamen så tror jeg både børns trivsel, sygepresset i institutionerne og medarbejdernes psykiske trivsel vil blive bedre.

Og noget helt andet. Selv hvis man havde en magisk barnepige der kunne dukke op ved sygdom, så skal sådan en have løn. Og altså min løn efter skat vil give mulighed for at give ca 70 kr i timen.. for at det går i nul for mig.. hvem vil arbejde til den løn? (Ja det vil dem under 18, og de går jo selv i skole) så er det jo lige så nemt bare at være hjemme selv (bonus: så spreder man ikke smitten mere end højst nødvendigt)

Man må heldigvis være ved sine børn hvis det er akut og nødvendigt, lovmæssigt. Så man kan jo godt bede arbejdsgiver om at trække en i løn. Jeg ved dog ikke hvor vel det vil blive modtaget

Anmeld Citér

8. marts 2023

ZaraS

Tænker lige at jeg vil give et indspark som børnepasser

Jeg er studerende, som primært blot studerer hjemmefra, da jeg har langt til mit studie og der er ikke mødepligt. Derfor passer jeg fast et barn i dagtimerne nogle faste dage om ugen. Hans mor arbejder kun to dage om ugen, så det er de to dage jeg passer ham. Jeg passer ham også om aftenen eller i weekender når hans forældrer har behov for det.

Jeg har også passet ham flere gange imens han har været syg. Det har både været forkølelse og skoldkopper, som han har haft. Jeg har ikke noget imod at passe børn når de er syge, så når forældrene er trygge ved det, så gør jeg det gerne.

Anmeld Citér

9. marts 2023

Anonym

Det er så dumt det råd.. jeg aner heller ikke hvor jeg skulle kunne finde en børnepasser som ikke arbejder og kan være her på super kort tid. 

Så der også lige det økonomiske. Jeg får 136 i timen før skat! Hvis jeg skal betale en børne passer 100 kroner i timen, har jeg tabt penge.. 

Så jeg forstår ikke hvor folk der kommer med det råd har alle de her børnepassere fra.. 

Anmeld Citér

9. marts 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
ZaraS skriver:

Tænker lige at jeg vil give et indspark som børnepasser

Jeg er studerende, som primært blot studerer hjemmefra, da jeg har langt til mit studie og der er ikke mødepligt. Derfor passer jeg fast et barn i dagtimerne nogle faste dage om ugen. Hans mor arbejder kun to dage om ugen, så det er de to dage jeg passer ham. Jeg passer ham også om aftenen eller i weekender når hans forældrer har behov for det.

Jeg har også passet ham flere gange imens han har været syg. Det har både været forkølelse og skoldkopper, som han har haft. Jeg har ikke noget imod at passe børn når de er syge, så når forældrene er trygge ved det, så gør jeg det gerne.

Men det et jo også en helt anden situation. Som jeg læser det er du barnets pasningsordning, og du passer kun det ene barn og passer det også gerne som planlagt, når barnet er sygt?

Så de forældre har jo ikke et problem ved sygdom. Hvis du nu sagde at du ikke ville passe et sygt barn, havde forældrene samme problem som alle andre. Og hvis alle institutioner tog imod syge børn, så var der heller ingen grund til "barnets syg" for nogen 

Det vi snakker om er hvor den "magiske barnepige" er -den som arbejdsgiver gerne vil have står standby til de 1-5 sygeperioder om året et barn typisk har. Og den barnepige skal i øvrigt ønske at arbejde næsten gratis, så udgiften til barnepige ikke overstiger løntrækket for den dag man ellers måtte tage hjemme 

Men derudover så lyder det som en dejlig ordning for jer alle

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.